این مطلب ۶۷۶۹ بار خوانده شده

پرسش بیست و دوم: علاقه ی شدیدی به عرفان و سیر وسلوک دارم ولی چه کار کنم در عین حضور در جامعه به مقام (فنأ فی الله) نیز نائل شوم؟

پرسش بیست و دوم:

علاقه ی شدیدی به عرفان و سیر وسلوک دارم ولی چه کار کنم در عین حضور در جامعه به مقام (فنأ فی الله) نیز نائل شوم؟

پاسخ:

قبل از هر چیزی بزرگی روح و بزرگواری شما را جهت انجام وظایف شرعی و عرفی و تلاش برای کسب رضای خدا تبریک می گوییم.

آنچه که از نامه شما پیداست این نکته می باشد که نباید عرفان و سیر و سلوک، آدمی را از وظایف فردی و اجتماعی دور کند و این همان روش پیامبران و امامان و اولیا شایسته خداوند است که در مضمون حدیث شریف زیر متجلی است؛ "در میان مردم باش ولی هضم در آنان نباش". از ویژگی های ممتاز امامان نسبت به برخی عرفا آن است که عبادت ها و تلاش های خودشان را تنها در سیر من الخلق الی الحق خلاصه نمی کنند، بلکه سیر سیر فی الحق الی الحق را نیز دارا می باشند و در عین حضور در جامعه  به مقام "فناء فی الله" نیز نائل می شوند.

در چنین سیر و سلوکی که بیشترین تلاش برای دفع وسوسه ها و دام های شیطان صورت می گیرد، بیشترین فشار از ناحیه رفتار مردم، انسان سالک باید تحمل کند و تمام این تلاش هاست که وقتی در کفه ی ترازو قرار می گیرد موجب سنگینی کفه ترازوی عمل و ایمان می شود.

بنابراین تمام وسوسه های و غفلت ها و محدودیت ها موجب کندی ظاهری سیر و سلوک می شود اما مانند موانعی در میدان نبرد است که فرد سالک با گذر از آنها ورزیده تر شده  و لذت وصال پس از هجران را برای ادمی محسوس تر می کند.

بنابراین بدون اینکه انگیزه خود را برای انجام امور فردی و اجتماعی خود را از دست بدهید، تلاش کنید علاوه بر انجام این امور به نحو احسنت مسیر سیر وسلوک خود را نیز طی نموده و به مقام های عالی الهی برسید.

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