سیمای کلی بسیج
پاکترين وفداکارترين جوانان
اگر بخواهيم بسيج را در يک تعريف کوتاه معرفي کنيم، بايد بگوييم: بسيج، عبارت است از مجموعه اي که در آن، پاکترين انسانها، فداکارترين و آماده به کارترين جوانان کشور، در راه اهداف عالي اين ملت و براي به کمال رساندن و به خوشبختي نائل کردنِ اين کشور، جمع شده اند.[۱]
با نشاط ترين و پُرافتخارترين ها
بسيج، يعنى حضور بهترين و با نشاطترين و باايمانترين نيروهاى عظيم ملت در ميدانهايى كه براى منافع ملى و براى اهداف بالا، كشورشان به آنها نياز دارد. هميشه بهترين و خالصترين و شرافتمندترين و پُرافتخارترين انسانها، اين خصوصيات را دارند. [۲]
عمل گرا و آرمان گرا
بسيج يعنى حركت عظيم ملت ايران، همراه با آگاهى؛ احساس آميخته ى با عقلانيت؛ حركت و عمل آميخته ى با مبناى فكرى؛ عمل گرايى همراه با آرمان گرايى و ديدن افق هاى دوردست؛ اينها مجموعه يى است كه ذهنيت و هويت بسيج را تشكيل مى دهد. [۳]
مجموعهى حزبالله واقعى
بسيج، جمع فداكارى از مردمند، براى مردم؛ تشكيل يك مجموعهاى در حركت عظيم يك ملت مجاهد. ... اين حركت بسيج است؛ حركتى مردمى، براى مردم، در دل مردم، از خود مردم، از همهى قشرها، زنان، مردان، جوانان، پيران، نوجوانان، از اصناف گوناگون؛ يعنى تشكيل يك مجموعهى حزبالله واقعى. [۴]
حضور مومنانه ، خالصانه و صادقانه
بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطهای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنافداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است. [۵]
بسيج، يعنى حضور ناشى از ايمان و اخلاص و انگيزهى دينى و ايمان صادقانه در هر ميدانى كه انسان احساس مىكند كارايى و توانايى حضور در آن ميدان را داراست. از اوّلِ انقلاب تا امروز، هرجا كه اين حالت و انگيزه و اقدام مشاهده شده، خيرات و بركات آن بىنهايت بوده است. [۶]
آماده و با همت برای اعتلای کشور
معنای بسیج، این است که افرادی از جامعه آماده باشند و همت بگمارند و دامن بزنند برای این که کشور و ملتشان به آن شخصیت و عزت و اعتلای لازم برسانند. [۷]
آگاه، متعهّدو بصير
بسيج، عبارت است از تشکيلاتي که در آن، افرادِ متفرّق و تنها، به يک مجموعه عظيم و منسجم و به يک گروه آگاه، متعهّد، بصير و بيناي به مسائل کشور و به نياز ملت، تبديل مي شوند؛ مجموعه اي که دشمن را بيمناک و دوستان را اميدوار و خاطرجمع مي کند. معناي بسيج، اين است.[۸]
سمت و سو دادن و فعال کردن نیروهای با نشاط کشور
بسیج در مفهوم حقیقی خود، یعنی سمت و سو دادن و فعال کردن همه نیروهای شاداب و با نشاط و پرامید کشور در جهت اهداف والای نظام جمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها.[۹]
نماد حضور و مقاومت ملى
بسيج نماد حضور ملى و مقاومت ملى و آگاهى يك ملت است؛ آن هم آگاهى همراه با تحرك، همراه با معنويت و همراه با اخلاص.[۱۰]
توأم كردن ايمان و عملِ مجاهدانه
معناى بسيج، توأم كردن ايمان و عمل است؛ عمل مجاهدانه، نه صرفاً عمل شخصى. از نظر اسلام، ايمان مجرد از عمل، يك حداقل است. ايمان كامل و ايمان حقيقى آن ايمانى است كه با جهاد در ميدان عمل همراه باشد. «و الّذين امنوا و هاجروا و جاهدوا فى سبيل اللَّه و الّذين آووا و نصروا اولئك هم المؤمنون حقّا»؛ مؤمن حقيقى آن كسى است كه ايمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه مي كند. تشخص بسيجى به اين است. اين فكر غلط و انحرافى كه ما ايمان را منهاى عمل و منهاى جهاد، براى تقرب الى اللَّه كافى بدانيم، اين آيه و آيات زيادى آن را رد ميكنند. بسيج، قائم به همين است كه ايمان همراه با عمل، آن هم عمل مجاهدانه باشد. پس جهاد عرصههاى مختلفى دارد . [۱۱]
آمادهی برآوردنِ نیازهای انقلاب
بسیج به معنای فرد یا مجموعهی آمادهی برآوردنِ نیازهای انقلاب است، در هر زمان و از هر نوع؛ این معنای بسیج است. تشکلی به این نام تشکیل شده و شما عضو او هستید. [۱۲]
بسیج همچنین یعنی انسان باهمتی که غیرت دینی و دانایىِ فکری و نیازشناسی و ابتکار و جوشش ذهنی و خلاقیت دارد و وارد میدان می شود [۱۳]
بسیج عبارت است از مجموعه عظیمی از انسانها که در میدان خط، در میدان مجاهدت، تلاش، هرگونه تلاشی، آنجایی که به گذشت و اغماض و استراحت وآسایش، به اخلاص در اقدام به عمل احتیاج دارد، پیش قدم است. [۱۴]
بسیجی یعنی آن فرد از ملت که در هنگام بروز حادثه، در صف جلو قرار دارد این بسیجی گل سر سبد خیل عظیم انقلاب و اسلام است. [۱۵]
دلسوز انقلاب مثل صاحبخانه
بسيج يعنى آن عنصر دلسوزى كه كشور را متعلق به خود و آينده را وابسته ى به تلاش خود مى داند؛ نگران است،چون صاحبخانه است. اگر در خانه يك شيشه بشكند، ممكن است مهمانها و تماشاكن ها خيلى اهميتى ندهند، اما براى صاحبخانه فرق نمى كند كه شيشه ى كدام اتاق بوده و نگران مى شود؛ صاحبخانه است ديگر. اين نگرانى را من در شما مجموعه ى جوان بسيجى، قدر مى دانم. [۱۶]
ب. مفهوم بسیجی
دلِ با ایمان، مغزِ متفکّر، دارای آمادگی
بسیجی، یک عنوان ارزشمند و والاست. بسیجی، یعنی دلِ با ایمان، مغزِ متفکّر، دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفهای انسان را به آن میدانها فرا میخواند. این معنای بسیجی است. [۱۷]
مسئولیت پذیر آرمانگرا و مخلص
در ميان جوانان، هركس كه اين احساس مسؤوليت و اين احساس علاقهى به اهداف را، همراه با اخلاص در وجود خود حس مىكند، او بسيجى است. چه در نيروى مقاومت باشد، چه نباشد؛ چه رسماً كارت بسيج گرفته باشد، چه نگرفته باشد. آن كسى كه با ايمان است، آن كسى كه دنبال اهداف والاست، آن كسى كه حاضر است از وجود خود براى كشورش، براى اسلامش، براى نظام اسلامى و براى آحاد ملتش، با وجود خود، با استعداد خود، با جان و تن خود سرمايهگذارى كند، او بسيجى است. [۱۸]
بسیجی یعنی آن فرد از افراد ملت که در هنگام بروز حادثه، در صف جلو قرار دارد.بسیجی یعنی این، یعنی همه وجودش وقف اسلام است. [۱۹]
بسيجى آن كسى است كه مقدورات و امكان خود را در راه هدف هاى عظيم اين ملت به ميدان مى آورد؛ خود را سهيم مى كند؛ خود را مسؤول مى داند .. بسيجى آن كسى است كه آن جايى كه نيازمند رفتن به عرصه ى نظامى است، او پيشاهنگ است؛ جوان و پير هم نمى شناسد؛ دور و نزديك هم نمى شناسد؛ آن جايى كه جاى حضور در عرصه ى سياسى و ميدان سياست است، او فعال و پُرنشاط است؛ آن جايى كه در عرصه هاى بين المللى بايد حضور پيدا كرد - عرصه هاى گوناگون بين المللى؛ عرصه ى سياسى، عرصه ى فرهنگى، عرصه ى ورزشى - او در آن جا، مظهر عزت ملت و كشور خود است. با اين روحيه، با اين احساس، در آن جا حاضر مى شود؛ آن جايى كه جاى علم است، جاى تحقيق است، جاى صبر كردن بر مشكلاتِ نوآورى علمى است، از جان و ذهن خودش مايه مى گذارد؛ آن جايى كه جاى پول خرج كردن است، اگر پولى دارد، پول خرج مى كند. اين، بسيجى است. [۲۰]
بیزار از بیگانگان و غمگین از رنج مظلومین
هر کس که در دل برای سرنوشت خود، سرنوشت این ملت و آینده ایران اسلامی ارزش قائل است آن کسی که برای استقلال و هویت ملت خود ارزشی قائل است، آن کسی که از تسلط قدرتهای بیگانه بیزار است، آن کسی که برایش آینده این کشور و این ملت و آینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می شود، آن کسی که از رنج های ملت فلسطین دلش خون است ... آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بشریت را به سمت کمال هدایت کنند و خودشان در قله کمال قرار بگیرند، آن کسی که این احساسات و این درکها را دارد و حاضر است در این راه قدمی بردارد او بسیجی است. [۲۱]
علی (ع) مصداق کامل بسیجىِ فداکار انقلاب
علی بن ابیطالب که مصداق کامل یک بسیجىِ فداکار انقلاب است..... بسیجی یعنی این. یعنی همه وجودش وقف اسلام است. …. امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام را الگوی خودتان قرار دهید که بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم است. [۲۲]
ج. فلسفه بسیج
حضور داوطلبانه در میدان خطر
فلسفهی بسیجی عبارت است از سرعت عمل ، کار مخلصانه ، کار شجاعانه ، حضور داوطلبانه در میدان خطر و کم خواستن و بسیار نثار کردن . [۲۳]
دفاع از كشور اسلامي و انقلاب اسلامي
بسيج براي دفاع از كشور اسلامي و انقلاب اسلامي به وجود آمد. آمادگي براي دفاع، امروز و هميشه يك وظيفهي اسلامي و انقلابي و ملي است. بنابراين، نيروي مقاومت بسيج بايد كار جذب و سازماندهي بسيجيان عزيز را با برنامهريزي صحيح ادامه دهد و تشكيل ارتش بيستميليوني را ميسور و عملي سازد [۲۴].
