این مطلب ۶۴۸۶ بار خوانده شده

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۶۲

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۶۲

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۶۲

 

 

 

  قال علی علیه السلام :مَن فَهِمَ مَواعِظَ الزَّمانِ لَم‏يَسكُنْ إلى حُسنِ الظَّنِّ بالأيّام .  /   (غرر الحكم : ۸۹۳۸)

هركه پندهاى زمانه را بفهمد ، به روزگار خوشبين نباشد .

 

    سه راه!

... شما در سوره حمد می خوانید که: اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضالین . ... سه راه هست، یک راه مستقیم و یک راه شرقی مغضوب علیهم و یک راه غربی ضالین... راه مستقیم، منتهی به خدا می شود آن صراطی که تا جهنم کشیده شده است، اگر مستقیم در این عالم حرکت کنید، از آن صراط، مستقیماً رد می شوید. جهنم باطن این دنیاست. اگر مستقیم از این راه رفتید و طرف چپ یا طرف راست منحرف نشدید، از صراط در این عالم هم مستقیم عبور می کنید و به چپ یا راست متمایل نمی شوید، که اگر به چپ متمایل بشوید به جهنم است و اگر به راست متمایل شوید جهنم است. راه خدا مستقیم است.

[صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۳۱]

 

بدان !

... فقال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله یا قیسُ! إنَّ مَعَ الْعِزِّ ذُلاًّ، وَ إنَّ مَعَ الْحَیَوةِ مَوْتًا وَ إنَّ مَعَ الدُّنْیَا آخِرَةً وَ عَلَی‌ کُلِّ شَیْءٍ رَقِیبًا وَ إنَّ لِکُلِّ حَسَنَهٍ ثَوَابًا وَ لِکُلِّ سَیِّئَةٍ عِقَابًا. (الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۵۱)

 زندگی این‌جوری است؛ درش عزت هست، ذلت هم هست. بعد هم ، زندگی هست و مرگ هست؛ زندگی و مرگ هر دو حقیقت‌های متساوی و متوازی‌اند. شما حالا زندگی را می‌بینی، مرگ را هم ببین. بدان که مرگ هم هست. این چیزی که انسان دیر آن را احساس می‌کند. وَ إنَّ مَعَ الدُّنْیَا ءَاخِرَةً این زندگی دم دستی که شما داری، بدان که یک زندگی دیگری هم آن طرف هست. و اِنَّ لِکُلّ شیئ حسیباً هر چیزی حسابگری دارد. هر کاری که می‌کنی بی حساب و کتاب نیست. هر حرکت تو، هر حرف تو و هر اقدام تو یک حسابگری دارد که اینها را محاسبه می‌کند، ضبط می‌کند و نگه می‌دارد. اینها را بدان. وَ عَلَی‌ کُلِّ شَیْءٍ رَقِیبًا کسی هست، چشم بینایی هست که مراقبت می‌کند از همه‌ی جزئیات و ریز و درشت کار تو. وَ إنَّ لِکُلِّ حَسَنَهٍ ثَوَابًا هر کار خوبی که تو بکنی یک پاداشی دارد؛ برو برگرد ندارد. وَ لِکُلِّ سَیِّئَةٍ عِقَابًا هر کار بدی که بکنی یک عقابی پشت سرش هست. اگر توبه نکردی، [آن کار بد را] پاکش نکردی، این عقاب رویش سوار است و قطعی است که این عقاب دنبال آن کار بد خواهد بود. اینها را بدان.

[ شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی در مقدمه درس خارج ، برداشت از سایت Khamenei.ir ]

 

 

سهم!

