روحیه بسیجی و انقلابی
الف. مفهوم روحیه بسیجی
روحیهی بسیجی - یعنی همین آمادگی برای پیشگامی و پیشقدمی در میدانهای خطر، در میدانهای مجاهدت، در میدانهایی که احتیاج دارد انسان یک مقداری گذشت کند[۱]
روحيه ى بسيجى يك روحيه يى است كه اگر در هر نقطه يى و در هر قشرى به وجود بيايد، در آن جا فعاليت و نشاط و حركت و حيات را مضاعف و چند برابر مى كند؛ اين معناى بسيج است. [۲]
همه بخشهاى كشور مي توانند داراى روحيه بسيجى باشند. علمآموزى بسيجى، ثروتاندوزى بسيجى، ديپلماسى بسيجى، سياستورزى بسيجى، مديريت بسيجى، سازماندهى بسيجى؛ مفهوم بسيج شامل حال همه اين زمينهها مي شود؛ معنايش هم عبارت است از نوآورى و ابتكار و اخلاص . [۳]
ب. ضرورت و اهمیت حفظ روحیهی بسیجی و انقلابی
حکمفرما شدن روحیهی بسیجی و انقلابی توأم با آمادگی
تأکید می کنم که روحیهی بسیجی و انقلابی توأم با آمادگی کامل برای کار و تلاش، به نحو صحیح و صادقانه، در سازمانهای مالی و اقتصادی و اجتماعی حکمفرما شود. [۴]
زنده ماندن فضیلت های اصلی انقلاب
آنچه که جامعه ما را فاسد میکند، غرقشدن در شهوات است؛ از دستدادن روح تقوا و فداکاری است؛ یعنی همان روحیهای که در بسیجیهاست. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط سعی میکند جوانهای ما را از مابگیرد. [۵]
نظام جمهوری اسلامی متّکی به نیروی بسیجی
من میخواهم به ....همه بسیجیهای کشور عرض بکنم که روحیهی بسیج را و لباس بسیج را و سلک بسیج را از دست ندهید؛ و نظام جمهوری اسلامی در قضایای گوناگون متّکی به نیروی بسیجی شما است. بسیجیها، آموزشهایشان را باید تقویت کنند. گردانهای عاشورا و گردانهای مقاومت بایستی سازماندهی را تقویت کنند، سازماندهی صحیح و مستحکم پیدا کنند؛ و این یک ارزش است برای هر یک فردی از افراد که در یک چنین مجموعههایی عضو باشند. [۶]
توسعه روحيهى بسيجى
بسيج تمام شدنى نيست. بسيج بايد روزبهروز توسعه پيدا كند و قوى شود. روحيهى بسيجى و معرفت بسيجى بايد فراگير شود، تا اين كشور بتواند بار سنگينى را كه بردوش دارد - كه همان بار هدايت الهى و سعادت انسانهاست - به سر منزل برساند. لذا، بسيج، تمام شدنى نيست. [۷]
ج. آثار روحیهی بسیجی
کسب موفّقیتهای بزرگ
در جنگ نیز همین روحیهی بسیجی بود که توانست برای کشور ما افتخار به بار آورد. هر جا این روحیهی بسیجی وارد شد، گرهها را باز کرد. در جنگ هم هرگاه در سازمانهای موظّف نظامی، یک فرمانده یا یک نظامی، با روحیهی بسیجی حضور داشت، همه چیز رنگ دیگری به خود میگرفت و فداکاری برجستهتر، و پیشرفت و امید و نگاه به آینده روشنتر میشد. هر جا که این روحیه باشد و هر ملتی که مردمانی با چنین روحیهای داشته باشد، بدون تردید آن ملت موفّقیتهای بزرگی به دست خواهد آورد. .[۸]
از بین رفتن خودپرستىها و ثروتاندوزى ها
اگر اخلاص شد، آن وقت خودپرستىها و خودمحورىها و اينها بركنار خواهد شد؛ ثروتاندوزى براى خود، دست دراز كردن به اينجا، به آنجا، ديگر ممنوع خواهد شد. اينها همهاش ناشى از شرك است؛ شرك پنهان. وقتى كه اخلاص بود، شرك نبود، اينها ديگر از بين خواهد رفت. روحيهى بسيجى اين است. در مديريتهاى كشور، در نظام عمومى كشور و سازماندهى عمومى كشور، در فعاليتهاى گوناگون، در فعاليتهاى مرسوم دولتى، در فعاليتهاى شخصى، همه جا روحيهى بسيجى ميتواند خودش را نشان بدهد.[۹]
عملی نشدن تهدیدهای دشمن
دشمنان ما از اتحاد خود و حمله و فشار به نظام جمهوری اسلامی، طرفی نبستند. علت موفقیت ما این بود که شما جوانان در صحنه بودید، ملت آماده بود و روحیهی انقلابی بر جریانهای غیرانقلابی و ضد انقلابی غلبه داشت. تا وقتی اینگونه باشد، تهدیدهای دشمن عملی نخواهد شد. تهدید و سوء نیت دشمن و خطر وجود دارد؛ اما تا شما در صحنه هستید، این خطر تحقق پیدا نخواهد کرد.نقش جوانان بسیجی و بسیج، در این آمادگی عمومی کاملاً روشن است. ....میگویم که بسیج باید با همان روحیه و شور و قدرتِ دوران جنگ باقی بماند و جوانان آموزش ببینند و سازماندهی شوند و آمادگی و حضور پیدا کنند. [۱۰]
نقش موثر در حركت علمىِ اسلامىِ صحيح كشور
به مجموعهى اساتيد عزيز، مؤمن، جوان و انقلابى كه در اينجا تشريف دارند، خوشامد عرض مىكنم. انشاءاللَّه تلاش و روحيهى بسيجى و ايمانىاى كه در شما وجود دارد، بتواند در حركت علمىِ اسلامىِ صحيح كشور، نقش بسزايى ايفا كند. [۱۱]
با وجود روحیه بسیجی امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
عزیزان من! تا وقتی این روحیهی بسیجی - یعنی همین آمادگی برای پیشگامی و پیشقدمی در میدانهای خطر، در میدانهای مجاهدت، در میدانهایی که احتیاج دارد انسان یک مقداری گذشت کند - در شما و در هزاران هزار جوان و غیرجوان و زن و مرد در سرتاسر کشور وجود دارد، امریکا نسبت به انقلاب هیچ غلطی نمیتواند بکند.[۱۲]
روحیهی بسیجی تضمین کننده انقلاب
بعضى در ميدان بسيج، خلوص و صفايشان مثل خورشيد مى تابد و انسان را مجذوب مى كند. به هرحال، بسيج يك فرهنگ است؛ بسيج، يك ذهنيت برجسته و والا در جامعه ى ماست.... اگر بتوانيد بسيج را هرچه فراگيرتر كنيد و دل هاى بيشتر و نشاطِ متراكم ترى را وارد اين صحنه ى عمل بكنيد، آينده ى اين كشور تضمين شده تر است. [۱۳]
انجام كارهاى بزرگ
در هر ميدانى وقتى با روحيهى بسيجى، با اخلاص بسيجى، با ايمان بسيجى، با شجاعت و شهامت بسيجى، با قدرت ابتكار بسيجى وارد شوند، ميتوانند كارهاى بزرگى را انجام دهند. اين، حقيقت بسيج است. [۱۴]
فتح قلههاى اقتدار جهانى باروحيه بسيجى
اين حركت، حركت موفقى است و ملت ايران به كمك همين روحيههاى جوان و مؤمن و بسيجى و داراى ابتكار، انشاءاللَّه قلههاى اقتدار جهانى را فتح خواهد كرد و به دست خواهد آورد و انشاءاللَّه پرچم اسلام را بر اين قلهها خواهيد كوبيد؛ همچنان كه سى سال پيش كسى خيال نمي كرد كه شعار اسلام و قرآن و ايمان به مبانى اسلامى در كشورى مثل تونس يا در كشورى مثل مصر بلند شود. امروز اين شعارها را مشاهده ميكنيد. انشاءاللَّه اين روند رو به گسترش است.[۱۵]
تحقق ناممکن ها با روحیه بسیجی
اينها حقايقى است كه امروز وجود بسيج، عينيت بسيج، حركت بسيج، هدفهاى بسيج، ما را به اين حقايق آشنا ميكند. انقلاب اسلامى و ملت انقلابى با يك چنين فرهنگى، با يك چنين آموزههائى، با يك چنين روحيهاى، توانست بسيارى از ناممكنها را ممكن كند، محقق كند؛ و اين حركت ادامه خواهد داشت.[۱۶].