سنگین ترین بار بر دوش بسیج
بسیج متن ملتی است که در سایهی آموزش، سلاح به دست گرفته و در وقت نیاز کشور، همراه نیروهای مسلح، بیشترین و سنگینترین بار را به دوش میگیرد؛ چنانکه در جنگ دیده شد. البته، سازماندهی و نظم و ترتیب و ادب و برخورد اسلامی، اساس قضیه است.[۲۵]
دفاع از ارزشهای الهی و انقلابی
برنامهی بسیج هم فلسفه دارد ؛ آن هم بی حساب و کتاب نیست . ...حساب و کتابی ندارد ؛ نخیر ، اتفاقاً برنامهی بسیجی حساب و کتابش از بسیاری از برنامهها منسجمتر است .برنامهی بسیجی چیست؟ برنامهی بسیجی عبارت است از حراست از دستاوردهای انقلاب و از هویّت اصلی انقلاب . لذا هر جا شما می بینید گاهی در گوشه و کنار از کسی نعرهای بلند می شود و به بسیجی اهانتی می کند ، در کنار آن اهانت ، تعریضی هم به یکی از اصول انقلاب و به یکی از دلبستگی های انقلاب می زند ؛ اینها را با هم یکی می داند ؛ درستش نیز همین است . [۲۶]
باز کردن گرههای بزرگ
بسیج معنایش این است که دستگاههای مسؤول کشور برای باز کردن گرههای بزرگ، برای برداشتن قدمهای بلند و برای دفاع از کشور، فقط به سازمانهای رسمی و دولتی تکیه نکنند. در جنگ، ما سازمانهای مسلّح نیرومندی داریم؛ ارتش و سپاه را داریم؛ اما آن روزی که میدان دفاع از مرزهای کشور یا از استقلال کشور یا از سربلندی کشور مطرح باشد و باز بشود، این فقط سازمانهای رسمی نیستند که وارد میدان میشوند؛ بلکه آحاد ملت به اینها کمک میکنند و وارد میدان میشوند؛ همچنان که در طول این بیست سال در دوران جنگ و قبل از جنگ و بعد از جنگ وارد شدند. این معنای بسیج است. [۲۷]
د. جایگاه و منزلت بسیج
بسیج، نامی مقدس
بسیج یعنی اینکه هر جوانی بداند و بفهمد که باید کشورش مستقل و آزاد و آباد باشد و بخواهد در این راه تلاش کند و نقش بر عهده بگیرد؛ مسئولیت بر عهده بگیرد. این میشود بسیج.نام بسیج، نام مقدسی است. بسیج عمومی یک ملت یعنی آمادگی و هوشیاری دائمی یک ملت، بخصوص جوانهائی که در راه تحصیل علمند؛ دانشآموزی و دانشجوئی. مسئولان کشور هم همینجور؛ همه باید به این معنا، بسیجی باشند. اینکه شد، ملت میشود آسیبناپذیر. روزبهروز ملت رشد پیدا میکند و این در کشور ما اتفاق افتاده است؛ لذا روزبهروز کشور ما رشد کرده است. [۲۸]
همزاد انقلاب
سـپـاه و بسیج فقط یک نیروى حرفه اى رزمنده محض نیست . یک نیروى حرفه اى رزمنده به هیچ چـیـز غـیـر از جـنـگ یـعـنـى رفـتـن در مـیدان نمى اندیشد. جنگ هم یک قواعدى دارد که به آن قواعد عـمل مى کند، سپاه و بسیج جنگ را براى یک ارزش بالاترى انجام مى دهد. چون شما ارتش متولد شده با انقلاب هستید، همزاد با انقلابید.[۲۹]
بسیج، معجزه انقلاب و مظهر اقتدار نظام
ایجاد و تأسیس اعجابانگیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ حرکت عظیمِ کمنظیر یا بینظیرِ ایجاد بسیج عمومىِ مردمی و به کار گرفتن نیروهای مؤمن و بازوان توانا در بخشهای مختلف، از معجزات نظام جمهوری اسلامی است و اقتدار نظام را نشان میدهد. [۳۰]
بسيج پديده اى معجزگون، استثنايى و كم نظير
پديده ى بسيج و تشكيل اين نيروى عظيمِ معجزگون، استثنايى و كم نظير است. بسيج، حقيقتى شبيه افسانه هاست ...بسيج، حقيقت است؛ اما شبيه افسانه هاست. بسيج براى جوانان، شورآفرين است؛ براى دوستان، اميدآفرين است؛ براى دشمنان، بيم آفرين است. [۳۱]
بسيج بهترين سازمان براى رسيدن به آرمانهاى بلند
بسيج در واقع آن پوششى است، آن قالبى است كه بهترين جوانان اين كشور براى رسيدن به آرمانهاى بلند اين ملت بزرگ، مي توانند در زير اين پوشش گرد هم بيايند و جمع بشوند. بسيج، پير و جوان و زن و مرد و اين قشر و آن قشر نمي شناسد. [۳۲]
افتخار به بسیجی و حزبالّلهی بودن
من هم افتخار ميكنم كه يك بسيجي باشم. به عنوان يك بسيجي، هرجا كه انقلاب به وجود من نياز داشته باشد، حاضرم خدمت كنم. همه بايد به اين عضويت افتخار كنيم. [۳۳]
هر كدام از ما آن روزى كه به معناى حقيقى كلمه بتوانيم خود را بسيجى بدانيم، بايد افتخار كنيم؛ و افتخار مي كنيم . [۳۴]
حزبالّلهی بودن افتخار است؛ حزبالّلهی یعنی آن عنصری که در مقابل مشکلات سینه سپر میکند و احساس مسئولیّت می کند؛ این بهتراست یا آن کسی که هیچ مسئولیّتی در مقابل مسائل کشور خودش و جامعهی خودش قائل نیست و تنها همین [ را] بلد است که به شکم خود و لذائذ خود و جیب خود برسد و بپردازد. [۳۵] بسيج، متنِ حرکت نظام
بسیج امید دنیای اسلام
امروز چشم امید دنیای اسلام، به جوانان غیور و بسیجی در سراسر کشورهای اسلامی است، که از کیان اسلام دفاع کنند و نقش تاریخی خود را ایفا نمایند.[۳۶]
بسيج از آيات الهى
بسيج مثل خود انقلاب از آيات الهى است. جنس بسيج هم از جنس انقلاب است. خصوصياتى كه انقلاب اسلامى را در همه ى تاريخِ انقلابها ممتاز مي كرد، تأثيرات آن را در اعماق دلهاى مردم در كشورهاى ديگر عمق مي بخشيد، اين خصوصيات در اين مجموعه ى عزيز و گرانبهائى كه نامش بسيج است، وجود دارد. همچنانيكه انقلاب يك پديده ى بى سابقه بود، بسيج هم يك پديده ى بى سابقه بود. [۳۷]
زبده جوانان اين روزگار
شما جوانان بسيجي و سپاهي و جوانان مؤمن که آگاهي را با احساس مسؤوليت و شور و شعور همراه کرديد. شما صَفوه و زبده جوانان اين روزگار و جامعه ما هستيد؛ کمااين که جوانان کشور ما، امروز مجموعاً بهترين جوانان کشورهاي جهان - تا آن جايي که ما مي شناسيم - هستند. [۳۸]
بسيج ماندگارترين يادگار امام
شايد بشود گفت كه در ميان يادگارهاى ارزشمند باقى مانده از امام عزيز و عظيم القدر ما، يادگارى كه از همه بيشتر گسترش دارد، بسيج است. عظيمترين و ماندگارترين يادگار آن بزرگوار، همين بسيج مردمى است كه در همهجا حضور دارد؛ در همهى فعاليتها مىتواند پيشرو باشد و روحيهى بسيجى را نشان دهد. بايد هم همينطور باشد. [۳۹]
بسیج رویش بذر مبارک در همهی زوایای کشور
دست قدرتمند امام بذر بسیج را در سرتاسر این کشور پاشید - بدون اینکه برای تحلیلگران، سیاسیّون سابقهدار و حتّی انقلابیّون قدیمی و مخلص، قابل پیشبینی باشد - و این بذر مبارک در همهی زوایای کشور رویید، بالید و ثمربخش شد. [۴۰]
آمادگی و حضور دایمی
