این مطلب ۳۷۲۴ بار خوانده شده

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۰۷

دل را به خدا بسپار و موثری را جز او ندانپسرم! مجاهده کن که دل را به خدا بسپاری و مؤثری را جز او ندانی، مگر نه عامّه مسلمانان متعبّد، شبانه روزی چندین مرتبه نماز می‌خوانند و نماز سرشار از توحید و معارف الهی است، و شبانه روزی چندین مرتبه إیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إیَّاکَ نَسْتَعِینُ می‌گویند و عبادت و اعانت را خاص خدا بیان می‌کنند، ولی جز مؤمنان به حق و خاصّان خدا، دیگران ، برای هر دانشمند و قدرتمند و ثروتمند کُرنش می‌کنند و گاهی بالاتر از آنچه برای معبود می‌کنند ! و از هرکس استمداد می‌نمایند و استعانت می‌جویند و به هر حشیش برای رسیدن به آمال شیطانی تشبُّث می‌نمایند و غفلت از قدرت حق دارند.[ فرازی از نامه عرفانی امام خمینی-ره به فرزند گرامیشان سیداحمد –ره ، صحیفه امام خمینی، ج ۱۸ ، ص ۵۱۵ ]

 

 

ثَمَرَهُ الوَعظِ الانتِباهُ  /  (شرح غررالحكم، ج ۱، ص ۳۲۲)

نتيجه ى موعظه بيدارى است.

 

 

 

 

 

 

دل را به خدا بسپار و موثری را جز او ندان

پسرم! مجاهده کن که دل را به خدا بسپاری و مؤثری را جز او ندانی، مگر نه عامّه مسلمانان متعبّد، شبانه روزی چندین مرتبه نماز می‌خوانند و نماز سرشار از توحید و معارف الهی است، و شبانه روزی چندین مرتبه إیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إیَّاکَ نَسْتَعِینُ می‌گویند و عبادت و اعانت را خاص خدا بیان می‌کنند، ولی جز مؤمنان به حق و خاصّان خدا، دیگران ، برای هر دانشمند و قدرتمند و ثروتمند کُرنش می‌کنند و گاهی بالاتر از آنچه برای معبود می‌کنند ! و از هرکس استمداد می‌نمایند و استعانت می‌جویند و به هر حشیش برای رسیدن به آمال شیطانی تشبُّث می‌نمایند و غفلت از قدرت حق دارند.

[ فرازی از نامه عرفانی امام خمینی-ره به فرزند گرامیشان سیداحمد –ره ، صحیفه امام خمینی، ج ۱۸ ، ص ۵۱۵ ]

 

 

 

 

 

 

اگر میدان دادید ، دیگر حدِّ یَقِف ندارد!

عن الصادق علیه السلام : اِنَّ فيما نَزَلَ بهِ الوَحيُ مِن السماءِ : لو أنَّ لاِبنِ آدمَ وَادِيَينِ يَسيلانِ ذَهَبا و فِضَّهً لاَبتَغى إلَيهِما ثالِثا !يا بنَ آدمَ ، إنّما بَطنُكَ بَحرٌ مِنَ البُحورِ و وادٍ مِن الأودِيَهِ لا يَملَؤهُ شيءٌ إلاّ التُّرابُ ! ( الشافی ، ص ۵۹۶ )

 فرمودند : از جمله آن چیزهایی که در وحی آسمانی برای پیغمبران نازل شده ، یکی این است : اگر فرزند آدم دو وادی داشته باشد . [وادی، بخش های پستی از زمین است که در آن سیل جاری می شود، مثل درّه ها] اگر کسی دو وادی داشته باشد، بیابانی که مسیل است و آن مایه ای که در آن سیلان پیدا می کند ، آب (نباشد) بلکه یکی طلا (و ) یکی هم از نقره (باشد)! ثروت از این بیشتر تصوّر می شود؟! اگر یک چنین چیزی فرزند آدم داشته باشد، دنبال یک وادی سومی است! یعنی طمع و حرص و آز بشر تمام شدنی نیست. بطن تو یعنی اندرون تو (اینجا معنای حقیقیِ بطن مراد نیست) یعنی همان اندرون انسان، خواسته های درونی انسان مثل یک دریایی است ، مثل یک وادی و بیابانی است که هیچ چیز آن را پر نمی کند، یا قناعت پر کند یا خاک گور . ... طمع انسان و حرص انسان ، تمام شدنی نیست. راهش هم این است که انسان از همان اوایل جلویش را بگیرد؛ یعنی اگر میدان دادید و همین طور راه را برای افزون خواهی باز کردید، دیگر حدِّ یَقِف ندارد. در معنویات هم همین طور است . در معنویّات هم آن کسی که لذّت انس با ذکر الهی را بچشد و در این وادی پیش برود ، او هم حدّ یقف ندارد . آن هم همین طور می خواهد پیش برود. که آن البته بزرگترین سعادتهاست.

