این مطلب ۴۶۸۵ بار خوانده شده

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۰۲

أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهبـدان که رسول اکرم، صلی اللّه علیه و آله، و امیرالمؤمنین، عـلیه السلام، پدر حقیقی امت اند به نص خود آن بزرگوار که فرمود: أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه. یعنی «من و علی دو پدر این امتیم»، و اگر ما را در محضر ربوبیّت حاضر کنند و حساب کشند در مقابل روی آن بـزرگـواران و از مـا جـز زشتی و بـدی در نـامه عـمل نـباشد، به آن بـزرگوارها سخت می گذرد و آن ها در محضر حقّ تعالی و ملائکه و انبیاء شرمسار شوند. پس، ما چه ظلمی بزرگ کردیم به آن ها، و به چه مصیبتی مبتلا شدیم و خدای تعالی با ما چه معامله خواهد کرد؟ پس، ای انسان ظلوم جهول ... قدری از خواب غفلت بیدار شو و پیش نفس خود خجلت بکش .[ امام خمینی (ره)/ چهل حدیث / ج ۱ / ص ۱۷۰/انتشارات طه، ۱۳۶۶]

نشریه موعظه خوبان شماره ۱۰۲

 

امام على عليه السلام: لِلكَيِّسِ في كُلِّ شَيءٍ اتِّعاظٌ؛ /  (عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص ۴۰۴ ، ح ۶۸۲۶)

انسان زيرك، از هر چيزى پندى مى آموزد.

 

 

 

 

 

 

أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّه

 بـدان که رسول اکرم، صلی اللّه علیه و آله، و امیرالمؤمنین، عـلیه السلام، پدر حقیقی امت اند به نص خود آن بزرگوار که فرمود: أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه. یعنی «من و علی دو پدر این امتیم»، و اگر ما را در محضر ربوبیّت حاضر کنند و حساب کشند در مقابل روی آن بـزرگـواران و از مـا جـز زشتی و بـدی در نـامه عـمل نـباشد، به آن بـزرگوارها سخت می گذرد و آن ها در محضر حقّ تعالی و ملائکه و انبیاء شرمسار شوند. پس، ما چه ظلمی بزرگ کردیم به آن ها، و به چه مصیبتی مبتلا شدیم و خدای تعالی با ما چه معامله خواهد کرد؟ پس، ای انسان ظلوم جهول ... قدری از خواب غفلت بیدار شو و پیش نفس خود خجلت بکش .

[ امام خمینی (ره)/ چهل حدیث / ج ۱ / ص ۱۷۰/انتشارات طه، ۱۳۶۶]

 

 

 

 

 

 

چرا این واجب در جامعه اسلامی هنوز اقامه نشده است؟!

 جوانان در محیط خودشان، امر به معروف و نهی از منکر کنند. چرا این واجب امر به معروف، امـر به کارهای خـوب در جامعه‏ی اسـلامی هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه؛ او هم نمی‏تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید. بعضی خیال می ‏کنند تا منکری دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحی داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلی کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت کاری نمی‏ کند. ...همه، امر به معروف و نهی از منکر کنند. نهی از منکر کنید. این، واجب است. این، مسئولیت شرعی شماست. امروز، مسئولیت انقلابی و سیاسی شما هم هست. امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلامی و سلامت جامعه است. اگر موضوع و شرایط امر به معروف و نهی از منکر محقق باشد، تکلیف شرعی و وظیفه واجب اجتماعی و انسانی همه مکلّفین است و حالت های مختلف در آن تأثیر ندارد.

[بیانات مقام معظم رهبری ۷۰/۰۸/۱۵ , ۸۹/۰۸/۳۰]

 

 

 

 

 

 

به من بیاموز دعایی را که، ایمانم کامل گردد و زائل نشود

 بدانكه شيخ طوسي از محمد بن سليمان ديلمي روايت كرده كه به خدمت حضرت صادق(ع) عرض كردم كه شيعيان تو مي‌گويند كه ايمان بر دو قسمت است يكي مستقر و ثابت و ديگر آنكه به امانت سپرده شده ‌است و زائل مي‌گردد؛ پس به من بياموز دعايي را كه هرگاه بخوانم ايمان من كامل گردد و زائل نشود. فرمودند كه: بعد از هر نماز واجب اين دعا را بخوان: « رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَبِيّاً وَ بِالْإِسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ إِمَاماً وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ‏ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍوَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَئِمَّةً اللَّهُمَّ إِنِّي رَضِيتُ بِهِمْ أَئِمَّةً فَارْضَنِي لَهُمْ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ»

( مفاتيح الجنان شیخ عباس قمی ، ص ۱۵۷ ، ذیل دعای عَدیله)

 

 

 

 

 

 