انتظاری که امام از بسیج داشت، آمادگی و حضور دایمی بود؛ زیرا بسیج، پشتوانهی اصلی انقلاب است. نیروهای ما - ارتش و سپاه - بحمداللَّه نیروهای خوبی هستند. هر کدام از آنها محسناتی دارند که در هیچ نیروی مسلح دیگر دنیا، این برجستگی ها را نمی بینیم. سپاه، نیروی انقلابىِ پُرشور و آزمایشداده و تجربهشدهیی است که ده سال در میدانهای نبرد، جمهوری اسلامی را سربلند کرد و خود، میوهی درخت انقلاب بود و هست.[۴۱]
بسیج فتحالفتوح امام
هنر امام این بود. آن بزرگوار، در جامعهیی که دشمن پنجاه، شصت سال بهطور مستقیم و غیرمستقیم روی آن کار کرده بود، تا آن را به لجنزار فساد بکشاند، کار کرد و جوانانش را مثل گُل، پاک و پاکیزه تربیت کرد. خود آن بزرگوار فرمود: این، فتحالفتوح است. بله، فتحالفتوح امام، ساختن جوانان مؤمن، مخلص، سالم، صادق ،بی اعتنای به شهوات و دلهایشان متوجه به سمت خدا بود. در طول تاریخ، در این مملکت و یا در سایر ممالک اسلامی، ما چه موقع اینقدر جوان خوب و صالح، مثل دوران انقلاب داشتیم؟ [۴۲]
بسیج لطف الهى نسبت امام
بسيج يكى از آيات قدرت الهى است كه خداى متعال به آن بندهى صالح، به آن مرد بزرگ، به آن شخصيت كمنظير يا بىنظير تاريخ اسلام بعد از ائمه (عليهمالسّلام) عطا كرد. فكر پردازش بسيج عمومى، بسيج مستضعفين كه امام بزرگوار آن را مطرح كرد و عمل كرد و با همهى توان پشت سر اين فكر ايستاد، اين نهال را آبيارى كرد تا تبديل شد به شجرهى طيبهاى كه «تؤتى اكلها كلّ حين باذن ربّها»، يكى از الطاف الهى نسبت به آن مرد بزرگ و آن بندهى صالح و آن عبد خاشع پروردگار بود. چشم بابصيرت امام اين نشانههاى قدرت و اعانت الهى را ميديد. عيب ماها اين است كه گاهى كمكهاى الهى را لمس ميكنيم، اما آنها را درست نمىبينيم؛ تشخيص نمي دهيم كه اين چه كمك بزرگى است كه خدا دارد به ما مي كند؛ اما او مي ديد.[۴۳]
و. آثار و برکات بسیج
تبدیل سپاه به یک سازمان رزمىِ کارآمد
یکی از ثمرات عظیم بسیج این است که به برکت آن، سپاه پاسداران از یک سازمان کوچک و محدود، به یک سازمان رزمىِ کارآمد و وسیع تبدیل شد و توانست آن امتحانهای سرافراز کننده را در طول دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در مقابل چشم ملت ایران از خود نشان دهد. اگر این گیاه پُربرکت و پُرثمر در این سرزمین نمیرویید، یقیناً سرنوشت جنگ غیر از آن چیزی بود که پیش آمد . [۴۴]
بسیج مظهر عشق و ایثار و فداکاری در جنگ
در دوران جنگ تحمیلی، بسیج درخشید. عالیترین مضامین انسانی، در بسیج معنا شد و تجسّم یافت. پُرجاذبهترین جلوههای هستی، در بسیج خود را نشان داد. در دنیایی که خودخواهی و خودپرستی و حرص و هوای نفس، اغلبِ حوادث آن را رقم میزند، بسیج مظهر عشق و ایثار و فداکاری و گذشت و نگاه حکیمانهی یک جوان به عالم وجود شد. [۴۵]
ظهور حقایق معنوی در صحنه های نبرد
هرچقدر جوان فداکاری که در دوران جنگ تحمیلی به برکت بسیج، مثل پیران سالک راه خدا، حقایق هستی را شناختند و راه به معنویّتی بردند که انسانهای معمولی با سی سال، چهل سال تلاش نمیتوانستند به آن حقایق و چشمههای فیّاض برسند. آنچه را که ما در تاریخ خوانده بودیم، در زمان خود دیدیم. در جنگ، مجروح تشنهای آب را از لبان خود بگیرد و به لبان تشنهی مجروح دیگر برساند و او هم به سومی بدهد و هیچکدام فرصت پیدا نکنند کام تشنهی خود را در هنگامهی شهادت سیراب کنند و به خاطر ایثار، تشنه شهید شوند. هر کس اینها را میخواند، داستانهای تمامشدهی تاریخ به حساب میآمد و فکر نمیکرد قابل تکرار باشد؛ اما صدها و هزارها بار این جلوههای فضیلت، به وسیلهی جوانان پاک و خالص بسیجی در جبهههای جنگ تکرار شد. بسیج مثل ستارهی درخشانی شد؛ هم سرنوشت جنگ را با حضور خود تحت تأثیر قرار داد؛ هم به نیروهای مسلّح - ارتش و سپاه - روحیّه بخشید و هم توانست در پشت جبهه، کانونهای عظیمی از معنویّت و عشق و خدمت و ایثار به وجود آورد؛ زن و مرد و پیر و جوان به این میدان آمدند و آبدیده شدند.[۴۶]
استحکام پایههای نظام جمهوری اسلامی
بسیج با حضور در سازمانهای نیروهای مسلّح و با فداکاری عمومی، موجب استحکام هرچه بیشتر پایههای نظام جمهوری اسلامی شد. معلوم شد که مسألهی دفاع از مرزها در ایران اسلامی، مانند اغلب کشورهای دنیا نیست که فقط متّکی به نیروهای سازمانیافته باشند - که گاهی ممکن است کارآمد باشند، گاهی هم نباشند - بلکه به ارادهی ملت ایران متّکی است. [۴۷]
تزریق روحیه معنوی در میدان دفاع مقدس و کسب پیروزی
بسيج در ميدان دفاع مقدس از خود حركتى نشان داد كه براى دنيا شگفت آفرين بود. حضور بسيج در ميدان هاى جنگ و دفاع مقدس، هم به عنوان يك عمل نظامى، و هم به عنوان روحيه دهى به رزمندگان مستقر در سازمانهاى نظامى - يعنى ارتش و سپاه - تأثيرات معجزآسايى داشته است. آن جايى كه بسيج بود، روحيه و معنويت هم بود؛ طبعاً ايستادگى و مقاومت هم بود و بر اثر آن همه، پيروزى هم نصيب مى شد. [۴۸]
يقين بدانيد اگر بسيج نبود، در مقابل جنگ تحميلى عراق بر ما، يكى از ننگهاى بزرگ تاريخى را براى تاريخمان شاهد مىبوديم.تنها كليد حلّ مشكلات جنگ بسيج بود. حلّ مشكل جنگ، بدون حضور بسيجى ممكن نبود.[۴۹]
بسيج، بسيج دلهاست؛ بسيج جانهاست؛ بسيج عواطف است؛ بسيج اعتقادات و ايمانهاست؛ و همين است كه در روز سخت به كار يك ملت مىآيد. آن روزى كه ملتها دچار مشكلات شوند، آنجا جسمها فايدهاى ندارند؛ دلها بايد در وسط ميدان باشند، بايد خطشكن باشند. آنهائى كه خطشكنى كردند، لزوماً جسمهاى نيرومندى نداشتند؛ دلها و ايمانهاى محكمى داشتند كه توانستند كوهها را بشكافند، راههاى دشوار را طى كنند، لغزشگاهها را پشت سر بگذارند و خود را به منزل برسانند. بسيج، يك چنين حقيقتى است؛ اين را بايد قدر بدانيم. اول، خود بسيجى بايد قدر بداند. همينطورى كه الان در اين ميثاقنامه شنيديم و اين جوانان عزيز از زبان بسيجيان به زبان آوردند، آنها خدا را حمد كردند، سپاس گذاشتند، براى اينكه در بسيج عضوند. حقيقتاً همين است؛ بايد خدا را شكرگزارى كرد كه توفيق بدهد انسان وارد يك چنين مجموعهاى بشود. [۵۰]
بسیج اساس فضیلت در همه حوادث
هم در جنگ تحمیلی، هم پیش از آن و هم بعد از آن تا امروز، اساس فضیلت، متوجّه به بسیج است. خودِ حرکت بسیج هم، از روز اوّل تا امروز، یک حرکت خردمندانه بوده است. به تبلیغات دشمنان، که بهترین جوانان ما و فداکارترین و با صفاترین و نورانیترین عناصر این ملت را، به تعصب و تحجّر رمی میکنند، کاری نداریم. روشنبینی، حرکت منطقی و خردمندانه، محاسبات دقیق، کار دقیق و نتایج علمی، جزو خصوصیاتی بوده که از روز اولّ تا امروز، در بسیج مردمی محسوس بوده است. [۵۱]
