این مطلب ۴۷۳۷ بار خوانده شده

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۱۷

من همین هایی که می‏گویی هستم، اما تو آن طور که می‏نمایی هستی؟!اگر این حبّ نفس و خودخواهی نباشد، انسان از دیگران عیب نمی‏گیرد. این عیب‏گیری هایی که بعضی از ما نسبت به دیگران می‏کنیم، همه‏اش برای این است که ما خودمان را- برای آن حبّ نفسی که داریم-(خود را) خیلی مهذب و صحیح و آدم کامل می‏دانیم و دیگران را معیوب می‏دانیم و به عیبشان ایراد می‏گیریم. در آن شعر هست که یک آقایی- شعرش را نمی‏خواهم بخوانم- به یک کسی اشکال کرد. [او ] گفت من همین هایی که می‏گویی هستم، اما تو آن طور که می‏نمایی هستی؟

 

 امام حسن عسكرى عليه السلام:مَن وَعَظَ أَخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و َمَن وَعَظَهُ عَلانيَةً فَقَد شانَهُ؛    /    (تحف العقول ص۴۸۹)

هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نمايد ارزش او را كاسته است.

 

 

 

 

 

 

من همین هایی که می‏گویی هستم، اما تو آن طور که می‏نمایی هستی؟!

اگر این حبّ نفس و خودخواهی نباشد، انسان از دیگران عیب نمی‏گیرد. این عیب‏گیری هایی که بعضی از ما نسبت به دیگران می‏کنیم، همه‏اش برای این است که ما خودمان را- برای آن حبّ نفسی که داریم-(خود را) خیلی مهذب و صحیح و آدم کامل می‏دانیم و دیگران را معیوب می‏دانیم و به عیبشان ایراد می‏گیریم. در آن شعر هست که یک آقایی- شعرش را نمی‏خواهم بخوانم- به یک کسی اشکال کرد. [او ] گفت من همین هایی که می‏گویی هستم، اما تو آن طور که می‏نمایی هستی؟

[ امام خمینی –ره- تفسیر سوره حمد، جلسه سوم ، مرکز اطلاع رسانی غدیر ]

 

 

 

 

 

 

عملی که انسان بی نیاز از ثواب آن نیست !

شرح حدیث از امام خامنه ای (مدظله العالی)

قال علی علیه السلام : ... اِصبِروا علی عملٍ لاغنیً بکم عن ثوابِه ... ( امالی شیخ صدوق ، ص ۱۷۱ )

... می فرمایند: اِصبروا علی عملٍ، صبر کنید و شکیبایی به خرج بدهید در مورد آن عملی و کاری که از عایدی آن و از ثواب آن، بی نیاز نیستید، به آن احتیاج دارید. این، اطاعت امر خداست. آن عملی که انسان بی نیاز از ثواب آن نیست، عبارت است از اطاعت امر الهی. بی نیاز نیستیم از این، سر و کار ما با محاسبه ی الهی است که از اطاعت خود، از ما سوال خواهدکرد. بنابراین، اگرچه اطاعت الهی سخت است و مشکلاتی دارد، بر این مشکلات صبر کنید! شکیبایی بورزید! این سختی ها و مشکلات را قبول کنید. در اعمالِ شخصیِ ما، در اعمالِ اجتماعیِ ما، در مواجهه ی با مردم، مواجهه ی با سیاست ها، مواجهه ی با دوستان، با دشمنان و قدرتمندان، در همه ی این ها یک تکالیفی دارد، این تکالیف هم گاهی واقعاً سخت است، ولی فرمود: اصبِروا، بر این تکالیف صبر بورزید! سختی اش را تحمل کنید چون سختی ها خواهد گذشت، ثواب آن خواهد ماند که شما به این ثواب نیاز دارید.

[ جلسه ۲۹ / سه شنبه ۱۸ /۹/ ۱۳۹۳ ]

 

 

 

 

 

 

پاسخ های امیر المومنین !

شخصى از امام علی (ع) درخواست کرد که این پرسش‌‌ها را پاسخ دهد: واجب چیست و واجب تر کدام؟ عجب چیست و عجب ‏تر چه؟ دشوار کدام و دشوارتر چیست؟ نزدیک چیست و نزدیک تر کدام؟ هنوز سخنش تمام نشده بود که آن حضرت با اشعاری پاسخش را داد

... تَـوْبُ رَبِّ الْوَرَى وَاجِبٌ عَلَیْهِم       ْ وَ تـَرْکُهُمْ لِلذُّنـُوبِ أَوْجَبُ
‏ وَ الدَّهْرُ فِی صَرْفِهِ عَجِیبٌ                وَ غَفْلَةُ النَّاسِ فِیهِ أَعْجَبُ
 وَ الـصَّبْرُ فِی النـَّائِبَاتِ صـَعْبٌ            لـَکِنَّ فَوْتَ الثـَّوَابِ أَصْعَبُ‏
وَ کــُلُّ مـَا یـُرْتَجَى قـَرِیبٌ                  وَ الْمـَوْتُ مِـنْ کـُلِّ ذَاکَ أَقـْرَبُ

- توبه نمودن به پیشگاه پروردگار واجب است و از آن واجب تر ترک‏ گناه است.
- تغییر و گـردش روزگار عجیب و شگفت‏ انـگیز است و از آن عجیب ‏تر غـفلت مـردم است ( از ایـن تغییرات)
- شکیبایى در ناملایمات و مصیبت‌ها دشوار است و دشوارتر از آن از دست دادن ثواب آن است.
- هر چیزى را که امید آمدنش را داشته باشى نزدیک است و مرگ از همه آنها نزدیک ‏تر است .

