این مطلب ۴۸۹۴ بار خوانده شده

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۴۷

غافل‌ترين مردم آن کسي است که از تغيّر و دگرگوني دنيا از حالي به حالي پند و اندرز نمي‌گيرد.

 

  قال پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله :اَغفَلُ النّاسِ مَن لَم يَتّعِظْ بِتَغَيُّرِ الدُّنيا مِن حالٍ الي حال.   /    (دُرج‌گهر، ص ۱۷)

غافل‌ترين مردم آن کسي است که از تغيّر و دگرگوني دنيا از حالي به حالي پند و اندرز نمي‌گيرد.

 

 

 

 

 

 

اگر در سه چیز چیره گردم به پسر آدم باکى ندارم!

 ‏‏بدان که عجب ( و بزرگ شمردن عمل) خودش بنفسه از مهلکات و موبقات است و ایمان و اعمال‏‎ ‎ ‏انسان را به باد فنا مى دهد و فاسد مى کند. ... ‏‏موسى بن عمران، على نبیّنا و آله و علیه السلام، از شیطان پرسید: « خبر ده‏‎ ‎‏مرا به گناهى که اولاد آدم وقتى مرتکب شود آن را بر او راه یابى و تسلط پیدا کنى.»‏‎ ‎‏گفت: « وقتى عجب کند بر نفس خود و بزرگ شمارد عملش را و کوچک شود در‏‎ ‎‏چشمش گناه او.» (و همچنین در روایت از امام صادق آمده که ) شیطان گوید: « اگر در سه چیز چیره گردم به پسر آدم باکى ندارم از هر چه‏‎ ‎‏بکند، زیرا که آنها قبول نشود از او: وقتى که بسیار شمارد عمل خود را، و فراموش‏‎ ‎‏کند گناه خود را، و راه یابد در او عجب.‏‎» ‏... او شجرۀ خبیثه اى است که، ... در دل که ریشه کرد کار انسان را به کفر و شرک و‏‎ ‎‏بالاتر از آنها منجر مى کند.‏

‏‎[ امام خمینی –ره- شرح چهل حدیث ، حدیث سوم در باب عجب ]

 

 

 

 

 

 

فرصتی برای انسان!

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : طوبى لِمَن طالَ عُمرُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ فَحَسُنَ مُنقَلَبُهُ ... [ بحارالأنوار، ج ۶۶، ص ۴۰۰، ح ۹۵ / آمالی ص ۱۱۱ ]

 طول عمر نعمتی است از سوی خدای متعال مشروط بر این که با حُسنِ عمل (و کار نیک) همراه باشد. فرصتی برای انسان است تا بتواند فراورده های بیشتری را از ساعات عمر برای زندگیِ جاوید و دائم خود کسب بکند. در دعای شریف مکارم الاخلاق می فرماید : وَ عَمِّرْنِی مَا كَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِكَ؛ عمر طولانی ، آن وقت مطلوب است که مبذولِ طاعت الهی باشد... اما اگر بنا باشد که از ساعات عمر ما شیطان استفاده بکند و ما بشویم آلت دستِ شیطان ، این عمر هرچه کوتاه تر باشد بهتر است. نتیجه این حُسن عمل : فَحَسُنَ مُنقَلَبُهُ است . این هم نکته بسیار مهمی است که عملِ ما ، در کیفیتِ زندگی کردنِ ما تاثیر می گذارد در کیفیتِ رفتنِ ما و در آن چیزی که به سمت آن خواهیم رفت. عاقبت بخیری که ما این قدر در باره اش دعا می کنیم و حرف می زنیم ، می شنویم و می گوییم ، این عاقبت بخیری بخش مهمی مربوط است به عمل ما ، که اگر عمل ، عملِ بدی بود دنباله خودش عاقبتِ سوء را می آورد... (بنا بر این) کیفیّتِ رفتن ما از این مرز زندگی و مرگ ، مرز دنیا و آخرت ، کیفیّت رفتنِ ما موکول است به کیفیّت عمل ما ؛ خوب عمل بکنیم ، خوب حرکت خواهیم کرد. بد عمل بکنیم، آن جا عاقبتِ بدی گریبان ما را خواهد گرفت.

[ شرح حدیث از امام خامنه ای مدظلّه العالی در مقدمه درس خارج ، تاریخ ۱۱ / ۳ /۹۳]

 

 

 

 

 

 

مطمئنا اشتباهی رخ نداده است!

 عارف بالله میرزا اسماعیل دولابی فرمودند: خداوند به حضرت داوود پیامبر (علی نبینا و آله علیه السلام) وحی نمود که فلان خانم را برای همسری تو برگزیده ام. حضرت داوود به سراغ آن خانم رفت و قضیه را مطرح کرد ولی آن خانم گفت: من چندان عبادت و اعمال صالحی ندارم که لیاقت همسری شما را داشته باشم، خانم دیگری همنام من در همین محله زندگی می کند که خیلی اهل عبادت است، قاعدتا اشتباه شده و آن خانم منظور بوده است. حضرت داوود که به هدایت الهی مطمئن بود. از او پرسید شما وقتی فقیر می شوید چه می کنید؟ آن خانم گفت: چون نمی دانم فقر برای من بهتر است یا ثروت، لذا کاری نمی کنم و به آنچه خدا پیش آورده تن می دهم. حضرت پرسید وقتی بیمار می شوید چه می کنید. آن خانم گفت: چون نمی دانم مرض برای من بهتر است یا صحت، لذا کاری نمی کنم و به همان که خداوند پیش آورده تمکین می کنم. حضرت چند فقره از این سؤالات را مطرح کرد و آن خانم هم همین گونه پاسخ داد. بعد حضرت داوود گفت: با این معرفت و روح تسلیم و رضا که در شما می بینیم مطمئنا اشتباهی رخ نداده است و خود شما برای همسری من تعیین شده اید.