شاخص های روحیه بسیجی و انقلابی
۱. خطر پذیری
حضور داوطلبانه در میدان خطر
اگر خدمتگزاران این مردم خطاب کنند و از مردم کمک بخواهند ، بعضی در اوّل وقت - یعنی مثلاً فردا صبح - حرکت می کنند ؛ بعضی نمی گذارند به فردا صبح برسد ، همین لحظه حرکت می کنند . اینها بسیجی اند . بنابراین فلسفهی بسیجی عبارت است از سرعت عمل ، کار مخلصانه ، کار شجاعانه ، حضور داوطلبانه در میدان خطر و کم خواستن و بسیار نثار کردن . [۱۷]
بسیجی یعنی آن فرد از افراد ملت که در هنگام بروز حادثه، در صف جلو قرار دارد.بسیجی یعنی این، یعنی همه وجودش وقف اسلام است. [۱۸]
فعال بودن، در میدان عمل رفتن، تن به حادثه دادن، و عمل خالصانه برای اهداف متعالی از ارزشهای والای بسیجی بودن است. [۱۹]
ارتش بیست میلیونی .... جای خودش را در افکار عمومی مردم دنیا باز کرده است. تقریباً در طول دوازده سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، نیروی عظیم بسیج توانسته در میدانهای پُرخطر، وظیفههای سنگینی را برعهده بگیرد و کارهایی را که گاهی از هیچ عنصر دیگری ساخته نبود و برنمی آمد، انجام بدهد.[۲۰]
سينهي بسيجي سپر انقلاب
بسیجی بودن افتخار است؛ حزبالّلهی بودن افتخار است؛ حزبالّلهی یعنی آن عنصری که در مقابل مشکلات سینه سپر میکند و احساس مسئولیّت می کند؛ این بهتراست یا آن کسی که هیچ مسئولیّتی در مقابل مسائل کشور خودش و جامعهی خودش قائل نیست و تنها همین [ را] بلد است که به شکم خود و لذائذ خود و جیب خود برسد و بپردازد.[۲۱]
روحیهی انقلابی و دینی رمز خطر پذیری
در بین این ملت که سطوح گوناگون و مختلفی دارند، روحیهی جمع کثیری این است که هرجا و هر زمان و هرطور که لازم باشد، سینهشان را سپر می کنند و به وسط میدان میآیند. این نقطهی قوّت ماست. این چگونه حاصل شده است؟ با موتور ایمان، با روحیهی انقلاب، با انگیزهی دین؛ این حقیقتی که دنیاداران او را نفهمیدند! نفهمیدند که قدرت دین چه استحکامی به یک ملت و به یک نظام میدهد. جمهوری اسلامی به طور طبیعی در این راه و در این کیفیت قرار داشت و قرار گرفت؛ یعنی ایمان. حالا شما - بسیج دانشجویی - در این خیمهی فرماندهی در کجا قرار دارید؟ خودتان معین کنید و فکرش را بکنید؛ البته با این محاسبه. دانشجوجماعت - بخصوص آن وقتی که انگیزهی بسیجی و روح بسیجی بر او حاکم است - آن عنصر بی همتاست؛ بی همتاست. یعنی برای پیشبرد این حرکت عظیم، دیگر نمی توان روی او قیمت گذاشت. [۲۲]
به استقبال استقبال خطر و شهادت رفتن رمز پیروزی ها
انقلاب ما که پیروز شد، به برکت صفا و خلوص و اخلاص و کار براى خدا و بلند شدن از سر منافع مادى و شخصى بود. مقاومت در جنگ تحمیلى هم همینطور بود. این شهداى عزیز ما یا این جانبازان، در اوج صفا و اخلاص، به استقبال شهادت رفتند و شهید شدند و همین شهادتها و مقاومتها و به استقبال خطر رفتنها بود که انقلاب را حفظ کرد، اسلام را عزیز کرد، مسلمین را قوى کرد و دشمنان اسلام و آمریکا را خوار نمود.[۲۳]
۲. پیشگامی و پیشتازی
. بسیج یعنی پیشگام و پیشقراول در همهی میدانهای مورد نیاز کشور و نظام اسلامی. هرجا حضور شجاعانه و فداکارانه و مخلصانه ضرورت پیدا میکند، بسیج در خط مقدّم قرار میگیرد. جنگ، یکی از این میدانها بود.[۲۴]
بسیج، عبارت است از مجموعهی عظیمی از انسانهایی که در میدان خطر، در میدان مجاهدت، در میدان تلاش - هر گونه تلاشی - آنجایی که به گذشت، به اغماض از استراحت و آسایش، به اخلاص در اقدام و عمل احتیاج دارد، پیشقدم است. این معنای بسیج است. بسیج، در جنگ پیشقدم بود؛ در آنجایی هم که پای سازندگی به میان میآید - اگر میدان بدهند - پیشقدم است؛ در آنجایی هم که خدمات عمومی مطرح میشود - اگر درخواست کنند - پیشقدم است؛ در آنجایی هم که مسألهی آبروی نظام در انتخابات و امثال آن مطرح است، پیشقدم است. هرجا یک حضور مخلصانهی شجاعانه لازم است، میتوان بسیج را در آنجا جست و یافت. این معنای بسیج است. بیخود نیست که شخصیتی مثل امام با آن عظمت، که وجود او مرکز توجّه همهی عواطف عاشقانهی این ملت بود، به بسیجیان عشق میورزید و با همهی وجود آنها را گرامی میداشت.[۲۵]
پیشگامی و جلوداری در روز حادثه
بسیجی یعنی آن فردی از افراد ملّت که در هنگام بروز حادثه در صف جلو قرار دارد؛ این معنای بسیجی است. همیشه در میان یک ملّت باارزشترین افراد آن ملّت، آن کسانی هستند که در هنگام خطر و بخصوص خطرهای بزرگ، حضورشان محسوستر است، ملموستر است. آنهایی که بر سر سفره غذای رنگین، جمع می شوند و مینشینند، امّا وقتی خطری متوجّه بشود، گمند، آنها انسانهای بیارزشی هستند. آن کسانی که در )طول( هشت سال که این ملّت در خون و آتش گذرانید، دهها شهر کشور مورد تهاجم هوایی و بمباران دشمن قرار گرفت و میلیونها نفر از آحاد این مردم بمرور در این هشت سال در قالب نیروهای بسیجی به این میدانهای جنگ رفتند و برگشتند و چقدر شهید شدند. [۲۶]
در میدان اقتصادی هم تا آنجایی که میتوانید، شما باید پیشقدم باشید؛ در میدان فرهنگ هم باید پیشقدم باشید؛ امر به معروف و نهی از منکر یک واجب عمومی است؛ امّا در این میدان هم شما باید پیشقدم باشید و [ این] وظیفهی بزرگ را بر دوش بگیرید؛ وَ لتَکُن مِنکُم اُمَّةٌ یَدعونَ اِلَی الخَیرِ وَ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَر. آن امّت در میان جامعهی اسلامی شما هستید. بسیج یک ذخیرهی تمام نشدنی برای انقلاب اسلامی است و این ذخیره را باید روزبهروز بیشتر کنید. من البتّه توصیهی مؤکّد دیگری هم دارم و آن، رسیدگی به فکر و اندیشه و معلومات است. در هر سطحی که هستید، با کتاب و با معلومات و مانند اینها بهطور دائم باید انس داشته باشید. این، بسیجی نمونه و کامل است.
