این مطلب ۶۸۱۱ بار خوانده شده

از آفات تربیتی غافل نشویم

منیرنت: اصلا مفهوم صبر در مقابلش چه کلمه ای قرار دارد؟ عجله و شتاب مفهوم مقابل صبر است که باعث بسیاری از مشکلات ما در زندگی می شود. برای همین خداوند فرمودند: «خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ.. [انبیاء/۳۷] آدمی شتابکار آفريده شده..».
«داستان ما، داستان چوپانى است كه از يك طرف به گوسفندش پوست خربزه مى ‏داد و از طرف ديگر دنبه‏ اش را وزن مى‏ كرد تا ببيند چاق شده يا نه.
ولى داستان ابراهيم، داستان كسى است كه شتاب زده نيست، حليم است و به سمت حق باز مى‏ گردد و با او در رابطه است تا ثباتى داشته باشد كه خداوند مى‏ فرمايد: «انَّ ابْرَاهِيمَ لَاوَّاهٌ حَلِيمٌ [توبه/۱۱۴] زيرا ابراهيم بسيار خدای ترس و بردبار بود». ما مى‏ خواهيم اگر امروز برخوردى كرديم، فردا به نتيجه برسيم، در حالى كه اين شتاب، در هيچ موقعيتى بهره نمى ‏دهد؛ حتى غذا هم بلافاصله به رگ‏ها و سلول‏ها منتقل نمى ‏شود، بلكه بارها و بارها كنترل مى ‏شود.
بذرى كه تو امروز كاشته ‏اى، بعد از ماه‏ها سر از خاك در مى ‏آورد و پس از مدت درازى ريشه مى ‏دواند تا بار دهد تا سنبله شود.
شكست‏‌هاى ما از اينجا شروع مى ‏شود كه مى‏ خواهيم در يك برخورد و در يك روز، تمام خلق را بسازيم، در حالى كه در تاريخ مى ‏بينيم كه انبياء سال‏ها ناليدند و نتيجه ‏اى نگرفتند، ولى مأيوس هم نشدند». [۱]
با توجه به این کلام زیبای استاد صفایی جند نکته لازم به تذکر است.
۱- صبر در تمام مقاطع زندگی کاربرد دارد که مهترین آن مباحث تربیتی و عبودیت و بندگی است. یعنی نباید انتظار به نتیجه رسیدن در مدتی کم، را برای این مباحث داشت. برای همین حافظ سروده است:

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر         آری شود ولیک به خون جگر شود.[۲]

۲- توجه به سیره انبیاء و اینکه مسیر تربیت و اصلاح انسان، از اهداف خلقت است و بعثت انبیاء هم از جمله مواردی است که خداوند برای رسیدن به این جایگاه، در نظر گرفته است. پس ما نباید با بی صبری و کم حوصله گی توقع کار کردن در فضای تربیتی و تغییرات اخلاقی را داشته باشیم و از وعده های خداوند برای صابران بهره مند شویم.
خداوند می فرماید: «...وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرينَ [آل عمران/۱۴۶] و خداوند صابران را دوست دارد».
---------------------------------------------
پی نوشت:
[۱]. حرکت، استاد علی صفایی، انتشارات لیلته القدر، ص۵۸.
[۲]. گنجور ،حافظ، غزلیات، غزل شمارهٔ ۲۲۶.

انتهای پیام/م

رهروان ولایت

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