[ گنجینه معارف جلد ۲، محمد رحمتی شهرضا ]

 

 

 

 

 

 

اگر همین راه را بروید به کمال می رسید!

 آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ کسی که از راه رسیدن به مقامات معنوی پرسیده بود ، چنین فرمود: واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید و با دوستان سالم معاشرت نمایید. اگر همین راه را بروید به کمال می رسید. به دنبال سلوک و عرفان نروید که وادی خطرناکی است.... همچنین شیخ محمد تقی اصفهانی(آقا نجفی) فرموده اند : مرد سالک را چند چیز به مقامات عالیه می رساند: اول ، قناعت به آنچه او را برسد ، و ترک امیال و آرزوها ؛ دوم، افتادگی و تواضع به نزد بزرگان دین و هادیان راه یقین ؛ سوم ، ترک(معصیت و) آرزوهای نفسانی؛ چهارم ، دوری کردن از اهل جهل و تکبّر و معاصی و نادانی ؛ پنجم، تقوی و پرهیز کاری که هیچ کاری بدون تقوا پذیرفته درگاه ربوبی نشود.

[ نسخه های شفا بخش ، چاپ بیست و یکم ،۱۳۹۲ ، ص ۱۳ و ۱۴ ]

 

 

 

 

 

 

بالا و پایین!

 در آیه ۱۷ سوره اعراف آمده که شیطان گفته است از روبرو و پشت سر و طرف راست و طرف چپ به انسانها حمله می کنم... روایت شده است زمانی که شیطان این کلام را گفت (که از چهار طرف به انسان حمله می کنم) قلب ملائکه برای انسانها به رحم آمد پس به خداوند گفتند: خدایا چگونه انسان از دست این دشمن،که از چهار طرف بر او غلبه کرده فرار کند؟ خداوند متعال وحی کرد:به درستی که برای انسان دو راه دیگر باقی مانده، بالا و پایین، پس هنگامی که انسان دستش را در دعا به سوی آسمان بلند کند یا پیشانیش را ازروی خشوع به زمین گذارد گناه ۷۰ساله ی او را می آمرزم.

[ از سخنان آیت الله مجتهدی ، برگرفته شده از آداب الطلاب شاکر برخوردار فرید جلد اول ،چاپ هفتم،۱۳۹۳ ، ص ۱۰۸ و ۱۰۹ ]

 

 

 

 

 

 

بیا یک نگاهی به من کن !

 شهیدی بود که همیشه ذکرش این بود، نمی دونم شعر خودش بود یا غیر... یابن الزهرا ، یا بیا یک نگاهی به من کن / یا به دستت مرا در کفن کن. از بس این شهید به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) علاقه داشت؛ به دوست روحانی خود وصیت می کند. اگر من شهید شدم دوست دارم در مجلس ختم من تو سخنرانی کنی... روحانی می گوید: ما از جبهه برگشتیم وقتی آمدیم دیدیم عکس شهید را زده اند. پیش پدر و مادرش آمدم گفتم: این شهید چنین وصیتی کرده است آیا من می توانم در مجلس ختم او سخنرانی کنم؟ و آنان اجازه دادند... در مجلس سخنرانی کردم بعد گفتم ذکر شهید این بوده است: یا بن الزهرا یا بیا یک نگاهی به من کن یا به دستت مرا در کفن کن وقتی این جمله را گفتم ، یک نفر بلند شد و شروع کرد فریاد زدن . وقتی آرام شد گفت: من غسال هستم دیشب آخرهای شب به من گفتند یکی از شهدا فردا باید تشییع شود و چون پشت جبهه شهید شده است باید او را غسل دهی وقتی که می خواستم این شهید را کفن کنم دیدم یک شخص بزرگواری وارد شد گفت: برو بیرون من خودم باید این شهید را کفن کنم. من رفتم در وسط راه با خود گفتم این شخص که بود و چرا مرا بیرون کرد؟! با عجله برگشتم و دیدم این شهید کفن شده و تمام فضای غسالخانه را بوی عطر (فرا) گرفته بود. از دیشب نمی دانستم رمز این جریان چه بود. اما حالا فهمیدم... !

[ كتاب روايت مقدس صفحه ۹۶ به نقل از نگارنده كتاب مير مهر (حجه الاسلام سيد مسعود پور آقایی) صفحه ۱۱۷ ]

 

 

 

 

 

 

یک استفتاء

سوال: بانک مسکن جمهوری اسلامی وام‌هايی را برای خريد يا ساخت ويا تعمير خانه به مردم می‏دهد و بعد از پايان خريد يا ساخت يا تعمير خانه، وام را به‌صورت اقساط پس می‏گيرد، ولی مجموع قسطهای دريافتی بيشتر از مبلغی است که به وام گيرنده داده شده است، آيا اين مبلغ اضافی وجه شرعی دارد يا خير؟
جواب:
پول‌هايی که بانک مسکن به منظور خريد يا ساخت خانه، می‏دهد، عنوان قرض ندارد بلکه آن را طبق يکی از عقود صحيح شرعی مانند شرکت يا جعاله يا اجاره و امثال آن پرداخت می‏کنند که اگر شرايط شرعی آن عقود را رعايت نمايند، اشکالی در صحّت‏ آن نيست.

[ استفتاء از امام خامنه ای (مدظلّه العالی) - khamenei.ir ]

 

 

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