بعد از دوران جنگ هم در همهى حوادث، بسيج جلودار بوده است، پيشرو بوده است، خطشكن بوده است. اگر بحث اقتدار سياسى و ايستادگى سياسى مطرح بوده، اين جريان عظيمِ بسيج مردم در سرتاسر كشور اين شعار را تثبيت كردند، به رخ دنيا كشيدند؛ اگر بحث فرهنگى بوده است، اگر بحث سازندگى بوده است، چقدر در سرتاسر اين كشور كارهاى عظيم به وسيلهى نيروهاى بسيجى انجام گرفت.
بسيج عنصر پیشتاز در دفاع از كشور
اگر روزى دشمنى به كشورى حمله نظامى كند. چه كسى در مقابلش مى ايستد؟ كسى كه از همه به سرزمين خود علاقه مندتر است؛ به ملت خود علاقه مندتر است؛ به زخارف دنيوى بى علاقه تر است؛ احساس مسؤوليت بيشترى مى كند و متعهّدتر است. چنين كسى مى رود دفاع مى كند. شما ديديد كه در دوران جنگ، چه كسانى رفتند دفاع كردند. عمده ميدان ما را، بسيج پركرد. بسيج يعنى همين؛ يعنى عنصر مؤمنِ انقلابىِ علاقه مند به سرنوشت ميهن، علاقه مند به سرنوشت كشور و يك فرد فداكار. رفت وسط ميدان و با فداكارى، دشمن را به زانو درآورد. [۲۷]
پیشرو در همه میدانهای مورد نیاز
درست است که شما در قالب مجموعههای وابستهی به نیروی مقاومت، شکل گردانهای رزمی میگیرید، آمادگیهای نظامی پیدا میکنید و در میدان نبرد خودتان را نشان دادید و اگر یک روزی کشور باز نیاز به نیروی نظامی و جنگی پیدا کند، در صفوف مقدم هستید؛ این درست است، اما جنگ همهی محتوای بسیج نیست. بسیج، گستردهی در همهی عرصههای زندگی است. آن وقتی که نوبت سازندگی است، بسیج پیشرو است؛ آن وقتی که نوبت مددرسانی و خدمات است، بسیج پیشرو است؛ آن وقتی که نوبت تحقیقات بسیار دقیق و ریز و حساس است، نیروهای بسیجی در صفوف اولند. امروز شما نگاه کنید در همین قضیهی هستهای، در این فناوری پیچیده و بسیار دشوار، جوانهائی که آنجا هستند، جوانهای متدین و اجزاء طبیعی و حقیقی بسیج را تشکیل میدهند. در همه جا همینجور است. [۲۸]
پیشرو در مسایل فکری، فرهنگی، علمی و هنری
استقلال این کشور و راه سعادت ملت ایران در تمسک و عمل به اسلام، وحدت کلمه و شناختن استکبار و در رأس آن آمریکاست و این ملت راه سعادت را خواهد رفت، بنا بر این نیروهای مؤمن و با اخلاص بسیجی وظیفه دارند با آنچه که نیاز این زمان است آشنا شوند و در مسایل فکری، فرهنگی، علمی و هنری پیشرو باشند. [۲۹]
دربارهی دانشجوی بسیجی حرفهای زیادی در ذهن و دل هست که اگر اینها را به عنوان مناقب بسیجیان دانشجو تنظیم و بیان کنیم، شوق انسانهای متکی به منطق و استدلال به سوی بسیجی شدن در محیط دانشگاهها مضاعف خواهد شد. بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشرو بودن در همهی عرصههای اساسی زندگی. درست است که بعضیها اصرار دارند بسیجی را در محیط دانشگاه و بیرون دانشگاه بد معنا کنند؛ اما از کسانی که حرفهای بوقهای تبلیغاتی دشمنان این ملت را تکرار میکنند، انتظار زیادی نیست. مسأله این است که خود ما بفهمیم بسیجی یعنی چه. [۳۰]
پيشرو و پيشتاز در ميدان علم
امروز جوانان بسيجى ما در ميدان علم هم پيشرو و پيشتازند. اساتيد بسيجى ما هم در كار علمى جزو موفقترينها هستند. هنرمندان بسيجى ما هم - آن كسانى كه با روح بسيج وارد ميدان هنر شدند - موفقيتهاى بيشتر و بهترى پيدا كردند و توانستند مخاطبان بيشترى را جذب كنند. [۳۱]
اهميت ديگر بسيج در اين است كه بسيج داراى يك جهت و يك بعد و متوجه يك منظور نيست. بسيج با اينكه هنر نظامى دارد و در خطوط مقدم ميدان نبرد، هر جا كه لازم بوده است، قرار گرفته و سختترين كارها را به عهده گرفته و انجام داده است، همهكاره است؛ يعنى در همهى ميدانها وقتى بسيج حضور داشته باشد، پيشرو است، پيشتاز است. [۳۲]
جنگ همه ى محتواى بسيج نيست. بسيج، گسترده ى در همه ى عرصه هاى زندگى است. آن وقتى كه نوبت سازندگى است، بسيج پيشرو است؛ آن وقتى كه نوبت مددرسانى و خدمات است، بسيج پيشرو است؛ آن وقتى كه نوبت تحقيقات بسيار دقيق و ريز و حساس است، نيروهاى بسيجى در صفوف اولند. امروز شما نگاه كنيد در همين قضيه ى هسته اى، در اين فناورى پيچيده و بسيار دشوار، جوانهائى كه آنجا هستند، جوانهاى متدين و اجزاء طبيعى و حقيقى بسيج را تشكيل ميدهند. در همه جا همينجور است.[۳۳]
پيشرو ما در همه ابعاد و زمینه ها
تا امروز بسيج رشد داشته است. پيشرفت بسيج در ابعاد مختلف، همان پيشرفتى است كه مورد انتظار هر كسى است كه بسيج را مي شناخت؛ هم رشد كمّى داشته است، هم رشد كيفى و معنوى، هم ايستادگى در مقابل مزاحمها و معارضهاى مؤثر در دل انسان و تكاندهندهى دل انسان؛ يعنى وسوسهها. بسيج در اين زمينهها امتحان خود را داده است.[۳۴]
بسیجیان عزیز ما تا امروز پیشرفتهای خوبی کردهاند؛ این پیشرفتها باید همچنان ادامه پیدا کند. مطمئناً این الگو در کشور عزیز ما دنیا را تحتتأثیر قرار خواهد داد. [۳۵]
یک راه دیگر، توسعهی علم است؛ کاروان علم شتاب خود را از دست ندهد، در علم پیشروی کنیم، همه چیز به علم وابسته است؛ این هم یکی از راههای تقویت است.[۳۶]
بسيج دانشجویان و اساتید، يك پديدهى پيشرونده و پيشرو
امروز در حوزهى علميه هم فضلاى بسيجى ما، علماى بزرگ بسيجى ما حضور دارند، افتخار هم مي كنند. امام هم افتخار مي كرد. امامِ با آن عظمت، مي گفت من افتخارم اين است كه يك بسيجىام. در دانشگاه هم همين جور است. در دانشگاه هم بسيج دانشجو، بسيج استاد، يك پديدهى پيشرونده و پيشرو محسوب مي شود . [۳۷]
بسیج باید جلوتر از همه وارد عرصهی علم بشود. شما باید بروید و عرصههای علمی را، عرصههای فناوری را، نوآوریهای علمی و آفاق شناختهنشدهی علم را تصرف کنید. البته درسنخوانده و کارنکرده نمی شود؛ این هم راه دارد [۳۸]
