این مطلب ۴۷۱۳ بار خوانده شده

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۱۵

گمان نکنید بستگی شما به من فایده دارد !پسرم ... دل‌بستن به شفاعت اولیاء(علیهم السلام) و تجّری در معاصی از خدعه‌های بزرگ شیطانی است. شما به حالات آنان که دل به شفاعت بسته و از خدا بی‌خبر شده و به معاصی جرأت می‌کنند، بنگرید؛ ناله‌ها و گریه‌ها و دعاها و سوز و گداز‌های آنان را ببینید و عبرت بگیرید. در حدیث است که حضرت صادق(ع) در اواخر عمر، بستگان و فرزندان خود را احضار نمود و قریب به این مضمون به آنان فرمود که: «فردا با عمل باید در محضر خداوند بروید و گمان نکنید بستگی شما به من فایده دارد.»[سفارشات امام خمینی (ره) به فرزندشان حاج سید احمد - صحیفه امام ، ج۱۶، ص۲۲۲ ]

 

 

 

 

قال علی علیه السلام : مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛    /    (بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۵۲، ح ۹.)

آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است

 

 

 

 

 

 

گمان نکنید بستگی شما به من فایده دارد !

 پسرم ... دل‌بستن به شفاعت اولیاء(علیهم السلام) و تجّری در معاصی از خدعه‌های بزرگ شیطانی است. شما به حالات آنان که دل به شفاعت بسته و از خدا بی‌خبر شده و به معاصی جرأت می‌کنند، بنگرید؛ ناله‌ها و گریه‌ها و دعاها و سوز و گداز‌های آنان را ببینید و عبرت بگیرید. در حدیث است که حضرت صادق(ع) در اواخر عمر، بستگان و فرزندان خود را احضار نمود و قریب به این مضمون به آنان فرمود که: «فردا با عمل باید در محضر خداوند بروید و گمان نکنید بستگی شما به من فایده دارد.»

[سفارشات امام خمینی (ره) به فرزندشان حاج سید احمد - صحیفه امام ، ج۱۶، ص۲۲۲ ]

 

 

 

 

 

 

جامعه بر این اساس، زندگی خوب و راحت خواهد داشت

شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی)

یَقُولُ‏ کَانَ فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله لِعَلِیٍّ علیه‌السلام أَنْ قَالَ یَا عَلِیُّ أُوصِیکَ فِی نَفْسِکَ بِخِصَالٍ فَاحْفَظْهَا عَنِّی ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ أَعِنْهُ أَمَّا الْأُولَى فَالصِّدْقُ‏ وَ لَا تَخْرُجَنَّ مِنْ فِیکَ کَذِبَةٌ أَبَداً وَ... ؛

اولین وصیت پیغمبر به امیر المومنین علیه الاسلام در این روایت عبارت است از صدق، راستگویی، می فرمایند: حتی یک دروغ هم از دهان تو خارج نشود!

 یعنی همت انسان این باشد که نه فقط زندگی را با دروغ ها انباشته نکند، بلکه حتی یک دروغ هم بر زبان انسان جاری نشود. بنا را بر این بگذارند. علت این اهتمام هم معلوم است؛ جامعه و هیئت اجتماعی انسان ها تعاملشان بر اساس اعتماد به یکدیگر است، صدق که نبود، اعتماد از بین می رود. انسان ها باید به هم اعتماد کنند، یکدیگر را قبول داشته باشند ، ... . جامعه بر این اساس، حیات طیبه و زندگی خوب و راحت خواهد داشت. وقتی کذب به میان آمد، هیچ کس به حرف دیگری اعتماد ندارد، نه نسبت به آنچه از واقعیت زندگی خودش خبر می دهد، نه خبرهایی که از دیگران به مخاطب خودش می دهد. وقتی ما و شما صحبت می کنیم، ممکن است شما درباره من یک چیزهایی را بگویید که دانستن آنها به درد من می خورد؛ اگر عیبی هست برطرف کنم، اگر حُسنی است افزایش دهم. اگر غلطی هست تصحیح کنم . چنانچه این گفتگو صادقانه بود، نتایج خوب بر آن مترتب می شود. اگر صدق د ر میان نبود، آنچه را درباره من خواهید گفت، من به آن اطمینان نمی کنم. آنچه را از خودتان می گویید، یا از واقعیت جامعه می گویید، اطمینان پیدا نمی کنم. علت این که به صدق این همه اهتمام شده، این است.

[ شرح حدیث از امام خامنه ای (مدظله العالی) در مقدمه درس خارج ، ۶ / ۱۲ / ۱۳۹۱ ]

 

 

 

 

 

 

چشم هايي كه در قيامت گريان نيستند

 در حدیث آمده است تمامی چشم ها روز قيامت گريان است، به جز سه چشم: اول، چشمی که نا محرم را ندیده باشد من پریروز به خانواده ام می گفتم که ما پنجاه سال پیش به مدت شش سال در یک خانه مستاجر بودیم ، در این مدت هرگز من زن صاحبخانه را ندیدم،نه عمداً و نه سهواً شما هم باید این طور باشید. اگر در خانه ای نا محرم هست ،دقت کنید. دوم چشمی که در راه اطاعت خدا شب زنده دار است. سحرها از خواب بر می خیزد ،نماز شب می خواند ، و... چنین چشمی در روز قیامت گریان نیست. ( و لو اينكه سحر پا شده است و خوابش نبرده نشسته و چاي خورده است، همين خوب است. لازم نيست حتماً دعا بخوانيد؛ نه، خود بيداري شب، اثري دارد) سوم، چشمی که در دل شب، از ترس خدا گريه کند . حاج میرزا علی موذن زاده بر روی منبر می گفت ما در نجف از صدای هق هقِ گریه حاج شیخ عباس قمی از خواب بلند می شدیم.