 

 

 

 

در حال آماده سازی همدان برای برپایی جشن های نیمه شعبان بودیم. روزها سر کار می رفتیم و شب ها می آمدیم مهدیه و آن جا کار می کردیم،طوری که خسته و کوفته به منزل می رسیدیم. یک صبح جمعه ،شهید محراب آیت الله مدنی (ره) ما را جمع کرد . ابتدا کمی در باب تقوا و پرهیز کاری صحبت کرد،بعد به ما گفت : « می خواهم بپرسم آیا زن و بچه تان از شما سهم دارند یا نه؟ این چه سر و وضعی است که دارید؟ کمی مرتب باشید. خودتان را تمیز و آراسته کنید . خانم هایتان هم حق دارند. این یهودی ها را ببینید! بچه های خوشگل و خوش قیافة مارا می برند پشت دخل می گذارند تا فروش شان بالابرود؛آن وقت ما مسلمان ها با ریش و سبیل نا مرتب و لباس های کثیف ،پشت دخل می ایستیم ، توقع داریم مشتری بیاید. با همین سر و وضع هم می رویم خانه و باز توقع داریم که عیالمان تحویلمان بگیرند.چرا حواستان نیست؟شما مسلمانید!یک مسلمان نه تنها اعتقادش،بلکه ظاهرش هم باید شکل یک مسلمان ، تمیز و آراسته باشد.هرکجا می روید از منزل گرفته تا محل کار و نماز جمعه ،باید درست و حسابی و برازنده بروید. رسول خدا صلی الله علیه و آله هزینة عطرش از هزینه های دیگرش بیشتر بود. آخر زن و بچه شما چه گناهی کرده اند که باید شماها را این ریختی ببینند؟. »

[ یاران ناب ، خاطراتی از شهید آیت الله مدنی،به کوشش علی اکبری، نشر یا زهرا سلام الله علیها، چاپ اول مهر ۱۳۹۳ ، ص ۴۱ ]

 

 

 

 

الْاِحسانُ بِقَدْرِ الْمَعْرِفَةِ

 عربی ، خدمت امام حسین (علیه السلام) رسید؛ و عرض کرد « بدهکاری دارم ، می خواستم به کریمی مراجعه کنم و کریمی بهتر از شما ندیدم. شما بدهی و قرض مرا ادا کنید.» حضرت علیه السلام فرمودند: سه مسئله از تو می پرسم اگر یکی ازآن ها را جواب دادی، یک سوم قرض تو را می دهم و اگر دو سوال مرا جواب بدهی دو سوم قرض تو را می دهم و اگر هر سه مسئله را جواب دادی؛ کل قرض تو را ادا می کنم. عرب گفت: مثل شمایی با این عظمت ازمثل منی سوال کند؟! حضرت فرمود: از جدم رسول الله شنیده ام «الْاِحسانُ بِقَدْرِ الْمَعْرِفَةِ» اگر خواستید به کسی احسان بکنید باید به قدر معرفتش احسان کنید؛ ... حضرت فرمودند: بهترین چیزها در عالم چیست؟ عرب گفت: بهترین چیزها ایمان به خدا و ایمان به رسول (ص) و ایمان به اهل بیت (ع) می باشد. حضرت سوال کرد: زینت انسان به چیست؟ عرب پاسخ داد: زینت ها مختلف است؛ زینت عالم به یک امر است؛ زینت ثروتمند به امر دیگری است و زینت شخص فقیر نیز فرق می کند. زینت عالم به حلم اوست. اگر به من عالم کسی دشنام داد، نباید من هم به او دشنام بدهم و با او گلاویز بشوم. حضرت پرسید: زینت ثروتمند به چیست؟ عرب جواب داد: زینت ثروتمند به بذل و بخشش است.بعد حضرت پرسیدند زینت فقیر به چیست؟ عرب جواب داد: زینت فقیر به صبر است. [ نان خالی می خورد؛ ولی به انقلاب چیزی نمی گوید ! ... مگر انقلاب ما بخاطر شکم بوده است؟] حضرت سوال کردند: اگر این صفات در کسی نباشد حال او چگونه است؟عرب گفت: باید آتشی از آسمان فرود بیاید و او را ازبین ببرد . یعنی عالمی که حلم ندارد و ثروتمندی که بذل و بخشش ندارد؛ و فقیری که صبر ندارد باید از بین برود. بعد حضرت سوال کردند: نجات از مهالک به چیست؟ عرب گفت: توکل بر خدا.حضرت علیه السلام فرمودند : « بارک الله » دویست اشرفی بدهی او را دادند و یک انگشتر قیمتی هم از دست مبارکشان در آوردند و به این مرد عرب دادند.