(علامه مجلسی ، بحار الانوار ج ۷۹ ص ۸۵)

 

 

 

 

 

 

 

اگر رياست براي دين من ضرر دارد مرا ببر!

آيت الله بهجت رحمه الله علیه نقل کردند که : " مرحوم آيت الله حاج آقا حسين قمي پس از رسيدن به رياست و مرجعيت به کسي گفته بود، برو و از جانب من به حضرت اميرالمومنين(ع) بگو: اگر رياست براي دين من ضرر دارد مرا ببر. طولي نکشيد که از دنيا رفت."

[ برگرفته از کتاب زمزم عرفان ص ۸۹-۹۰ ]

 

 

 

 

 

 

 

درباره این روز، تمام تلاش خود را به کار ببر !

شیخ بهایی رحمه الله علیه می گوید ، روز ها به پنج قسمت تقسیم می شوند: ۱. روز مفقود و گمشده ۲. روز مشهود و حاضر ۳. روز مورود و آینده ۴. روز موعود و وعد داده شده ۵. روز ممدود و ادامه دار

 منظور از مفقود و گمشده، دیروز تو بودکه با زیاده روی، آن را از دست دادی.
منظور از روز مشهود و الآن و حاضر همان است که الآن در آن زندگی می کنی که فرصتی برای ذخیره کردن توشه برای آخرت است.
منظور از روز مورود و آینده، فردای تو می باشد که نمی دانی آیا از روز های تو حساب می شود یا خیر؟
منظور از روز موعود و وعده داده شده آخرین روز های عمر تو می باشد که سعی کن همیشه آن را در مقابل خود داشته باشی و فراموشش نکنی.
منظور از روز ممدود و ادامه دار، آخرت تو می باشد که وقتی آمد، همیشه ماندگار است، پس درباره این روز، تمام تلاش خود را به کار ببر، زیرا در آن روز یا به نعمت و یا به عذاب همیشگی می رسی.

[ کشکول شیخ بهایی، صفحه ۲۲۷و۲۲۶ ]

 

 

 

 

 

 

روزي می رسد !

عارف حکیم مرحوم حاج میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به « مرشد چلویی» می گفت: روزي تو هميشه مي رسد؛ گاهي كم است و گاهي زياد، ولي روزي حداقل را خداي متعال قطع نمي كند. مثل جوي آب؛ گاهي آب زياد وتندي در جوي مي آيد و گاهي هم آب كم مي شود، اما قطع نمي شود.« آب باريك بند نمياد، آب باريك هميشه مياد»!

[ منبع: کتاب بهترین کاسب قرن]

 

 

 

 

 

 

جز قدرت و عظمت خداوند چیزی را نمی بینم و حس نمی کنم

«فتحی یکن» رهبر سابق جماعت اسلامی لبنان می گوید: «یک شب در هتل قلعه در بیت المقدس، تا صبح پای صحبت های نواب نشستیم. همه سراپا به سخنان او گوش می کردیم. در همین هنگام که صدای نواب، گاه بلند و گاه آهسته به گوش می رسید، ناگهان بانگ الله اکبر مؤذن در فضا طنین انداخت. گویی تمام اعضای بدن نواب تکان خورد. سپس آرام گرفت و سر به پایین انداخت و طوری در خود فرو رفت که هرگز نظیر آن را ندیده بودم. او با جان و دل، گـفته های مؤذن را تـکرار می کرد. گویی از دنیای دیـگری بازگشته است. به چهره اش نگاه کردم، اشک از چشمانش سرازیر شده بود. پرسیدم: "نواب! چه شده است؟" او در حالی که همچنان حالت بکا داشت، گفت: «ای برادر! به خدا سوگند، هر وقت صدای الله اکبر مؤذن به گوشم می رسد، احساس می کنم دنیا در جلو چشمانم آن چنان رنگ می بازد و بی ارزش می شود که گویی یک پشة کوچک است که می توانم آن را زیر پا له کنم و به راهم ادامه دهم. دیگر جز قدرت و عظمت خداوند چیزی را نمی بینم و حس نمی کنم».

( خاطراتی از شهید نواب صفوی ، یاران ناب ۲ ،چاپ سوم ،۱۳۹۲ ، ص۷۳ )

 

 

 

 

 

 

یک استفتاء

سوال:  آيا براى کسى که داراى چهار دختر است خمس واجب است؟ در اصطلاح عامه مردم رايج است که هر کس صاحب سه دختر باشد خمس براى وى واجب نيست؟

جواب: چنين چيزى صحّت ندارد؛ در هر صورت هر چيزى كه از درآمد كسب باشد، و در بين سال مؤونه نشود و پس‌‌انداز شود سر سال خمسى متعلّق خمس است.

استفتائات مقام معظم رهبری - www.khamenei.ir

 

 


دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید 
 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی 
 


مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