برداشتن مقررات دست و پا گیر مقابل پیشرفت
بعضىها براى اينكه حركتهاى ابتكارى را، حركتهاى برخاستهى از روحيهى بسيجى را به حاشيه و انزوا برانند، به بعضى از مقررات دستوپاگير تمسك نكنند؛ اين هم اين طرف قضيه است. اگر يك وقتى واقعاً ديده شد مقرراتى وجود دارد كه جلوى ابتكار را، جلوى حركت را، جلوى پيشرفت را مي گيرد، آن كسانى كه بايد آن مقررات را تغيير بدهند، تغيير بدهند و مانع را بردارند . . [۳۹]
رو به جلو بودن نظام با وجود پيچيدهترين و خطرناكترين توطئهها
اگر ما براى زنده بودن، فعال بودن، بااراده بودن، هدفدار بودن، رو به جلو بودن اين نظام هيچ دليل ديگرى نميداشتيم جز حضور ميليونها جوانِ پرشورِ مؤمنِ صادقِ بابصيرت در سراسر كشور زير عنوان بسيج، همين كافى بود براى اينكه نشان بدهد اين نظام و اين حركت عظيم ملت ايران در برابر پيچيدهترين توطئهها و خطرناكترين حركتهاى دشمن آسيبناپذير است. البته اين شعار نيست؛ يك حرف متكى به استدلال منطقى است.[۴۰]
۳. حضور دائم و بهنگام در صحنه
حاضر در همه میدانها برای پيشبرد مسائل گوناگون كشور
بسيج، جمع فداكارى از مردمند، براى مردم؛ تشكيل يك مجموعهاى در حركت عظيم يك ملت مجاهد. حضور در دفاع، حضور در علم، حضور در هنر، حضور در سازندگى، حضور در سياست، در فرهنگ، در كمك به مستضعفان، در كمك به درماندگان، در توليد، در فناورى، در پيشبرد مسائل گوناگون كشور، در ورزش، در درخششهاى بينالمللى، در هر كار خير؛ اين حركت بسيج است؛ حركتى مردمى، براى مردم، در دل مردم، از خود مردم، از همهى قشرها، زنان، مردان، جوانان، پيران، نوجوانان، از اصناف گوناگون؛ يعنى تشكيل يك مجموعهى حزبالله واقعى. [۴۱]
جوانان عزيز! شما اميدهاى انقلاب و اسلاميد. رفتار شما مى تواند اين مملكت را در جهت شكوفايى، با سرعت به پيش ببرد. وقتى جوان مملكت هوشيارانه، با تدبير، با حلم و با توجه به موقعيّتها، حرف بزند و تصميم بگيرد و عمل كند، كشور گلستان خواهد شد. وقتى هيجانات كور، پا وسط بگذارند، دشمن فوراً استفاده خواهد كرد. بارها گفته ام، باز هم تكرار مى كنم؛ من معتقدم كه جوان مملكت بايستى در همه ميدانها حضور و آمادگى داشته باشد؛ منتها با انضباط. [۴۲]
حضور اوّلىترين خصوصيات بسيجى
یكى از خصوصيات خصلت بسيجى و جريان بسيجى، حضور است؛ غايب نبودن در آنجايى كه بايد در آنجا حاضر باشيم. اين يكى از اوّلىترين خصوصيات بسيجى است. [۴۳]
تمرين حضور. همانى كه دربارهى شهيد چمران گفتم؛ شب تا ساعت يك بعد از نصف شب و بيشتر دنبال كار است، صبح زود - تاريك، روشن - جلوتر از همه توى جبهه است و هرجا لازم هست، حضور دارد. اين حضور دائم و بهنگام در هر نقطهاى كه لازم است را بايد تمرين كنيم. همهى ما بايد اين را ياد بگيريم.. [۴۴]
هر زمانى نياز هست، آن جا حاضر باشيد
هر جا و در هر زمانى به شما نياز هست، آن جا حاضر باشيد. اين مى شود بسيجى؛ بسيج يعنى اين. البته بعضى ها صددرصد بسيجى اند، بعضى صددرصد نيستند: نوددرصد، هشتاددرصد. كشور ما و نظام ما به اين احتياج دارد و اين چيزى كه مورد احتياجش هست، خوشبختانه دارد. راز ايستادگى ما اين است؛ راز اميد ما به آينده هم همين است. [۴۵]
حاضر و با گذشت و آماده برای هرمیدان
بسیجی، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر میدانی تن به کار بده است، یک روز میدان جنگ است، به آن کار تن میدهد، یک روز هم میدان سیاست و میدان علم و تحقیق و پژوهش و نوآوری است، بسیجی هر جا وارد بشود، اینگونه عمل میکند. خیلی از این پیشرفتهایی که امروز فلان نشریه نظامی بینالمللی وابسته به امریکاییها با نگرانی از آن یاد میکند و میگوید ایران به فلان سلاح دست یافته یا دارد دست پیدا میکند، توسط همین بسیجیها حاصل شده است. اینها تصور نمیکردند ایران بتواند جز نام این وسایل را بشنود و اگر سلاح حاضر و آمادهای را هم یک وقت با پول گزاف به ایران میفروختند، حاضر نبودند طرز اتصال و یا تعویض قطعات را به ما یاد بدهند. در حال حاضر همین آدمها میبینند که ایران، بدون نقشه و بدون راهنمایی خارجی، به این سلاحهای پیشرفته دست پیدا کرده است. خیلی از اینها را همین بسیجیها ساخته اند. [۴۶]
حضور در میدان های ارزشهای دینی و انقلابی
آنجایی که مسئله ارزشها مطرح است، آنجایی که مسئله اساس انقلاب مطرح است، آنجایی که مسئله حاکمیت دین خدا مطرح است، آنجایی که دشمن میخواهد از فرصتهای به خیال خود، به دست آمدهاش علیه این انقلاب عظیم و شکوهمند، بهرهبرداری کند، آنجا جای حضور بسیج است. [۴۷]
بسیج یعنی حضور در صحنه، بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاطترین و با ایمانترین نیروهای عظیم ملت در میدانهایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالصترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمرهای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایهگذاری کنند. [۴۸]
بسیج، یعنی حضور در میدانهایی که نظام اسلامی، وظیفه انسانی و الهی و نیازهای کشور، حضور او را در آن میدانها لازم میداند و او را به آنها فرامیخواند. بسیجی، هر یک از آحاد ملت است که در هر جایی که به حضور او نیاز هست، آماده باشد. [۴۹]
خصوصيات حضور بسيجى
اولاً اين مجموعهى عمومىِ مردمى از اول داراى سازماندهى بود؛ اين يك خصوصيت منحصربهفرد است. اين سازماندهى كمك كرد به اين كه اين حركت عظيم مردمى راه خودش را گم نكند. وقتى سازماندهى بود، يعنى هدايت در آن هست، بصيرت در آن هست، تمركز در تصميمگيرى هست، ارادهى مردم هست؛ اما از تندروى، از زيادهروى، از كجروى، از خطاهاى فاحش، جلوگيرى مي كند. مهمتر از اين، خصوصيت ايمان و برخاستن از احساس تكليف شرعى بود.[۵۰]