[ بررسی گناهان کبیره در مواعظ و کلام آیت الله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ، چاپ پنجم ، صص ۱۱۳-۱۱۵]

 

 

 

وعده‌ی بعد !

 غم و شادی‌های دنیا را اگر منها کنیم، چیزی نمی‌ماند و طلبی نداری. تا حالا هرچه بنا بوده، به ما رسیده است و هرچه مال ما نبوده، نرسیده است. بعد از این هم همین طور است { قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا / ۵۱ توبه}: بگو جز آنچه خداوند برای ما مقدر نموده، به ما نمی‌رسد. {ما اصابک لم یکن لیخطئک و ما اخطئک لم یکن لیصیبک}: آنچه به تو رسید نمی‌شود از تو بگذرد و نرسد، و آنچه از تو رد شد و به تو نرسید، نمی‌شد به تو برسد. خدا عبادت وعده‌ی بعد را نخواسته است، ولی ما روزی سال‌های بعد را هم می‌خواهیم، درحالی‌که معلوم نیست تا یک وعده‌ی بعد زنده باشیم.

[ حاج اسماعیل دولابی ، مصباح الهدی ،ص ۳۶ ]

 

 

 

معامله ای بالاتر!

 اي جوانها، اي انسانها! به اين قرآن توجه كنيد كه با ما چقدر دارد روشن حرف مي‌زند و به روشني به ما بيان مي‌كند، بياييد تجارت در راه خدا كنيد و از اين تجارت چهار روز دنيا دست بكشيد. چه معامله‌اي بالاتر از اينكه خدا خريدارش باشد. خدا، جان و مال اهل ايمان را به بهاي بهشت خريداري كرده است. آخر چرا به طرف جهنم پيش مي‌رويد. اين قرآني كه چندين سال است كه در غريبي مانده است، او را زنده كنيم و سرمشق زندگيمان قرار دهيم و آن انسانيتي كه خدا براي ما خلق كرده است و ما را به بهترين اندام و قواره خلق كرده را به اثبات برسانيم...فرزندان عزيزم! از قرآن مدد بجوييد و از قرآن سرمشق بگيريد تا به گمراهي کشيده نشويد من که اين آيات را براي شما مي‌خوانم از صميم قلب مي‌خوانم. چند شب دیگر به طرف دشمن روانه می‌شویم و اگر برنگشتم امیدوارم که شما به قرآن بپیوندید ... فرزندانم! هر آينه، خدا شما را به اين آيات قرآن آزمايش مي‌کند حواستان خيلي خوب جمع باشد و هميشه آيات قرآن را زمزمه کنيد تا شيطان به شما رسوخ پيدا نکند... فرماندهی برای من لطف نیست، گفتند این یک تکلیف شرعی است، باید قبول بکنید و من براساس«اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم» قبول کردم. مسلما در راه امر به معروف و نهی از منکر از مردم نادان زیان خواهید دید، تحمل کنید و بر عزم راسختان پایدار باشید.

[ فرازهایی از وصیت نامه شهید برونسی ]

 

 

 

یک استفتاء

سوال: گاهی در اثنای امر به معروف و نهی از منکر مواردی پیش می‏آید که شخص گناهگار بر اثر عدم آگاهی از واجبات و احکام اسلامی، با نهی از منکر، نسبت به اسلام بدبین می‏شود، و اگر هم او را به حال خود رها کنیم، زمینه فساد و ارتکاب گناه توسط دیگران را فراهم می‏کند، تکلیف ما در این موارد چیست؟
جواب: امر به معروف و نهى از منکر با رعايت شرايط آن يک تکليف شرعى عمومى براى حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است، و مجرّد توهم اينکه موجب بدبينى فاعل منکر يا بعضى از مردم نسبت به اسلام مى‏گردد، باعث نمى‏شود که اين وظيفه بسيار مهم ترک شود.

[برگرفته از استفتائات امام خامنه‌ای در، پایگاه Khamenei.ir ]
 

 


 

 

دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید
 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی
 

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