روحیه بسیجی همانندشطّ خروشان و پر برکت
بار دیگر به برکت همّت و تلاش و کار مستمرّ و پر رنجِ دوره سال شما، نام و یاد و روحیه بسیجی، در جامعه اسلامی زنده شد. این جریان مبارک، باید همچنان در همه مقاطع و فصول و در همه سالها، مثل یک شطّ خروشان و پر برکت و پر فیض، ادامه پیدا کند و جریان داشته باشد. [۵۲]
تحت تأثیر قرار دادن سرنوشت جنگ
بسیج مثل ستارهی درخشانی شد؛ هم سرنوشت جنگ را با حضور خود تحت تأثیر قرار داد؛ هم به نیروهای مسلّح - ارتش و سپاه - روحیّه بخشید و هم توانست در پشت جبهه، کانونهای عظیمی از معنویّت و عشق و خدمت و ایثار به وجود آورد؛ زن و مرد و پیر و جوان به این میدان آمدند و آبدیده شدند. [۵۳]
تربیت جوان مؤمن و پارسا
در کجای دنیا، این همه جوان مؤمن و پارسا دیده میشود و وجود دارد؟ هیچ جا این گونه نیست. این، از برکات بسیج است. بنابراین، در حقیقت بسیج یک فرهنگ و یک حرکت فرهنگی است. فرهنگ بسیجی، یعنی چیزی که ما برای هر یک از آحاد جامعه اسلامی، آن را آرزو میکنیم. این که میگوییم همه باید بسیجی باشند، معنایش همین است. [۵۴]
ز. رسالت بسیج
حفظ فضای سالم اخلاقی
امروز وظیفهی بسیج، حفظ فضای سالم در کشور و منزوی کردن زشتی و آلودگی و غفلت و ریا و نفاق و شرک است. امروز نسل نوخاستهی کشور، با کمال صفا و پاکی به دنبال حقیقت میدود و تشنهی آن است. در کجای کشور، شما جوانان نوخاسته - پسر و دختر - را میبینید که تشنهی حقیقت و معنویّت و فهمیدن و درست فهمیدن نباشند؟ این نسل پُرعددِ امروزِ کشور ما با صفای ذاتىِ جوانىِ خود و با تربیت اسلامىِ جامعهی ما، دنبال حقیقت است؛ اما در کمین این نسل، گرگان درنده و روبهان حیلهگری هستند. در کمین نسل نوخاستهی جوان ما کسانی نشستهاند که میخواهند او را بفریبند، یا بدرند و از بین ببرند. [۵۵]
امروز کشور احتیاج دارد که فضای عمومی آن، فضای معروف، اقامهی حق، اقامهی عدالت و میل به معنویّت باشد. نظام اسلامی فقط به این اکتفا نمیکند که زندگی اقتصادی و مادّی مردم را آباد کند. این یکی از وظایف حتمی اوست؛ اما در کنار این وظیفه، اقامهی معروف، اقامهی روح دینی، استقرار اخلاق اسلامی، استقرار روح برادری و صمیمیّت در میان همهی آحاد ملت و احیای روح عزّت و استقلال - روحیهای که مانع از آن شود که یک ملت تن به پستی و سستی و ذلّت دهد - نیز جزو وظایف اسلامی است. پیغمبر عظیمالشأن اسلام در هر نشست و برخاستی، بر روی یکایک مردمی که با او روبهرو میشدند، اثر میگذاشت و انسانها را، هم در سایهی استقرار نظام اسلامی و هم با تربیت فردی، منقلب و متحوّل میکرد. تحوّل انسان، اساس همهی تحوّلات عالم است. [۵۶]
حفظ و بالا بردن پايههاى مجد و عظمت انقلاب
من به شما جوانان عزيز، به شما پسران و دختران بسيجىِ مؤمن، از هر قشرى هستيد، عرض مىكنم: عزيزان من! كشور مال شماست؛ كشور متعلق به نسل جوان است؛ شما بايد اين كشور را بسازيد؛ شما بايد پايههاى مجد و عظمتى را كه اين انقلاب و دست تواناى معمار انقلاب بنا گذاشته است، حفظ كنيد و بالا ببريد؛ شما بايد با نيروى خود، با ارادهى خود، با دانش خود و با ايمان خود، عقبماندگيهاى چنددهسالهى دوران قبل از انقلاب را جبران كنيد. [۵۷]
اساسىترين کار بسيج،
الف.حمايت و دفاع از اصول مسلّم اسلامى
از جملهى اساسىترين كارهائى كه بر عهدهى بسيج است و در بافت درونىِ هويت بسيج دخالت دارد، عبارت است از حمايت و دفاع از اصول مسلّم اسلامى. اين هم در بيانات امام هست؛ اصول تغييرناپذير اسلامى. اينجا بسيج، يك نقش فرادورهاى پيدا مي كند. [۵۸]
ب. مقابله با انحرافات
بسيج نگاه مي كند ببيند كه اين حركت عمومى انقلاب و نظام از مسيرِ درست منحرف نشود؛ مراقب است كه انحراف به وجود نيايد؛ هر جا انحرافى مشاهده شد، بسيج در مقابل آن مىايستد. اين از جملهى خصوصياتى است كه مربوط به بسيج است؛ يعنى در مقابل انحرافات مىايستد. [۵۹]
امر به معروف و نهی ازمنکر،
همه امربه معروف و نهی از منکر کنند.... این، واجب است. این، مسؤولیت شرعی شماست. امروز مسؤولیت انقلابی و سیاسی شما هم هست.... امر به معروف هم مثل نماز، واجب است. .. [۶۰]
مسأله امر به معروف و نهی ازمنکر، مثل مسأله نمازاست. یادگرفتنی است. باید بروید یاد بگیرید. مسأله دارد که کجا و چگونه باید امر به معروف ونهیاز منکر کرد؟ البته من عرض میکنم - قبلاً هم گفتهام - در جامعهاسلامی، تکلیف عامه مردم، امربه معروف ونهیاز منکر با لسان است؛ با زبان. اگر کار به برخورد بکشد، آن دیگر تکلیف مسؤولین است. آنها باید وارد شوند. اما امر به معروف و نهی از منکر زبانی، مهمتر است. عاملی که جامعه رااصلاح می کند، همین نهی از منکر زبانی است. به آن آدم بدکار، به آن آدم خلافکار، به آن آدمی که اشاعه فحشا می کند، به آن آدمی که میخواهد قبح گناه را از جامعه ببرد، مردم باید بگویند. دهنفر، صدنفر، هزارنفر! افکارعمومی روی وجود و ذهن او باید سنگینی کند. این، شکنندهترین چیزهاست. همین نیروهای مؤمن و بسیجی و حزبالّلهی؛ یعنی همین عامه مردم مؤمن؛ یعنی همین اکثریّت عظیم کشور عزیز ما؛ همینهایی که جنگ را اداره کردند؛ همینهایی که از اوّل انقلاب تا به حال با همه حوادث مقابله کردند، در این مورد مهمترین نقش را میتوانند داشته باشند. [۶۱]
دفاع از فضیلتها
کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی میکند، یک "تهاجمفرهنگی" بلکه باید گفت یک «شبیخون فرهنگی» یک «غارت فرهنگی» و یک «قتل عام فرهنگی» است. امروز دشمن این کار را با ما میکند. چهکسی می تواند ازاین فضیلتها دفاع کند؟ جوان مؤمنی که دل به دنیا نبسته، دل به منافع شخصی نبسته و میتواند بایستد و از فضیلتها دفاع کند. کسی که خودش آلوده و گرفتار است که نمیتواند از فضیلتها دفاع کند! این جوان بااخلاص میتواند دفاع کند. این جوان، از انقلاب، از اسلام، از فضایل و ارزشهای اسلامی میتواند دفاع کند. لذا، چندی پیش گفتم: «همه امر به معروف و نهی از منکر کنند.» الآن هم عرض میکنم: نهی از منکر کنید. این واجب است. این مسئولیت شرعی شماست. امروز مسئولیت انقلابی و سیاسی شما هم هست.[۶۲]
خدمت به محرومان در قالب اردوهاى هجرت