شرح حدیث از مقام معظم رهبری ، امام خامنه ای – مدظلّه العالی؛ جلسه ۳۱۸ ، مورخ ۲۰ / ۱۰ / ۸۸

 

 

 

 

 

 

نمک آشت و بند کفشت را هم از من بخواه !

 شصت و سه سال پیش که من در لواسان منبر می رفتم، روز هفتم ماه محرم بود، با خودم فکر می کردم که: خسته شده ام از بس که پلو خوردم: شب پلو ، ظهر پلو! ما طلبه بودیم و عادت داشتیم به نان و ماست و اشکنه و آش و آبدوغ خیار. دیگر آن روز کلا فه شده بودم، باخودم می گفتم اینجا نه آشی است نه خاکشیری، هیچ چی. هـواهـم به شدّت سرد بود. با خـودم گفـتم: « خـدایا، یک آشی برای ما برسـد خوب است. » ظـهر شـد، سـفره انداختند و پلو ها را گذاشتند تا ما می خواستیم شروع کنیم . از دور دیدیم یک نفر با یک بادیه در حال آمدن است. وقتی پیش ما رسید، دیدم یک ظرف مسی پر از آش با نعناع داغ و روغن و پیاز داغ، یک آش عالی رسیده بود. گفتم : « این آش مال کیه ؟! » آن شخص گفت: « مال شما ». گفتم: « کی داده؟! » گفت : « یک خانمی برای شما پخته.» من دیگه دست به پلو نزدم و همان آش را خوردم. آش خیلی عالی بود. در غرر الحکم، ص۸۲۷ آمده است که : حضرت امیر المومنین علی (ع) می فرمایند: «لا تَسْألُوا إلاّ اللهَ سُبْحانَهُ، فَإنَّهُ أعْطاكُمْ أكْرَمَكُمْ، وَإنْ مَنَعَكُمْ حازلَكُمْ »؛ «جز از خدای سبحان چیزی مخواهید، که اگر به شما عطا کند شما را اکرام کرده و اگر به شما عطا نکند، برای شما در آخرت ذخیره می کند» خداوند متعال به حضرت موسی (ع) فرمود: ای موسی، نمک آشت و بند کفشت را هم از من بخواه.
 تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار                 که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند

( از فرمایشات آیت الله مجتهدی تهرانی- در محضر استاد ، ص ۱۸۰ )

 

 

 

 

 

 

 

یا لَیتَنا کُنّا مَعَک

مپندار که تنها عاشوراییان را بدان بلا آزموده اند ولاغیر… صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است و کار با یا لَیتَنا کُنّا مَعَک ختم نمی شود!

( شهید سید مرتضی آوینی ، گنجینه آسمانی۲ ، نشر ساقی ، ۱۳۸۱ )

 

 

 

 

 

 

گيرم كه ز كرده هاى من در گذرى         وين شرم كه پيش ديده كردم چه كنم

 در زمان حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم پيرزنى خدمت آن حضرت رسيد و عرض كرد: يا رسول الله ! احوال ما در قبر چگونه خواهد بود؟ از كثرت گناه چه خواهيم كرد؟ (و براى نجات از عذاب قبر چه عملى انجام دهيم ). فرمود: بازگشت از گناه و به سوى خدا روى آوردن است ؛ زيرا به اين وسيله خداوند انسان را مى آمرزد و از خطاى او صرف نظر مى كند و از عذاب قبر نجات مى دهد. قرآن در اين باره مى فرمايد: وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا؛ و كسانى كه از گناهان خود توبه كنند و اعمال صالح انجام دهند خداوند متعال توبه ايشان را قبول مى كند و از گناهان آنان صرف نظر مى نمايد. پيرزن عرض كرد: يا رسول الله ! چه كنم ؟ گناهانِ مرا در نامه اعمالم نوشته و ثبت كرده اند و راه فرارى از آن ها ندارم . حضرت فرمود: ناراحت مباش ، خداوند آن ها را محو و نابود مى كند. قرآن در اين باره مى فرمايد: يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاء وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ ؛ خداوند هر چه را بخواهد محو (و نابود) و هر چه را بخواهد ثبت مى كند، و اصل كتاب آفرينش (لوح محفوظ) نزد او و با مشيت او است . عرض كرد: يا رسول الله ! مكانى كه در آن معصيت كرده ام فرداى قيامت عليه من گواهى مى دهد، آن را چه كنم؟! فرمود: زمين را به زمين ديگر بدل كنند. خداوند در اين باره مى فرمايد: يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ؛ روزى كه به امر خداوند زمين را به غير اين زمين مبدل كنند و هم چنين آسمان را دگرگون سازند. عرض كرد: يا رسول الله ! چه كنم ؟ آسمانى كه بر سرم سايه انداخته است فرداى قيامت در حق من و عليه من شهادت مى دهد. فرمود: فرداى قيامت آسمان را مثل طومار مى پيچند. قرآن در اين رابطه مى فرمايد: يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاء كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ ؛ روزى كه آسمان را مانند طومارى در هم پيچيم و به حال اول در آوريم. پير زن عرض كرد: با شرم و حيايى كه در چشم من باشد چه كنم كه از عهده آن نمى توانم بر آيم ؟ وقتى حضرت اين سخن را شنيد گريست و فرمود: واقعا حياء از خداوند حياء است ، پيرزن هم گريست .