نورانيت حضور بسيجى
خود حضور بسيجى در عرصهى نبرد، به او يك نورانيتى ميبخشد. معروف بود در دوران دفاع مقدس ميگفتند فلانى نور بالا ميزند، روشن است؛ يعنى بزودى شهيد خواهد شد. اين نورانيتِ حضور بسيجى بود؛ اين را من خودم مشاهده كردم؛ نه يك بار و دو بار. [۵۱]
بسيج به معنى حضور و آمادگى
همهى جوانان، همهى انسانها و همهى مردان و زنانى كه در اين كشور، دلشان با نور ايمان، منوّر است، در قبال مسؤوليت عظيمى كه بر دوش ملت ايران نهاده شده است، احساس وظيفه مىكنند. اين پرچم پرافتخارى كه دست ملت ايران سپرده شده است، يعنى پرچم سربلندى اسلام، پرچم عزّت اسلام، پرچم نامآورى و شكست ناپذيرى اسلام؛ اينها امروز دست ملت ايران است. همهى كسانى كه نسبت به اين وظيفهى بزرگ، احساس مسؤوليت مىكنند، در حقيقت بسيجى هستند. هرجا وظيفهاى باشد، انسان بسيجى در ميدان آن وظيفه، حاضر است........ بسيجيان اين امتياز را دارند كه در ميدان اين خدمت آمادهاند. بسيج به معنى حضور و آمادگى در همان نقطهاى است كه اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و اين انقلاب مقدّس به آن نيازمند است؛ لذا پيوند ميان بسيجيان عزيز و حضرت ولى عصر ارواحنافداه - مهدى موعود عزيز - يك پيوند ناگسستنى و هميشگى است. [۵۲]
حضور اساتید بعنوان فرمانده در وسط میدان مبارزه
اساتید ما با رفتار خودشان، با اظهارات خودشان، با منش خودشان، با اظهار عقیدههایی که در زمینههای مختلف میکنند، می توانند این تأثیرات را در دانشجوی خود، در جوان امروز القا کنند و بهوجود بیاورند و خلق کنند. اینکه ما گفتیم اساتید فرماندهان جنگ نرمند، این به این معنا است. اگر آن جوان افسر جوان جنگ نرم است، استاد، فرمانده او است و این فرماندهی به این صورت است. در جنگهای سخت هم همینجور بود: هر وقت خود فرمانده -فرمانده گردان، فرمانده گروهان، فرمانده تیپ- در وسط میدان در نقطهی حسّاس حضور داشت، یعنی خود او اگرچنانچه می جنگید، تأثیر فوقالعادهای در سربازان هم داشت. مخصوص ما هم نیست، دیگران هم همینجور هستند. ناپلئون پهلوی سربازهای خودش با لباس روی خاک میخوابید. راز پیشرفتهای جنگی ناپلئون در دوران خودش که یک چیز فوقالعادهای است، این است: سربازها از او فقط به زبان دستور نمیگرفتند، در عمل دستور می گرفتند. جوانهای ما هم در دوران دفاع هشتساله همینجور عمل کردند؛ فرمانده لشکر، گاهی اوقات جلوتر از عناصر عادی در میدان جنگ حضور داشت؛ در خطوط مقدّم حضور داشت و حتّی گاهی به شناسایی میرفت؛ خود فرمانده لشکر میرفت شناسایی! که این در ارتشهای دنیا یک چیز بیمعنی و غیر قابل قبولی است، امّا این اتّفاق افتاد و همین بود که پیشرفتها و شگفتیهای عظیم دورهی دفاع مقدّس را بهوجود آورد. در جنگ نرم هم همینجور است. استاد خودش باید وسط میدان این مبارزهی عمیق، حیاتی و مقدّس -یعنی همین چیزی که اسمش را میگذاریم «جنگ نرم» که این هم یک دفاع مقدّسی است- حضور داشته باشد.[۵۳]
آثار حضور بسیج
پيشرفتهای کشور نتیجه حضور بسيج
هر جا حضور بسيج و حركت بسيجى در هر ميدانى احساس شده است، ما پيشرفت داشتهايم؛ اين يك تجربهى مهمى است. كشور در آينده مسائل مهمترى در پيش دارد .. كارهاى بزرگترى هست. ما كه نميخواهيم به عنوان يك ملت، دور خودمان حصار بكشيم؛ كه اگر اين كار را هم بكنيم، رشد متوقف نخواهد ماند؛ اما نگاه ما، نگاه وسيع است؛ در طول تاريخ و در عرض جهان، اين نگاه، گسترده است. ملتى با يك چنين آرمانهائى، با يك چنين همت بلندى، با يك چنين افق دورى، خيلى مسائل در پيش دارد. اين مسائل احتياج دارد به خصوصياتى كه در مجموعهى بسيج هست. . [۵۴]
حضور بسيجى موجب پيروزى انقلاب
راجع به بسيج هرچه گفته شود، مداقه شود، بر روى خصوصيات تكيه شود و تعمق شود، زيادى نيست. اولاً بسيج همزاد انقلاب است. شايد به يك معنا بشود گفت كه حضور بسيجى مردم، خود موجب پيروزى انقلاب شد، يا موجب پديد آمدن انقلاب شد. [۵۵]
حضور در صحنه موجب مرعوب شدن دشمن
ملت بزرگ ایران مخصوصاً جوانان عزیز باید در کمال هوشیاری مراقب حرکات دشمن باشند و به طور کامل با مأموران، همکاری کنند و عرصه را بر عناصر مزدور و خودفروختهی دشمن، تنگ نمایند. و بخصوص فرزندان بسیجیام باید آمادگیهای لازم را در خود حفظ کنند و با حضور خود در هر صحنهای که حضور آنان در آن لازم است، دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند. [۵۶]
روحيهى بسيجى عامل شکست توطئه دشمن
خيلى كارها هست كه بايد انجام بگيرد، كه جز با روحيهى بسيجى و با همين ايمان جوشان امكانپذير نيست. مطمئن باشيد تا بسيج در اين كشور هست، تا اين روحيهى صدق و صفا و خدمت بىمزد و منت در ميان مردم ما - بخصوص جوانان ما - وجود دارد، دشمن هيچگونه لطمهاى به اين انقلاب و به اين نظام و به اين كشور نخواهد توانست وارد كند.[۵۷]
حضور رمز اقتدار کشور
اتاق فرماندهی این طرف این جبهه، ایران است: ایران حزباللّهىِ پُر از عزم و همت، اما با دست خالی - از لحاظ عُدهی ظاهری و پشتیبانیهای ظاهری؛ یعنی پول و سلاح و اینها - خالی است؛ اما در عین حال دنیا وقتی نگاه می کند، این دو کفه را برابر، و در یک جاهائی کفهی همین نیروی حزباللّهی را سنگین تر می بیند.چرا سنگین تر می بیند؟ مگر ما چه داریم؟ همان احساس حضور! حضور! ما ملتی داریم که با انقلاب اُخت است؛ گرهخورده است؛ جوشیده است. [۵۸]
روحیهی انقلابی و دینی رمز خطر پذیری