اين كارِ اردوهاى هجرت و حركت عظيم بسيج سازندگى يكى از بركاتش خدمترسانى است كه ميليونها نفر از اين خدمت شما به صورت مستقيم بهرهمند مي شوند. از لحاظ مادى، از لحاظ امور روزمرهى زندگى، از لحاظ معنوى و هدايت، بهرهمند مي شوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهيد، خودِ حضور يك جوان مؤمن و متدين و متشرع در يك مجموعهى روستائى، در بين جوانان، در بين مردم، مظهر مجسم آيهى قرآن است؛ آنها را به دين، به انقلاب، به معنويت، سوق مي دهد. «كونوا دعاة النّاس بغير السنتكم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ايمان، به اسلام، به دين دعوت مي كنيد . [۶۳]
اين كارِ اردوهاى هجرت و حركت عظيم بسيج سازندگى يكى از بركاتش ..... خدمترسانى است؛ خدمترسانى مادى و خدمترسانى معنوى. از اين مهمتر، خدمتى است كه شما به خودتان مي كنيد؛ استعدادهاى درونى خودتان را فعال ميكنيد؛ به بالقوههائى كه در وجود شما هست، فعليت مي بخشيد؛ تجربه پيدا مي كنيد؛ با زندگى مردم آشنا مي شويد؛ اين حصارهاى طبقاتى شكسته مي شود؛ واقعيتهاى زندگى را لمس مي كنيد؛ در خودتان شعف و بهجت خدمترسانى را احساس مي كنيد و اين احساس را در وجود خودتان زنده مي كنيد. [۶۴]
ح. ضرورت و اهمیت بسیج
كليد طلائىِ حل بسيارى از مشكلات
بسيج يك پديدهى شگفتآور و رمزآلود و رازآلود و استثنائىِ نظام جمهورى اسلامى است. اين مجموعه خيلى گرهها را باز كرده است، در خيلى صحنهها حضور داشته است، حضور او اثرگذار و تعيينكننده بوده است. پس ما در آينده هم به اين حضور احتياج داريم...... اين كليد طلائىِ حل بسيارى از مشكلات آينده، مورد بغض و عداوت آن كسانى است كه نميخواهند آينده، آيندهى خوبى و سرافرازى و موفقيتآميزى براى نظام جمهورى اسلامى باشد؛ لذا مي خواهند اين كليد طلائى را بشكنند؛ لااقل در چشم من و شما آن را كوچك كنند. البته نخواهند توانست...... شما جزو بسيجيد. همه بايد افتخار كنند كه جزو مجموعهى بسيجى باشند .[۶۵]
اساسي ترين كار انقلاب بر دوش بسیج
هر كس وارد اين عرصه شد، باارزشترين افراد جامعه است و بايد به اين توفيق، افتخار كند. من هم افتخار ميكنم كه يك بسيجي باشم. به عنوان يك بسيجي، هرجا كه انقلاب به وجود من نياز داشته باشد، حاضرم خدمت كنم. همه بايد به اين عضويت افتخار كنيم; چون اساسيترين كار انقلاب را بسيج انجام ميدهد. [۶۶]
حضور مداوم در صحنه
در اين مجموعهي عظيمِ ملي، آنچه که مثل يک شجرهي طيبه در اين سرزمين طيب و طاهر باقي ماند و ماندگار شد، همين شجرهي طيبهي «بسيج» بود. متعهدترين، مشتاق ترين، پرانگيزهترين افرادي که آمدند در اين صحنه حضور پيدا کردند، مجموعهي بسيج عظيم نيروهاي ما بودند؛ صحنه را هيچ وقت خالي نگذاشتند.[۶۷]
بسیج مثل هوا و آب ضروری است
وجود نیروهایی که بتوانند برای این ملت و این کشور و برای هر فعالیت سازنده و حیاتی در این مملکت امنیت به وجود آورند، برای هر ملتی مثل هوا و آب ضروری است.... انکار بسیج، انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است. ما در میدان جنگ هم اگر بسیج را نداشتیم، کمیتمان لنگ بود. در دوران بعد از پایان جنگ هم اگر بسیج نمی بود و اگر امروز هم نباشد، کمیت این انقلاب و این نظام و همه حرکتهای سازنده این کشور لنگ است. انکار بسیج و بیاحترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا زمانی که برای این کشور امنیت لازم است و تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد - یعنی همیشه؛ چون همیشه احتیاج به امنیت هست - به نیروی بسیج، به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج هست. [۶۸]
· حضور در میدان چالشهای حیاتی و اساسی
بسیج یعنی به صحنه آمدن و به میدان آمدن، چه میدانی؟ میدان چالشهای حیاتی و اساسی، میدانها و چالشهای اساسی زندگی چیست؟ فقط آن وقتی است که به کشوری حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند، تا از مرزهای خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؟ این فقط یکی از موارد به میدان آمدن است. آن وقتی که هویت ملی و سیاسی یک ملت مورد مناقشه قرار میگیرد، جای به میدان آمدن است. آن وقتی که هم به فرهنگ و اعتقادات و باورهای ریشهدار یک ملت اهانت میشود و آن را تحقیر میکنند، جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که نسل برگزیدة یک ملت احساس میکنند از قافله دشمن عقب ماندهاند و باید علاجی بکنند، جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که احساس بشود، پایههای یک زندگی مطلوب و عادلانه در کشور به تلاشی نیاز دارد تا ترمیم و یا استوار شود جای به میدان آمدن است. آن وقتی هم که جبهههای فکری و فرهنگی دنیا برای تسخیر ملتها با ابزارهای فوق مدرن میآیند تا ملتی را از سابقه و فرهنگ و ریشه خود جدا کنند و به راحتی آن را زیر دامن خودشان بگیرند جای به میدان آمدن است. [۶۹]
نیاز کشور به بسیج
انکار بسیج و بی احترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا وقتی برای این کشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد. یعنی همیشه، چون همیشه احتیاج به امنیت هست، به نیروی بسیج به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است. [۷۰]
کشور به نیروی مقاومت بسیج نیاز دارد؛ اما به بسیج عظیم مردمی در همهی میدانهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و - آن وقتی که لازم باشد - نظامی نیز نیازمند است. [۷۱]
تضمين آينده ى كشور
اگر بتوانيد بسيج را هرچه فراگيرتر كنيد و دل هاى بيشتر و نشاطِ متراكم ترى را وارد اين صحنه ى عمل بكنيد، آينده ى اين كشور تضمين شده تر است. روحيه ى بسيجى يك روحيه يى است كه اگر در هر نقطه يى و در هر قشرى به وجود بيايد، در آن جا فعاليت و نشاط و حركت و حيات را مضاعف و چند برابر مى كند؛ اين معناى بسيج است. [۷۲]
بسیج محور دفاع از انقلاب
اما آن چیزی که انقلاب ما - با داعیههای بزرگش - به او تکیه میکند، نیروی «بسیج» است. اگر ما نیروهای بسیج و مردمی را از آن دو نیرو جدا کنیم، ارتش و سپاه نخواهند توانست انقلاب را در ابعاد جهانیش پشتیبانی کنند. محور دفاع از انقلاب، همین آحاد عظیم میلیونی بسیج هستند. بسیج در زندگی معمولی، جزیی از تودههای میلیونی مردم است؛ اما باید سازماندهی و آموزش و بازآموزی داشته باشد. نباید به آموزشی که طی چند ماه داده میشود، اکتفا کرد؛ بلکه بایستی آن را تکرار نمود. [۷۳]