دیدم این شرط آدمیّت نیست       مرغ، تسبیح گوی و من خاموش

درحدیث است: « کسی که نماز شب بخواند و فردا بگوید ندارم به من کمک کنید، دروغ می‌گوید! » (۱) چنین چیزی نمی شود. کسی که نماز شب می خواند، امکان ندارد برای ناهار فردا ظهرش معطل بماند و به این و آن رو بیندازد.
 دوش مرغی به صبح می‌نالید
عقل و صبرم بِبُرد و طاقت و هوش
 شاعر می گوید: « دیشب در وقت سحر ، مرغی مشغول نالیدن شد، من با شنیدن صدای ناله آن مرغ ناراحت شدم که چرا او در حال ناله است، و به همین خاطر از هوش رفتم.
یکی از دوستان مُخلص را
 مگر آواز من رسید بگوش
 یکی از رفقا متوجه حال من شد که صیحه ای زدم و داد کشیدم و از هوش رفته ام، جلو آمد و گفت : گمان نمی ‌کردم که تو را
 بانگ مرغی چنین کند مدهوش
 من به او جواب دادم :
 دیدم این شرط آدمیّت نیست
مرغ، تسبیح گوی و من خاموش
 من دیدم شرط آدمیّت نیست که مرغ در حال تسبیح خداوند باشد و من خوابیده باشم.

۱. روایت از امام صادق (ع) بحار،ج ۸۷،ص۱۵ ( از فرمایشات آیت الله مجتهدی تهرانی( ره)، در محضر مجتهدی، صص۱۸۷و ۱۸۸ ،چاپ سوم ، ۱۳۹۲)

 

 

 

 

 

 

پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله بهجت ( ره )

س: شما آینده این جانب را چگونه می بینید؟
ج: بسمه تعالی - آینده میزان نیست، عاقبت میزان است، اگر در ابتدا (یعنی دنیا) ، بندگی نماید به ترک معصیتِ معبود ، در اعتقاد و عمل، در عاقبت از مقربان است.

[ سایت مرکز نشر و آثار آیت الله بهجت (ره) بخش پرسش و پاسخ/ http://www.bahjat.ir ]

 

 

 

 

 

 

این لباسی که بر تن کرده‌اید خلعتی است از جانب فرزند حضرت زهرا (س)

 امشب که قلم بر کاغذ می‌رانم ، انشاءالله هدفی جز رضای دوست و انجام وظیفه ندارم؛ در راه وظایفی که بر عهده‌ام گذاشته شده از ایثار جان و ... هیچ دریغی ندارم. زمانی که قدم اول را در این راه برداشتم به نیت لقای خدا و شهادت بود ، امروز بعد از گذشت این مدت راغب‌تر شده‌ام که این دنیا محلی نیست که دلی هوای ماندن در آن را بنماید.خدایا شاهدی که لباس مقدس سپاه را به این عشق و نیت به تن کردم که برای من کفنی باشد آغشته به خون.خدایا همیشه نگران بودم که عاملی باشم برای ریخته شدن اشک چشم امام عزیز.اگر در این مدت بر این نعمت بزرگ شکری درخور نکردم و یا از اوامرش تمرّدی نمودم بر من ببخش.خدایا معیار سنجش اعمال، خلوص است. من می‌دانم اخلاصم کم است ، اما اگر مخلص نیستم امیدوارم .اگر گناه و معصیت کورم کرده، بینای رحمتتم. با لطف و کرم خود مرا دریاب که با لیاقت فرسنگ‌ها راه است.هم رزمانم، سخنی با شما دارم. همیشه گفته‌ام : بسیجی‌ها، سپاهی‌ها ... این لباسی که بر تن کرده‌اید خلعتی است از جانب فرزند حضرت زهرا (سلام الله علیها)، پس لیاقت خود را به اثبات برسانید... در زندگی خود، جز رضای حق را در نظر نگیرید، هرچه می‌کنید و هر چه می‌گویید با رضای او بسنجید.

[ فرازی از وصیت نامه فرمانده گردان یا زهرا(س) از لشگر امام حسین علیه السلام مداح شهید محمد تورجی زاده ، کتاب یا زهرا ص ۱۸۵ ، نشر امینان، ۱۳۹۰]

 

 

 

 

 

یک استفتاء

سوال:  با توجه به راه اندازی سامانه های( مجازی ) در یگان ها و اداره ها و بارگذاری برنامه روزنامه های کثیر الانتشار در آن و در دسترس بودن روزنامه ها برای کارکنان ، مطالعه روزنامه ها در ساعات اداری توسط کارکنان ،از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟
جواب: اشتغال به انجام کارهای شخصی در ساعات رسمی مقرر برای کار ، نیاز به اجازه مسئول بالاتر که این حقّ را داشته باشد ، دارد.

استفتائات مقام معظم رهبری -تنظیم شده توسط دفتر ضوابط شرعی نمایندگی ولی فقیه در سپاه

 

 


دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید 
 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی 
 

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