از آفات تربیتی غافل نشویم
منیرنت: اصلا مفهوم صبر در مقابلش چه کلمه ای قرار دارد؟ عجله و شتاب مفهوم مقابل صبر است که باعث بسیاری از مشکلات ما در زندگی می شود. برای همین خداوند فرمودند: «خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ.. [انبیاء/۳۷] آدمی شتابکار آفريده شده..».
«داستان ما، داستان چوپانى است كه از يك طرف به گوسفندش پوست خربزه مى داد و از طرف ديگر دنبه اش را وزن مى كرد تا ببيند چاق شده يا نه.
ولى داستان ابراهيم، داستان كسى است كه شتاب زده نيست، حليم است و به سمت حق باز مى گردد و با او در رابطه است تا ثباتى داشته باشد كه خداوند مى فرمايد: «انَّ ابْرَاهِيمَ لَاوَّاهٌ حَلِيمٌ [توبه/۱۱۴] زيرا ابراهيم بسيار خدای ترس و بردبار بود». ما مى خواهيم اگر امروز برخوردى كرديم، فردا به نتيجه برسيم، در حالى كه اين شتاب، در هيچ موقعيتى بهره نمى دهد؛ حتى غذا هم بلافاصله به رگها و سلولها منتقل نمى شود، بلكه بارها و بارها كنترل مى شود.
بذرى كه تو امروز كاشته اى، بعد از ماهها سر از خاك در مى آورد و پس از مدت درازى ريشه مى دواند تا بار دهد تا سنبله شود.
شكستهاى ما از اينجا شروع مى شود كه مى خواهيم در يك برخورد و در يك روز، تمام خلق را بسازيم، در حالى كه در تاريخ مى بينيم كه انبياء سالها ناليدند و نتيجه اى نگرفتند، ولى مأيوس هم نشدند». [۱]
با توجه به این کلام زیبای استاد صفایی جند نکته لازم به تذکر است.
۱- صبر در تمام مقاطع زندگی کاربرد دارد که مهترین آن مباحث تربیتی و عبودیت و بندگی است. یعنی نباید انتظار به نتیجه رسیدن در مدتی کم، را برای این مباحث داشت. برای همین حافظ سروده است:
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر آری شود ولیک به خون جگر شود.[۲]
۲- توجه به سیره انبیاء و اینکه مسیر تربیت و اصلاح انسان، از اهداف خلقت است و بعثت انبیاء هم از جمله مواردی است که خداوند برای رسیدن به این جایگاه، در نظر گرفته است. پس ما نباید با بی صبری و کم حوصله گی توقع کار کردن در فضای تربیتی و تغییرات اخلاقی را داشته باشیم و از وعده های خداوند برای صابران بهره مند شویم.
خداوند می فرماید: «...وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرينَ [آل عمران/۱۴۶] و خداوند صابران را دوست دارد».
---------------------------------------------
پی نوشت:
[۱]. حرکت، استاد علی صفایی، انتشارات لیلته القدر، ص۵۸.
[۲]. گنجور ،حافظ، غزلیات، غزل شمارهٔ ۲۲۶.
انتهای پیام/م
رهروان ولایت