بسيج، عامل اقتدار و شكستناپذيرى ملت ايران
يك روزى اگر تجربهاى پيش بيايد و ملت مجبور بشود كه در مقابل دشمن دست به سلاح ببرد و دفاع نظامى بكند، باز هم همين مجموعهى جوانها، همين بسيج، همين جوانهاى شجاع ملت عزيز ما، دلاورى ملت ايران را، ماندگارى ملت ايران را، اقتدار ملت ايران را، شكستناپذيرى ملت ايران را به دشمن نشان خواهند داد. [۷۴]
نقش آفرین در حفظ استقلال غرور ملی و افتخارات ملی
چرا در تبلیغات جهانی و رادیوها به بسیج اهانت می شود؟ بسیج را که در خور تشویق و تعظیم و تحسین است مورد اهانت و بی مهری قرار میدهند؟ چون نقش بسیج را در حفظ استقلال ملی، در حفظ غرور ملی در حفظ افتخارات ملی، در تأمین منافع ملی، و بالاخره از همه در اعلاء پرچم اسلام و نظام جمهوری اسلامی میدانند به جد با بسیج دشمنند، امّا دشمنی آنها فایدهای ندارد. [۷۵]
بسیج، مسألهی اساسی و اصولی انقلاب
مسألهی بسیج، یک مسألهی اساسی و اصولی انقلاب است. اگر شما ملاحظه میکنید که امام بزرگوار ما اینقدر روی بسیج تکیه میکردند، ناشی از همان فکر اصولی حاکم بر انقلاب اسلامی است. بر اساس آن فکر، اگر بگوییم قوام انقلاب به بسیج است، حرف گزافی نگفتهایم. (این) یک واقعیت است و همه باید بر اساس این واقعیت، حرکت و برنامهریزی و پشتیبانی و اقدام کنند. [۷۶]
تقویت بسیج برای آسیب ناپذیری اتقلاب
اگر یک انقلاب از طرف مردم مؤمن حمایت شد، بیمه است. این مطلبی است که همه آن را می فهمند. اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، جمهوری اسلامی آسیبناپذیر باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی مردم و این بسیج عظیم نیروهای ملت را روزبهروز تقویت کنیم.[۷۷]
نياز هميشه نظام جمهوري اسلامي به بسيج
نظام جمهوري اسلامي اتکالش به خداست..... اتکاء ما به نيروي دروني خود ماست که همان ارتباط با خداست، اتکال به خداست؛متمرکز کردن موهبتهاي الهي است در وجود انسانها، تا بتوان کارآئي آنها را چند برابر کرد؛ اين کاري است که امروز بر عهدهي نظام جمهوري اسلامي است. لذا هميشه به بسيج نياز هست، چه در دوراني که تهديدي وجود داشته باشد - چه تهديد سياسي، چه تهديد اقتصادي، چه تهديد نظامي - و چه حتّي در دوراني که تهديدي وجود نداشته باشد. و خوشبختانه قشرهاي گوناگون مردم به اين نياز پاسخ دادند.[۷۸]
ط. عرصه های مجاهدت و فعالیت بسیج
عرصههای بىپایان
امّا عرصهها(ی بسیج). عرصهها بىپایان است. عرصهها هیچ محدودیّتى ندارد. عرصهى دفاع، عرصهى سیاست، عرصهى سازندگى، عرصهى اقتصاد، عرصهى هنر، عرصهى علم و تحقیق، تشکّلهاى مذهبى، عزادارىها؛ همهجا و همهجور؛ اینها عرصههاى حضور بسیج است؛ همهجا در همهى این مراکز هم ما الگو داریم. [۷۹]
حضور بسیج مثل انقلاب در همه عرصه ها
در همه ى عرصه هاى زندگى در كشور عزيز ما و در نظام جمهورى اسلامى، بسيج حضور دارد. يك بعدش، اين بعد نظامى است و تحركات نظامى و آموزشهاى نظامى و تربيت نظامى و انضباط نظامى. مثل خود انقلاب مردمى است. هر عنصرى، هر فردى، هر مجموعه اى كه بتواند اين خصوصيت انقلاب را با خود همراه داشته باشد، مثل انقلاب ماندگار و جاودانه است؛ مثل انقلاب مؤثر و فعال و اثرگذار در محيط حضور خود هست. در ميدان سياست هم مردمى بودن، در ميدان سازندگى هم همينجور، در ميدان مديريت كلان كشور هم مردمى بودن، عنصر مردمى بودن. انقلاب مردمى است، بسيج هم مردمى است.بسيج مثل انقلاب سيراب از معارف اسلامى و سلوك دينى است.[۸۰]
تنوع عرصه های فعالیت بسیج، تجربه قابل تبعيت برای جهان اسلام
امروز بسيج در زمينهى علم، در زمينهى تجربه، در زمينهى فناورى، در زمينههاى معنوى، در زمينهى خدمات اجتماعى، در زمينهى نظريهپردازى در بخشهاى مختلف زندگى اجتماعى، در زمينهى تحصيل، در زمينهى تربيت، ببينيد چقدر فعال است در بخشهاى گوناگون. يك روزى اگر تجربهاى پيش بيايد و ملت مجبور بشود كه در مقابل دشمن دست به سلاح ببرد و دفاع نظامى بكند، باز هم همين مجموعهى جوانها، همين بسيج، همين جوانهاى شجاع ملت عزيز ما، دلاورى ملت ايران را، ماندگارى ملت ايران را، اقتدار ملت ايران را، شكستناپذيرى ملت ايران را به دشمن نشان خواهند داد. مجموعههاى ديگر، كشورهاى ديگر هم كه در اين راه نورانى اسلام خواستهاند قدم بردارند يا قدم برداشتند، از اين تجربه تبعيت خواهند كرد. اين تجربه، تجربهى موفقى است. [۸۱]
عرصههاى مختلف فعالیت در میدان عمل
ما بسیج را از اوّل تا امروز در میدانِ عمل دیدهایم؛ در عرصههاى مختلف امّا همه عمل. در دفاع مقدّس در سازندگى؛ در فنّاورىهاى متنوّع - از سلّولهاى بنیادى بگیرید تا انرژى هستهاى، اینها کار بسیج است - از حضور پزشکان در بیمارستانهایى نزدیک به خطّ مقدّم جبهه، که بنده خودم در آن دوران دیدم این بیمارستانها را که دشمن با خمپارههاى کوتاهبُرد می توانست این مراکز را بزند. پزشکان از تهران، از شهرستانها آماده بودند، بمجرّد اینکه از مرکز جبهه به آنها اطّلاع داده می شد که راه بیفتند، کیفشان، ساکشان حاضر بود و راه مىافتادند می رفتند در آنچنان موقعیّتى کار می کردند؛ از فعّالیّتهاى هنرىِ بسیجى، کارهاى هنرى برجسته، فعّال و مؤثّر که روزبهروز هم بحمدالله تا امروز تکامل پیدا کرده؛ همهجا بسیج را ما در میدانِ عمل ملاحظه کردهایم. منتها عرصه عرصهى بسیار وسیعى است - که حالا بعد هم اشاره خواهم کرد - از عمل علمى، تا عمل هنرى، تا عمل جنگى، تا عمل سازندگى، تا عمل اقتصادى و همهى اینها. [۸۲]
تنوع حرفه ها و تخصصها دربسیج
تبلیغات مسموم جهانی میخواهد اینجور وانمود بکند که بسیج، یک جمع کوچکی از جامعهی ما است؛ و این خلاف است، زیرا که نیروی بسیجی، یک جمع عظیمی است در کشور سرافراز و سربلند ایران. ما بحمدالله از همهی قشرهای کشورمان - از کارمندان دولتی و اداری، و خواهران و زنان - بسیجی و نیروی حزبالّلهی داریم؛ دکتر حزبالّلهی، دانشجوی حزبالّلهی، روحانی حزبالّلهی، کارگران حزبالّلهی، روستاییان و کشاورزان حزبالّلهی، عناصر پیشهور و کسبهی حزبالّلهی و بسیجی. ما شخصیّتهای برجستهای از لحاظ علمی و از لحاظ تشخّص در بین ملّت ایران که افتخار می کنند که بسیجیاند و حزبالّلهیاند، هم داریم؛ ما استاد دانشگاه داریم، حزبالّلهی و بسیجی؛ آن هم نه کم، تعداد قابلتوجّهی. زنانی متخصّص در رشتههای گوناگون دانش داریم، حزبالّلهی و بسیجی؛ و مردانی با معلومات، آگاه، بامعرفت، هوشمند، دارای فهم و بینش سیاسی و برخودار از فرهنگ بالا و بسیجی و حزبالّلهی داریم . حزبالّلهی بودن و بسیجی بودن یعنی همان روح بیداری و هوشیاری و آمادگی. [۸۳]