در بین این ملت که سطوح گوناگون و مختلفی دارند، روحیهی جمع کثیری این است که هرجا و هر زمان و هرطور که لازم باشد، سینهشان را سپر می کنند و به وسط میدان میآیند. این نقطهی قوّت ماست. این چگونه حاصل شده است؟ با موتور ایمان، با روحیهی انقلاب، با انگیزهی دین؛ این حقیقتی که دنیاداران او را نفهمیدند! نفهمیدند که قدرت دین چه استحکامی به یک ملت و به یک نظام میدهد. جمهوری اسلامی به طور طبیعی در این راه و در این کیفیت قرار داشت و قرار گرفت؛ یعنی ایمان. حالا شما - بسیج دانشجویی - در این خیمهی فرماندهی در کجا قرار دارید؟ خودتان معین کنید و فکرش را بکنید؛ البته با این محاسبه. دانشجوجماعت - بخصوص آن وقتی که انگیزهی بسیجی و روح بسیجی بر او حاکم است - آن عنصر بی همتاست؛ بی همتاست. یعنی برای پیشبرد این حرکت عظیم، دیگر نمی توان روی او قیمت گذاشت. [۵۹]
۴. پابهركاب بودن
خصوصيت ديگر(بسيج )، پابهركاب بودن است..... بسيج در صحنه است، در عرصه است، پابهركاب است. آن نسلى كه آن روز وارد بسيج بودند، امروز افراد ميانسال و مسنّى شدهاند، محاسنهاشان سفيد شده؛ نوه دارند، عروس دارند، داماد دارند؛ اما بسيجىاند. آنها پير شدند، اما آيا چهرهى بسيج پير شد؟ ابدا. چهرهى بسيج، چهرهى جوانى است. اين معنايش چيست؟ اين معنايش اين است كه نسلهاى نوظهور و پىدرپى، اين حضور مردمى را از دست ندادهاند، فراموش نكردهاند. [۶۰]
آماده در پاي انجام تکليف
عزيزان من! آنچه مهمّ است، اين است که همه آحاد ملت، بخصوص جوانان، بخصوص اعضاي بسيج - بسيج دانش آموزي، دانشجويي، کارگري، صنفي و عشايري، يگانهاي گوناگون بسيج - و کساني که جزو سازمان بسيج نيستند و در واقع جزو بسيجند، همه و همه در پاي انجام تکليف، حاضر و آماده باشند؛ خودشان را براي دفاع از اسلام و انقلاب آماده کنند.[۶۱]
حفظ روحيهى حضور در انتخابات
حضور در انتخابات، آگاهى است؛ بصيرت است. حضور در پاى صندوق رأى، يك كارى از سر بيكارى نيست؛ يك عمل است؛ يك عمل صالح است...خود اينكه يك مردمى، يك مجموعهاى در يك شهر، در يك استان و در كل كشور نسبت به آينده احساس وظيفه كند، نسبت به مديريت كشور احساس وظيفه كند و بخواهد در آن دخالت كند و ورود در صحنه پيدا كند، چيز ارزشمندى است؛ اين ضد آن غفلتى است كه دشمن ميخواهد بر ما تحميل كند. اين روحيه را بايد حفظ كرد؛ روحيهى حضور را، روحيهى شركت را، روحيهى همكارى و تعاون را، به مناسبت مسائل اقتصاد، روحيهى مصرف داخلى را؛ كه اين هم يكى از مقولات مهمى است كه در اينجا وارد آن مقوله نمي شوم. [۶۲]
(شاخص بسیج)، عمل بهنگام و به اندازه است. لحظهها را بايد شناخت. اگر چنانچه انسان وقتشناس نباشد، نداند كدام كار را در كجا بايد انجام داد، ممكن است خطاهاى بزرگى از انسان سر بزند. خوب، جوانان بسيجى ما - از پسرها و دخترها - در بخشهاى مختلف مشغول تلاش هستند؛ تلاش فكرى، تلاش علمى، تلاش سياسى، تلاش اجتماعى؛ همهى اينها وقتى براى خدا و براى انجام وظيفه باشد، مجاهدت و جهاد فىسبيلاللَّه است. بسيجى آن كسى است كه اين كارها را انجام ميدهد. در همهى اينها بايد آن خط روشن و صحيح را در نظر گرفت؛ يعنى خط انقلاب، خط حفظ نظام، خط احياى دين... بايد در درون خودمان با خودمان مجاهدت كنيم؛ يعنى جهاد اكبر. جهاد با نفس تلاشى است كه امروز همهى ما به آن احتياج داريم. [۶۳]
۵. مجاهدت وفداکاری
مكتب بسيج، مکتب جهاد و شهادت
مكتب بسيج، مكتب مجاهدت معنوى و مخلصانه است. اين مجاهدت، براى ملت و كشور و بالاتر از همه براى دين خدا و سرافرازى پرچم آزادگى اسلامى در همه ى دنياست. اين مجاهدت خطراتى دارد. بالاترين خطر براى انسان، جان باختن است. در مكتب بسيج، نام اين جان باختن «شهادت» است. شهادت بالاترين ارزش عاشورايى انسان و بالاترين ارزش در معيار ارزش هاى معنوى است. در روايت وارد است: فوق كل ذى برّ برٌّ حتى يقتل الرّجل فى سبيل اللَّه؛ بالاتر از هر فضيلتى، ارزشى و معنويتى، ارزش ديگرى وجود دارد، تا وقتى كه فرد به شهادت مى رسد، كه بالاترين ارزشهاست. آن معناى جهاد است و اين معناى شهادت است. [۶۴]
جهاد و شهادت، دو فصل بزرگ حركت بسيجى
افرادی به نیابت از دشمنان عزت این ملت سعی کردند جهاد را بدنام کنند. الان میدانید در کشورهایی از منطقهی ما، سعی امریکاییها بر این است که آیات جهاد را از کتابهای درسی بیرون بیاورند؛ اصرار کردند که باید این کار را بکنید؛ بعضی از دولتهای ضعیف و زبون هم این را قبول کردند. میخواهند جهاد را از آیات قرآن و تعالیم دینی خارج کنند؛ چون ضامن عزت ملتهای اسلامی و امت اسلامی و بزرگترین سنگر و حصن حصین مقاومت، جهاد فیسبیلاللَّه است. شهادت را به عنوان یک عمل سادهلوحانه معرفی کردند، که خود برترین ارزشهایی است که جهاد به دنبال دارد. جهاد وقتی میتواند اثر خودش را بهطور کامل نشان دهد که با دل نهادن به شهادت همراه باشد. جهاد و شهادت، دو فصل بزرگ حرکت بسیجی است. [۶۵]
حضور بسيج درهمه میدانهای مجاهدت
جنگ تحميلى تمام شد؛ سطحىنگرها خيال ميكردند بسيج هم تمام شد؛ اما بسيج ماند، چون مجاهدت باقى بود، چون ميدان مجاهدت ادامه داشت. هر جا مجاهدت هست، در آنجا حضور بسيج هست؛ مجاهدت در ميدان علم، مجاهدت در ميدان سياست، مجاهدت در ميدان فعاليتهاى اجتماعى، مجاهدت در ميدان وسيع و عرصهى عظيم بينالمللى. اين مجاهدتها ادامه دارد و همچنان ادامه خواهد داشت. [۶۶]
جهاد علمى نياز بسیج دانشجویی
يك نياز ديگر( برای بسیج دانشجویی) عبارت است از جهاد علمى. جهاد علمى براى شما لازم است. بايد در ميدانهاى علم وارد بشويد؛ وزارتخانه ها هم بايد كمك كنند؛ معاونتهاى تحقيقاتى هم بايد كمك كنند؛ معاونتهاى ادارى مالى دانشگاه ها و وزارتخانه ها هم بايد كمك مالى كنند؛ خود سازمان مقاومت بسيج هم در بخشهايى بايد كمك و پشتيبانى كند.[۶۷]
بسيج عرصهى جهاد، نه قتال.