( در محضر مجتهدی ، جلد ۱ نشر مستجار ،۱۳۸۹ ، ص ۱۷۷ تا ۱۸۰ )

 

 

 

 

 

 

 

انسان چقدر می ارزد ؟!

 علامه محمد تقي جعفري ـ رحمت الله عليه ـ مي گفتند: برخي از جامعه شناسان برتر دنيا در دانمارك جمع شده بودند تا پيرامون موضوع مهمي به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضوع اين بود: « ارزش واقعي انسان به چيست»؟ ... هر كدام از جامعه شناسان، سخناني گفته و معيارهاي خاصي ارايه دادند. هنگامي كه نوبت به بنده رسيد، گفتم: اگر مي خواهيد بدانيد يك انسان چقدر ارزش دارد، ببينيد به چه چيزي علاقه دارد و به چه چيزي عشق مي ورزد. كسي كه عشقش يك آپارتمان دو طبقه است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. كسي كه عشقش ماشينش است، ارزشش به همان ميزان است. اما كسي كه عشقش خداي متعال است، ارزشش به اندازه خداست... من اين مطلب را گفتم و پايين آمدم. وقتي جامعه شناسان سخنان من را شنيدند، براي چند دقيقه روي پاي خود ايستادند و كف زدند. هنگامي كه تشويق آن ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزيزان، اين كلام از من نبود، بلكه از شخصي به نام علي ـ عليه السلام ـ است. آن حضرت در نهج البلاغه مي فرمايند: « قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُه »؛ «ارزش هر انساني به اندازه چيزي است كه دوست مي دارد». وقتي اين كلام را گفتم، دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاري كردند.

( کیهان نیوز ، ۲۷ تیر ۹۱ ، شماره ۲۰۲۵۸ - keyhan news.ir )

 

 

 

 

 

 

 

نتوانستم یک بار من به ایشان سلام بگویم!

 آیت الله بهاء الدینی(ره) می فرمود: آن چه هیچ گاه از خاطر هیچ کدام از شاگردان حضرت امام، رضوان اللَّه تعالی علیه، بلکه معاشرین با ایشان نخواهد رفت، تواضع بسیار و روحیه شاگرد پروری ایشان است. من، علاوه بر این که شاگرد ایشان بودم، مجذوب شخصیت ایشان نیز بودم و به ایشان علاقه کامل داشتم. در تمام مدتی که در خدمت ایشان بودم، چون همواره در گفتن سلام سبقت می‏جستند، نتوانستم یک بار من به ایشان سلام بگویم و در گفتن سلام سبقت بجویم. حضرت امام، رضوان اللَّه تعالی علیه، اگر احراز می‏کردند طلبه‏ای زحمتکش است و درس می‏خواند، خیلی احترام قائل بودند. در ایّام طلبگی، در قم، به بیماری سختی دچار شدم. آن مقدار که حضرت امام، رضوان اللَّه تعالی علیه، در مدت بیماری به من مهربانی کردند و از من مراقبت فرمودند به جدّ اطهرم سوگند، اگر پدرم در قم بود، این مقدار از من مراقبت نمی‏کرد.

[مجله حوزه ، شماره ۳۲،ص۷۳ ]

 

 

 

 

 

 

معیار امروز !

 وجود امام امروز برای ما معیار است راه او راه سعادت و انحراف از راهش خسران دنیا و آخرت است و من با تمام وجود این اعتقاد را دارم که شناخت و مبارزه با جریانهایی که بین مسلمین سعی در به انحراف کشیدن انقلاب از خط اصیل و مکتبی آن را دارند به مراتب حساس تر و سخت تر از مبارزه با رژیم صدام و آمریکاست و وصیتم به برادران این است که سعی کنند توده مردم که عاشق انقلاب هستند از نظر اعتقادی و سیاسی آماده کنند که بتوانند کادرهای صادق انقلاب را شناسایی کنند و عناصری که جریان های انحرافی دارند بشناسند که شناخت مردم در تداوم انقلاب حیاتی است .

[ فرازی از وصیت نامه سردار شهید محمد بروجردی ، مجموعه خاطرات ۱۰ ، محمد علی صمدی، چاپ۲ ، ۱۳۹۳ ،ص۳۰ ]

 

 

 

 

 

 

 

یک استفتاء

سوال:  عدم رعايت اصول و مفاد ابلاغيات امنيتي، حفاظتي از سوي كاركنان، مسئولين و فرماندهان چه حكمي دارد؟

جواب: رعايت ضوابط و مقررات و ابلاغيه هاي سازماني در نظام مقدس جمهوري اسلامي از نظر شرعي لازم، و عدم رعايت آن توسط هر كس كه باشد اشكال دارد.

استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir

 

 


دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید 
 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی 
 

 

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