ی. گستره و دایرهى بسیج
نیروى مقاومت بسیج، نماد این نهضت فراگیرِ ملّى
امّا دایرهى بسیجیان. بسیجى کیست؟ هر کسى که در این بستر اعتقادى و انسانى ، به فعّالیّت مشغول است، بسیجى است. البتّه نیروى مقاومت بسیج، نماد این نهضت عظیم عمومىِ فراگیرِ ملّى است؛ نماد نظم و انضباط و جهتگیرى درست و تعلیموتربیت است. بسیجى، نامِ بسیجى و عنوان بسیجى، فراگیر است؛ نیروى مقاومت بسیج، آن قلعهى اصلى، جایگاه و مرکز و قرارگاهِ اصلىِ این چتر عظیمى است که همهى ملّت را در بر میگیرد؛ الهامبخشِ نظم است، الهامبخش حضور است، الهامبخش حرکت است؛ چه در جامعه، چه در قشرهاى مختلف، چه در دانشگاه، چه در مدرسه، چه در حوزهى علمیّه؛ در هر نقطهاى؛ حضور نیروى مقاومت بسیج به این معنا است. خط دهى، راهنمایى، انضباط، نظم، تعیین وظایف گوناگون نسبت به این مجموعه تا آنجایى که توانش و امکانش برسد - همانطور که حالا برادران شرح دادند - طبعاً امکانات امکانات محدودى است، و تا حالا به اینجا منتهى شده است که این دهها میلیون الحمدلله آمدهاند. این، دایره و حیطهى حضور انسانىِ بسیجیان. [۸۴]
بسيج دهها ميليونی
بسیج، عبارت از چند هزار آدم در هر شهر نیست؛ بسیج، یعنی کل نیروهای مؤمن و حزباللهی کشور ما. این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی»، یعنی این. حالا دشمنان بنشینند تحلیل کنند که بله، ایران بالاخره هم بیش از یک میلیون نتوانست! کل نیروهای مؤمن و حزباللهی کشور ما بسیج محسوب میشوند، تا چشم دشمنان کور بشود! همهی جوانان، پیران، زنان و مردان این کشور، برای دفاع از شرف و استقلال و اسلام و نظام جمهوری اسلامی آمادهاند. هیچکس خیال نکند که جنگ تمام شد، بسیج هم تمام شد؛ ابداً. مگر جنگ که تمام میشود، نیروهای نظامی - ارتش و سپاه - هم تمام میشوند؟ نه، به فرمودهی امام(ره)، «مملکت اسلامی، همهاش نظامی است». زن و مرد باید آمادگی نظامی داشته باشند و برای دفاع نظامی آموزش ببینند.[۸۵]
فراگیر بودن بسیج در همه اقشار ملت
بسيج، به جوانان اختصاص نداشت؛ جوان و پير، دوش به دوش در آن حرکت مي کردند. پدر و پسر با هم مي آمدند. گاهي پدربزرگ و نوه با هم مي آمدند و امروز با هم هستند. بسيج، اختصاص به مردان نداشت؛ زن و مرد با هم بودند. نام و نشان در آن نقشي نداشت؛ مسؤوليت مطرح بود. هر وقت که کشور گره اي داشته باشد، آن سرانگشتي که در درجه اوّل بايد آن گره را باز کند، نيروي عظيم بسيج مردمي است. اين بسيج در همه قشرها هست؛ در قشرهاي جوان، در قشرهاي پير، در قشرهاي دانشگاهي، در قشرهاي دانشجويي، در قشرهاي کارگري، در قشرهاي کاسب و پيشه ور و در قشرهاي روحاني. بسيج، اختصاص به يک منطقه جغرافيايي و يک منطقه انساني و طبقاتي و قشري ندارد؛ همه جا هست . [۸۶]
بسيج يك حقيقت عظيم ، بی مانند و فرا مرزی
بسيج امروز در كشور ما يك حقيقت عظيم و درخشنده است؛ نمونهاى هم ديگر ندارد شما نگاه كنيد؛ جنسيتهاى مختلف، زن و مرد، سنين مختلف، نوجوان و جوان و ميانسال و پير و كهنسال، اصناف مختلف، از دانشجو و طلبه و استاد دانشگاه و معلم مدرسه و دانشآموز و كارگر و كشاورز و بازارى و بقيهى اصناف گوناگون مؤمن در سرتاسر كشور، در بسيج عضويت دارند، شركت دارند؛ يعنى هيچ مرزى از جهت صنفى وجود ندارد، هيچ مرز جنسيتى وجود ندارد، هيچ مرز قومى و زبانى وجود ندارد. الان در همين جمع، ترك و كرد و لر و فارس و بلوچ و بقيهى اقوام ايرانى حضور دارند. در سرتاسر كشور هم همينجور است. بسيج يك مجموعهى منتظمِ سازمانيافتهى داراى هدف است، با اين گسترش و با اين تنوع و با اين كميت عظيم و با اين كيفيت ايمانى كه در مجموعههاى گوناگون، انسان نظيرش را مشاهده نمي كند.[۸۷]
منطقهاى كه ما نام بسيج را بر آن اطلاق ميكنيم و روحيهى بسيجى را در آن گسترش ميدهيم، يك منطقهى محدود نيست، فقط منطقهى نظامى نيست؛ همهى بخشهاى كشور ميتوانند داراى روحيهى بسيجى باشند. علمآموزى بسيجى، ثروتاندوزى بسيجى، ديپلماسى بسيجى، سياستورزى بسيجى، مديريت بسيجى، سازماندهى بسيجى؛ مفهوم بسيج شامل حال همهى اين زمينهها ميشود؛ معنايش هم عبارت است از نوآورى و ابتكار و اخلاص. [۸۸]
فراجناحی بودن بسیج
شما نباید به عنوان یک حزب مطرح شوید. اگر شما یک حزب و یک تشکیلات در کنار تشکیلات دیگر شدید، بقیهی تشکیلات رقیب شما میشوند. در حالی که طبیعت بسیج این است که رقیب هیچ تشکیلاتی، مگر تشکیلات ضدّ انقلاب نیست؛ بلکه تشکیلات دیگر را در زیر بالهای خودش میگیرد. بسیج، اینگونه است دیگر؛ کمااینکه در دورهی دفاع مقدّس، از اوّل انقلاب، همواره بسیج آن مجموعهای بود که همهی افراد و جناحها و گروههای مختلف را زیر بالهای خود میگرفت. شما طوری حرکت کنید که بتوانید همه را زیر بالهای خودتان بگیرید. البته چه کسی زیر بار شما خواهد آمد؟ آنکه اصول شما را قبول کند. [۸۹]
[۱] - بيانات مقام معظم رهبرى در جمع بسيجيان به مناسبت هفته بسيج ۱۳۷۶/۰۹/۰۵
[۲] - سخنرانى فرمانده كلّ قوا در اجتماع بزرگ بسيجيان شركت كننده در اردوى ياران امام على(ع) ۱۳۷۹/۰۷/۲۹
[۳] - بيانات در ميدان صبحگاه ستاد نيروى مقاومت بسيج (۱۳۸۴/۰۶/۰۲
[۴] - بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
[۵] - بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان ۳/۹/۱۳۷۸
[۶] - بيانات در ديدار اساتيد بسيج دانشجويى ۱۸/۰۷/۱۳۸۰
[۷] - بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان۶/۸/۱۳۷۵
[۸] - بيانات مقام معظم رهبرى در جمع بسيجيان به مناسبت هفته بسيج ۱۳۷۶/۰۹/۰۵
[۹]- دیدار جمعی از فرماندهان بسیج با رهبر انقلاب. ۱۳۸۲/۰۹/۰۹
[۱۰] - بيانات در ميدان صبحگاه ستاد نيروى مقاومت بسيج ۱۳۸۴/۰۶/۰۲
[۱۱] - بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
[۱۲] - بيانات در ديدار هزاران نفر از اعضاى بسيج دانشجويى دانشگاههاى سراسر كشور ۱۳۸۶/۰۲/۳۱
[۱۳] - بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان بسیجی. ۵/۳/۱۳۸۴
[۱۴] - بیانات در جمع بسیجیان حاضر در اردوی فرهنگی رزمىِ یاران امام علی(ع) ۲۹/۷/۱۳۷۹
[۱۵] - بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۶/۵/۱۳۷۹