با خود همه روزه در نبردم چه كنم ؟           از كرده خويشتن به دردم چه كنم ؟
 گيرم كه ز كرده هاى من در گذرى             وين شرم كه پيش ديده كردم چه كنم

[ جامع الاخبار ، ص ۲۳۷ ]

 

 

 

 

 

 

می خواهم تا روز قیامت در حریم مولایم بیارامم....

 ابوریاض یکی از افسران عراقی میگه: توی جبهه جنوب مشغول نبرد با ایران بودیم که دژبانی من رو خواست. فرمانده مان با دیدن من خبر کشته شدن پسرم رو بهم داد.خیلی ناراحت شدم. رفتم سردخانه ، کارت و پلاکش رو تحویل گرفتم. اونا رو چک کردم ، دیدم درسته. رفتم جسدش رو ببینم. کفن رو کنار زدم ، با تعجب توأم با خوشحالی گفتم: اشتباه شده، اشتباه شده ، این فرزند من نیست!! افسر ارشدی که مأمور تحویل جسد بود گفت: این چه حرفیه می زنی؟! کارت و پلاک رو قبلا چک کردیم و صحّت اونها بررسی شده! هر چی گفتم باور نکردند.کم کم نگران شدم با مقاومتم مشکلی برام پیش بیاد.من رو مجبور کردند که جسد را به بغداد انتقال بدم و دفنش کنم.به ناچار جسد رو برداشتم و به سمت بغداد حرکت کردم تا توی قبرستان شهرمون به خاک بسپارم. اما وقتی به کربلا رسیدم ، تصمیم گرفتم زحمت ادامه ی راه رو به خودم ندهم و اون جوون رو توی کربلا دفن کنم. چهره ی آرام و زیبای آن جوان که نمی دانستم کدام خانواده انتظار او را می کشید ، دلم را آتش زد. خونین و پر از زخم ، اما آرام و با شکوه آرمیده بود. او را در کربلا دفن کردم، فاتحه ای برایش خواندم و رفتم. سال ها از آن قضیه گذشت وخبری از فرزندم نیافتم تا این که جنگ تمام شد و خبر زنده بودن او به دستم رسید. فرزندم سرانجام در میان اسرای آزاد شده به عراق بازگشت.از دیدنش خوشحال شدم وشاید اولین چیزی که به او گفتم این بود که چرا کارت هویت وپلاکت را به دیگری سپردی؟! وقتی او ماجرای کارت هویّت وپلاکش را برایم تعریف کرد ، موبر بدنم راست شد. پسرم گفت:من توسط جوانی بسیجی اسیر شدم.او با اصرار از من خواست تا کارت هویّت وپلاکم را به او بدهم؛ حتی حاضر شد در قبالش به من پول بدهد. وقتی آن ها را به او دادم، اصرار می کرد که حتماً باید قلباً راضی باشم.من هم به او گفتم درصورتی راضی خواهم شد که علت این کارش را بدانم.او حرف هایی به من زد که اصلاً در ذهنم نمی گنجید.او با اطمینان گفت: من دو یا سه ساعت دیگر شهید می شوم وقرار است مرا در جوار مولایم حضرت ابا عبدالله الحسین(صلوات الله علیه) دفن کنند. می خواهم تا روز قیامت در حریم مولایم بیارامم. دیگر نمی دانم چه شد و او چه کرد اما ماجرا همین بود که گفتم.

[دفاع پرس ، خبرگزاری دفاع مقدس ، تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ]

 

 

 

 

 

 

یک استفتاء

سوال: اگر كسى عمداً نماز خود را به تأخير اندازد و هميشه در آخر وقت بخواند. آيا اين عمل حرام است؟ عقاب اخروى دارد؟
جواب: سبك شمردن نماز شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است و در غير اين صورت معصيتى نكرده، بلكه فضيلتى را از دست داده است.

استفتائات مقام معظم رهبری -تنظیم شده توسط دفتر ضوابط شرعی نمایندگی ولی فقیه در سپاه

 

 


دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید 
 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی 
 

 

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