عرصهى حضور بسيج خيلى وسيع تر از عرصهى نظامى است. اينى كه من بارها گفتم و تكرار مي كنم كه نبايد بسيج را يك نهاد نظامى به حساب آورد، تعارف نيست؛ بلكه حقيقت قضيه اين است. بسيج عرصهى جهاد است، نه قتال. قتال يك گوشهاى از جهاد است. جهاد يعنى حضور در ميدان با مجاهدت، با تلاش، با هدف و با ايمان؛ اين مي شود جهاد. لذا «جاهدوا بأموالكم و أنفسكم فى سبيل اللَّه»؛ جهاد با نفس، جهاد با مال. جهاد با نفس كجاست؟ فقط به اين است كه توى ميدان جنگ برويم و جانمان را كف دست بگيريم؛ نه، يكى از انواع جهاد با نفس هم اين است كه شما شب تا صبح را روى يك پروژهى تحقيقاتى صرف كنيد و گذر ساعات را نفهميد. جهاد با نفس اين است كه از تفريحتان بزنيد، از آسايش جسمانيتان بزنيد، از فلان كار پرپول و پردرآمد - به قول فرنگىها پولساز - بزنيد و تو اين محيط علمى و تحقيقى و پژوهشى صرف وقت كنيد تا يك حقيقت زندهى علمى را به دست بياوريد و مثل دستهى گل به جامعهتان تقديم كنيد؛ جهاد با نفس اين است. يك قسمت كوچكى هم جهاد با مال است. . [۶۸]
تولید علم جهاد می خواهد
دانشگاه، بسيار مهمّ است. علم براى يك كشور، بسيار مهم است. فهميدن اينكه كدام علم و چگونه تلاش علمىاى براى يك كشور مىتواند آينده ساز باشد، بسيار مهمّ است. يك ملت هنگامى مىتواند در ميدان علم، شأنى كسب كند كه در اين زمينه حرفى براى گفتن داشته باشد. نگاه كردن به علم ديگران و حداكثر، فراگرفتن آن، علم، آن هم در حدّى كه آنها مصلحت مىدانند تعليم دهند و در اختيار ديگران بگذارند، هيچ افتخار علمى براى كشور به وجود نمىآورد. علم را بايد كشف و توليد كرد. البته ابزار آن، عالم شدن است. پس از آنكه يك ملت توانست علم ديگران را فرا گيرد و وارد ميدان علم شود، آنگاه خودش بايد علم توليد كند. اين، يك جهاد مىخواهد. كسى كه چشمش به آيندهى مادّى خود است و چند سالى - كه معلوم نيست چقدر هم خواهد بود - زندگى مىكند و به فكر تأمين آن است، نمىتواند خودش را در اين جهاد، مخلصانه و خالصانه وارد كند. ما مشاهده مىكنيم كه در فرهنگ برخى از مردم ما، در ميدانهايى جاى تلاش و تن به آب و آتش زدن هست؛ اما در ميدان علم كأنّه به چنين تلاشى معتقد نيستند! اين نمىشود. در ميدان علم بايد تن به آب و آتش زد و كار كرد. اين يكى از مظاهر بسيج علمى است. عامل عمدهى اقدام هم مىتواند همين مجموعهى برادران و خواهرانِ اساتيد مؤمنى باشد كه در دانشگاه مشغول تعليمند. [۶۹]
سرمایه امروز کشور نتیجه مجاهدتهای جوانان
من به شما عرض ميكنم: آن روزى كه جوانان امروز ما بتوانند به توفيق الهى زمام كارهاى كشور را به دست بگيرند، آن روز چندان دور نيست و بدون ترديد كشور و ملت ما به آن مرحله و دوره در آينده ى نه چندان دور خواهد رسيد كه هيچ دشمنى هوس تهاجم به اين كشور را؛ نه تهاجم نظامى و نه تهاجم سياسى و اقتصادى، در سر نپروراند. آنچه امروز داريم، به بركت مجاهدتهاى سالهاى طولانى است - كه جوانان عزيز ما اين مجاهدتها را از خود نشان دادند - و به بركت خون شهيدان عزيز ماست. [۷۰]
دوری از فرهنگ جهاد خسارت است
هر مقدار ما از معارف اسلامی فاصله بگیریم، از مجاهدت و تلاش و تکاپو دست برداریم، ضرر خواهیم کرد و به همین نسبت در این نبرد تاریخی مرگ و زندگی، عقب خواهیم رفت؛ ضربه خواهیم خورد. [۷۱]
ارتقاى علمى و عملى و اخلاقى ، جهادی بزرگ،
عزيزان من! هرچه مى توانيد، خودتان را با علم و عمل بسازيد. دوران جوانى شما مثل دوران جوانى نسل قبل از شما، دوران تعيين كننده سرنوشت تاريخى اين ملت است. نسل قبل از شما اگر تنبلى مى كرد، اگر در خانه مى نشست و اگر لااُباليگرى را پيشه خود مى ساخت، ملت ما غرق در فسادِ وابستگى و ذلّتِ فرودستى نسبت به امريكا باقى مى ماند. آن نسل ايستاد، انقلاب را پيروز كرد، جنگ را پيروز كرد و از هويّت ملى و شخصيت ملى دفاع جانانه اى نمود. امروز هم نوبت نسل جديد است. دشمن از جوانان ما مى ترسد و مى داند كه اگر نسل جوانِ گسترده با ايمانِ ما با همين ايمان در صحنه بايستد، هيچ سلاحى، هيچ بمبى و هيچ موشكى نمى تواند اين ملت را به زانو درآورد. هر گامى كه شما براى ارتقاى علمى و عملى و اخلاقى خودتان برداريد، مثل گلوله اى است كه به سمت دشمن شليك مى كنيد. اين جنگ و اين رزم، جهاد بزرگى است. [۷۲]
خوشبختانه ملت بيدار است. در اين تجربه ى طولانى سالهاى گذشته، ملت ما آبديده شده است. انواع و اقسام توطئه ها را مردم ما توانستند بشناسند و با آن مواجهه و مقابله كنند. امروز هم همين اتفاق خواهد افتاد. ما بايد از درون خودمان را تقويت كنيم؛ تقويت علمى، تقويت اقتصادى، تقويت نوآورى و فناورى و بالاتر از همه، تقويت ايمانى. [۷۳]
[۱]- بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۱۳۷۹/۰۵/۰۶
[۲] - ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور ۱۳۸۴/۰۹/۰۷
[۳]-بيانات مقام معظم رهبرى ، ۱۸/۲/۱۳۸۴
[۴]- دیدار با اقشار مختلف مردم ۵/۷/۱۳۶۸
[۵] - بیانات در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا ۲۴/۴/۱۳۷۱
[۶] - بیانات در جمع بزرگ بسیجیان تبریز۸/۵/۷۲
[۷]- بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار فرماندهان «بسيج» سراسر كشور ۱۳۷۱/۰۸/۲۷
[۸] - بیانات در دیدار بسیجیان و پرسنل سپاه پاسداران استان گیلان ۱۳۸۰/۰۲/۱۶
[۹] - بیانات رهبر معظم انقلا در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
[۱۰]- دیدار با اقشار مختلف مردم ۵/۷/۱۳۶۸
[۱۱] - بيانات در ديدار اساتيد بسيج دانشجويى ۱۸/۰۷/۱۳۸۰
[۱۲]- بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۱۳۷۹/۰۵/۰۶
[۱۳] - ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور ۱۳۸۴/۰۹/۰۷
[۱۴]- بيانات در جمع ۱۱۰ هزار بسيجی در روز عيد غدير ۱۳۸۹/۰۹/۰۴
[۱۵]- بیانات در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
[۱۶]- بيانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار نمونه ی بسیج سراسر كشور ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
[۱۷]- بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۶/۵/۱۳۷۹
[۱۸]- بيانات در ديدار جمع كثيرى از بسيجيان كشور ۷۲/۸/۳۰
[۱۹]- بیانات در دیدار بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور ۱۳۷۹/۱۱/۲۴
[۲۰]- بیانات در مراسم ویژهی روز بسیج در پادگان امام حسن مجتبی(ع) ۵/۹/۱۳۶۹
[۲۱] - بیانات در جمع بزرگ بسیجیان تبریز۸/۵/۷۲
[۲۲] - بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاهها ۱۳۸۶/۰۲/۳۱
[۲۳]-بیانات در دیدار با مسئولان بنیاد شهید، جمعى از اساتید و دانشجویان، ۲۴/۵/۱۳۶۹
[۲۴]- بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۱۳۷۹/۰۵/۰۶
[۲۵]- همان
[۲۶] - بیانات در جمع بزرگ بسیجیان تبریز۸/۵/۷۲
[۲۷]- . بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى ۲۱/۵/۱۳۷۱
[۲۸]- . بيانات در ديدار گردانهاى نمونه عاشورا و الزهراى بسيج ۱۳۸۶/۰۹/۰۵
[۲۹]- دیدار جمعی از پاسداران و بسیجیان با رهبر انقلاب ۱۳۷۷/۰۹/۰۲
[۳۰] - بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان بسیجی. ۵/۳/۱۳۸۴
[۳۱]- بيانات در جمع ۱۱۰ هزار بسيجی در روز عيد غدير۱۳۸۹/۰۹/۰۴
[۳۲]- همان
[۳۳]- بيانات در ديدار گردانهاى نمونه عاشورا و الزهراى بسيج ۱۳۸۶/۰۹/۰۵
[۳۴] - بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
[۳۵]- بیانات در مراسم صبحگاه ردههای مختلف نیروی مقاومت بسیج۲/۶/۱۳۸۴
[۳۶] - بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
[۳۷]- بیانات رهبر معظم انقلا در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
[۳۸] - بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاهها۱۳۸۶/۰۲/۳۱
[۳۹]- بیانات رهبر معظم انقلا در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
[۴۰] - بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
[۴۱] - بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
[۴۲]- بيانات در ديدار جمعى از دانشجويان به همراه اقشار مختلف مردم ۱۳۷۸/۰۴/۲۱
[۴۳]- همان
[۴۴]- بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاهها ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
[۴۵]-بيانات در ديدار هزاران نفر از اعضاى بسيج دانشجويى دانشگاههاى سراسر كشور ۱۳۸۶/۰۲/۳۱
[۴۶] - دیدار با فرماندهان و بسیجیان نمونه، آذر۱۳۷۹
[۴۷] - بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۱۳۷۹/۰۵/۰۶
[۴۸] - بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مورخه ۲۹/۷/۱۳۷۹
[۴۹] - دیدار با بسیجیان استان اصفهان، آبان ۱۳۸۰
[۵۰]- بيانات در دیدار بسيجيان استان خراسان شمالى ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
[۵۱]-همان
[۵۲] - بيانات در جشن بزرگ منتظران ظهورهمزمان با هفته بسيج و روز ولادت حضرت مهدى(عج) ۱۳۷۸/۰۹/۰۳
[۵۳] - بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
[۵۴]- بيانات در دیدار بسيجيان استان خراسان شمالى۱۳۹۱/۰۷/۲۴
[۵۵]- بيانات در دیدار بسيجيان استان خراسان شمالى ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
[۵۶] - پیام به ملت شریف ایران در باره فتنه سال ۷۸، ۲۲/۴/۷۸
[۵۷]- بيانات در ديدار جمع كثيرى از بسيجيان كشور (۱۳۸۸/۰۹/۰۴
[۵۸] - بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاهها ۳۱/۲/۱۳۸۶
[۵۹] - همان
[۶۰]- بيانات در دیدار بسيجيان استان خراسان شمالى ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
[۶۱] - بيانات مقام معظم رهبرى در جمع بسيجيان به مناسبت هفته بسيج ۱۳۷۶/۰۹/۰۵
[۶۲]- بيانات در اجتماع مردم اسفراين ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
[۶۳] - بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
[۶۴]- بيانات در ميدان صبحگاه ستاد نيروى مقاومت بسيج ۱۳۸۴/۰۶/۰۲
[۶۵]- بیانات در مراسم صبحگاه ردههای مختلف نیروی مقاومت بسیج۲/۶/۱۳۸۴
[۶۶] - بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
[۶۷]- بيانات معظم له در ديدار هزاران نفر از اعضاى بسيج دانشجويى دانشگاههاى سراسر كشور ۱۳۸۶/۰۲/۳۱
[۶۸]- بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاهها ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
[۶۹] - بيانات در ديدار اساتيد بسيج دانشجويى ۱۸/۰۷/۱۳۸۰
[۷۰]- بيانات در ديدار خانواده هاى شهدا و ايثارگران كردستان ۱۳۸۸/۰۲/۲۲
[۷۱]- . بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان بسیجی۹/۸/۱۳۸۶
[۷۲]- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار جوانان اهواز ۱۳۸۲/۰۵/۰۸
[۷۳]- بيانات در ديدار خانواده هاى شهدا و ايثارگران كردستان ۱۳۸۸/۰۲/۲۲