[۱۶]- بيانات در ديدار هزاران نفر از اعضاى بسيج دانشجويى دانشگاههاى سراسر كشور ۱۳۸۶/۰۲/۳۱
[۱۷] - بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان۳/۹/۱۳۷۸
[۱۸] - سخنرانى فرمانده كلّ قوا در اجتماع بزرگ بسيجيان شركت كننده در اردوى ياران امام على(ع) (۱۳۷۹/۰۷/۲۹
[۱۹]- بيانات در ديدار جمع كثيرى از بسيجيان كشور ۷۲/۸/۳۰
[۲۰] - همان
[۲۱] - بیانات در اجتماع خانواده های مکرم شهدای اراک۲۴/۸/۷۹
[۲۲]- بیانات در دیدار جمعی از مداحان ۴/۹/۱۳۷۴
[۲۳]- بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۶/۵/۱۳۷۹
[۲۴]- پيام رهبر انقلاب اسلامي به گردهمائي فرماندهان ارتش بيست ميليوني۱۳۶۸/۰۹/۰۲
[۲۵]- دیدار با اقشار مختلف مردم ۵/۷/۱۳۶۸
[۲۶]- بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان اردبیل ۶/۵/۱۳۷۹
[۲۷] - سخنرانى فرمانده كلّ قوا در اجتماع بزرگ بسيجيان شركت كننده در اردوى ياران امام على(ع) ۱۳۷۹/۰۷/۲۹
[۲۸]- . بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان بسیجی۹/۸/۱۳۸۶
[۲۹] - رویدادها و تحلیل ، شماره ۱۱۱، ص ۷
[۳۰] - بیانات در جمع نیروهای شرکتکننده در مانور بزرگ ولایت ۳/۳/۱۳۷۵
[۳۱] - بيانات در ميدان صبحگاه ستاد نيروى مقاومت بسيج ۱۳۸۴/۰۶/۰۲
[۳۲]- . بيانات در ديدار گردانهاى نمونه عاشورا و الزهراى بسيج ۱۳۸۶/۰۹/۰۵
[۳۳]- سخنراني در مراسم بيعت جمع كثيري از بسيجيان نمونه ۱۳۶۸/۰۴/۰۶
[۳۴]- . بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار گردانهاى نمونه عاشورا و الزهراى بسيج ۱۳۸۶/۰۹/۰۵
[۳۵] - بیانات در جمع بزرگ بسیجیان تبریز۸/۵/۷۲
[۳۶]- پیام به کنگره عظیم حج ۲۸/۲/۱۳۷۲
[۳۷]- . بيانات در ديدار دانش آموزان و دانشجويان بسيجى ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
[۳۸] - يبانات در ديدار گروه كثيرى از سپاهيان و بسيجيان در مشهد ۱۳۷۸/۰۶/۱۰
[۳۹]- بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار فرماندهان «بسيج» سراسر كشور ۱۳۷۱/۰۸/۲۷
[۴۰]- بیانات در جمع نیروهای بسیجی شرکتکننده در اردوی رزمی - فرهنگی علویّون۱۳۸۰/۰۸/۲۱
[۴۱]- همان
[۴۲]- بیانات در مراسم ویژهی روز بسیج در پادگان امام حسن مجتبی(ع) ۵/۹/۱۳۶۹
[۴۳]- بيانات در ديدار هزاران نفر از بسيجيان استان قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
[۴۴] - بیانات در جمع نیروهای بسیجی شرکتکننده در اردوی رزمی - فرهنگی علویّون۱۳۸۰/۰۸/۲۱
[۴۵] - همان
[۴۶] - بیانات در جمع نیروهای بسیجی شرکتکننده در اردوی رزمی - فرهنگی علویّون ۱۳۸۰/۰۸/۲۱
[۴۷] - بیانات در جمع نیروهای بسیجی شرکتکننده در اردوی رزمی - فرهنگی علویّون۱۳۸۰/۰۸/۲۱
[۴۸] - بيانات در ميدان صبحگاه ستاد نيروى مقاومت بسيج ۱۳۸۴/۰۶/۰۲
[۴۹] - بيانات در ديدار اساتيد بسيج دانشجويى ۱۸/۰۷/۱۳۸۰
[۵۰] - بيانات در جمع ۱۱۰ هزار بسيجی در روز عيد غدير۱۳۸۹/۰۹/۰۴
[۵۱]- بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور۱۳۷۵/۰۸/۳۰
[۵۲]- بيانات در ديدار جمعی ار بسيجیان سراسر كشور ۱۳۷۴/۰۹/۰۸
[۵۳]- بیانات در جمع نیروهای بسیجی شرکتکننده در اردوی رزمی - فرهنگی علویّون ۱۳۸۰/۰۸/۲۱
[۵۴]- بيانات در ديدار جمعی ار بسيجیان سراسر كشور ۱۳۷۴/۰۹/۰۸
[۵۵] - بيانات در جمع ۱۱۰ هزار بسيجی در روز عيد غدير۱۳۸۹/۰۹/۰۴
[۵۶] - بيانات در جمع ۱۱۰ هزار بسيجی در روز عيد غدير۱۳۸۹/۰۹/۰۴
[۵۷] - بیانات در جمع نیروهای بسیجی شرکتکننده در اردوى ياران امام على(ع) ۱۳۷۹/۰۷/۲۹
[۵۸]- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
[۵۹]- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
[۶۰] - بیانات در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا ۲۴/۴/۱۳۷۱
[۶۱] - بیانات در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا ۲۴/۴/۱۳۷۱
[۶۲]--بیانات دردیدارفرماندهان گردانهای عاشورا، ۱۳۷۱/۴/۲۲
[۶۳]- بيانات در ديدار جهادگران بسيج سازندگى ۱۳۸۹/۰۶/۳۱
[۶۴]- بيانات در ديدار جهادگران بسيج سازندگى ۱۳۸۹/۰۶/۳۱
[۶۵]- بيانات در دیدار بسيجيان استان خراسان شمالى ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
[۶۶]- سخنراني در مراسم بيعت جمع كثيري از بسيجيان نمونه ۱۳۶۸/۰۴/۰۶
[۶۷]- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار بسيجيان استان فارس ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
[۶۸] - بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان ۱۰/۶/۱۳۷۸
[۶۹] - بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان بسیجی، ۵/۳/۱۳۸۴
[۷۰] - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با گروه کثیری از سپاهیان و بسیجیان در مشهد۱۰/۶/۷۸
[۷۱] - بیانات در جمع نیروهای بسیجی شرکتکننده در اردوی رزمی - فرهنگی علویّون ۱۳۸۰/۰۸/۲۱
[۷۲] - بیانات ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر كشور ۱۳۸۴/۰۹/۰۷
[۷۳]- بیانات در مراسم بیعت بسیجیان نمونهی کشور. ۶/۴/۱۳۶۹
[۷۴]- بيانات رهبر انقلاب در ديدار جمعى از بسيجيان و فعالان طرح شجرهى طيبهى صالحين ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
[۷۵] - بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ بسیجیان ۲۹/۷/۷۹
[۷۶]- بیانات در مراسم ویژهی روز بسیج در پادگان امام حسن مجتبی(ع) ۵/۹/۱۳۶۹
[۷۷]- همان
[۷۸]- بيانات در ديدار بسيجيان استان فارس ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
[۷۹] - بیانات در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
[۸۰]- . بيانات در ديدار گردانهاى نمونه عاشورا و الزهراى بسيج ۱۳۸۶/۰۹/۰۵
[۸۱] - بيانات در ديدار جمعى از بسيجيان و فعالان طرح شجرهى طيبهى «صالحين» ۱۳۹۱/۰۹/۰۱.
[۸۲] - بیانات در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
[۸۳] - بیانات در جمع بزرگ بسیجیان تبریز۸ /۵/۷۲
[۸۴] - بیانات در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
[۸۵]- بیانات در مراسم ویژهی روز بسیج در پادگان امام حسن مجتبی(ع) ۵/۹/۱۳۶۹
[۸۶] - بيانات در ديدار گروه كثيرى از پاسداران و بسيجيان ۱۳۷۷/۰۹/۰۲
[۸۷] - بيانات در جمع ۱۱۰ هزار بسيجی در روز عيد غدير۱۳۸۹/۰۹/۰۴
[۸۸] - بیانات در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
[۸۹]- بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ۱۱/۱۱/۱۳۷۶