این مطلب ۵۵۱۷ بار خوانده شده

عفاف وپوشش؛ زنان وامنیت فردی واجتماعی

عفاف وپوشش؛ زنان وامنیت فردی واجتماعی 

چکیده

حجاب وعفاف تنها يك دستور ديني و وظيفه شرعي براي زنان مسلمان نيست، بلكه از ضرورت هاي اجتماعي جوامع انساني است كه با وجود آن منافع و تاثيرات شگرفي در جامعه پديدار شده و عدم رعايت آن، زيان ها و آثار مخربي در فرهنگ عمومي اجتماع و نظام خانواده بر جاي مي گذارد. زن درپرتو حفظ اين ارزش مي تواند عامل نيرومندي درجهت حفظ روابط اجتماعي سالم و ارزش هاي انساني و معنوي باشد.

حجاب و پوشش در ادیان و اقوام پیش از اسلام بى سابقه نیست و قدر مسلم این است که حجاب قبل از اسلام در میان ملت ها حتى در میان مردم ایران باستان وجود داشته است.

اسلام همان گونه که شراب و محرمات دیگر را به خاطر مفاسدى که در این گناهان وجود دارد حرام نموده ، بى حجابى را هم بر اثر مفاسد گوناگون آن ممنوع کرده است.

اسلام می‌ خواهد زن کرامت داشته باشد و وقتى درجامعه حضور پیدا می‌ کند به عنوان یک انسان ظاهر شود نه به عنوان جنس مخالف مرد. زن و مرد در درجه اول هر دو انسانند و هر دو باید در محیط اجتماع و در برخورد با یکدیگر به گونه اى ظاهر شوند که مایة الودگى و ناپاکى جامعه نشوند. زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است، حفظ پوشش و داشتن حجاب به نوعى احترام گذاردن به زن و محفوظ نگه داشتن وى از نگاه هاى شهوانى و حیوانى است.

 

نوشتار حاضر به بررسی اجمالی پیشینه حجاب، پوشش زنان در فرهنگ اسلامی، ابعاد حجاب در قرآن کريم ،حكمت‏ها و فلسفه‏هاى حجاب وعفاف ،آثار حجاب در تأمین امنیت فردی واجتماعی مردم بویژه زنان ، مساله‏ حجاب ازنگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي پرداخته و در خاتمه نیز پیشنهادهایی را برای ترویج حجاب اسلامی ارائه می کند.

کلید واژه ها: زنان ، حجاب ،عفاف، خانواده، روابط اجتماعي سالم ، امنیت فردی واجتماعی

مقدمه

پوشش و لباس هر انسانی پرچم کشور وجود اوست. پرچمی که او بر در خانه‌ی وجودش نصب کرده است و با آن اعلام میدارد که از کدام فرهنگ تبعیت میکند، همچنان که هر ملتی با وفاداری و احترام به پرچم خود، اعتقاد خود را به هویّت ملی خویش ابراز میکند؛ هر انسانی که به یک سلسله ارزشها و بینشها معتقد و دلبسته است، لباس متناسب با آن ارزشها و بینشها را از تن به در نخواهد کرد. حجاب و پوشش بارزترین نشانه‌ی فرهنگی و نماد ملی است که به سرعت تحت تأثیر سایر پدیدههای فرهنگی قرار میگیرد.
هر نوع دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی، با تغییر در پوشش مردم مشخص می
گردد؛ چنان که  سلطهپذیری نیز، در اولین مرحله، از طریق تغییر در پوشش مردم چهره مینماید.

یکی از روشهای استکبار برای نفوذ فرهنگی، تشکیک و القای شبهه در مبانی دینی مردم است که طی چند سال اخیر شتاب بیش‌تری گرفته است. (فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص ۴۰.)

گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در این راستا نازل شدهاند. همه ی این آموزه ها از خالق حکیمی تجلّی مییابد که به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی کاملاً آگاه است. احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است.

حجاب و پوشش اسلامی برای مردان و زنان، تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست بلکه از کارکرد اجتماعی نیز برخوردار است، غرایز و التهابهای جسمی، و معاشرتهای بیبندوبار را کنترل، و بر تحکیم نظام خانواده افزوده، و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری نموده، و امنیت اجتماعی را فراهم میسازد.

البتّه حفظ نظام خانواده از مهم‌ترین ارزشهای آدمی است. کسی که هدفمندانه زیست ‌کند، برای رفتارها و اندیشهها، معیارمندانه دست به گزینش میزند، تا به اهداف متعالی انسانی و الهی دست یابد؛ و حفظ حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کنندهی سعادت آدمی و منشأ قرب الهی هستند.

پوشش اسلامی زن به منزلهی یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم است که مصونیت اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی را فراهم میسازد.

در محیطى که حجاب اسلامى رعایت می‌ شود دو همسر تعلق به یکدیگر دارند و احساساتشان و عشق و عواطفشان مخصوص یکدیگر است، ولى در بازار آزاد برهنگى و بى حجابى که عملاً زنان به صورت کالاى مشترک در آمده اند دیگر قداست پیمان زناشویى مفهومى نمى تواند داشته باشد. بنابراین ، دین مقدس اسلام براى حفظ حرمت زن و حراست از آلودگى اجتماع و جلوگیرى از شعله ورشدن غریزة جنسى ، رعایت حجاب را براى زنان لازم دانسته است.

مسئلة حجاب براى زن، یک حکم مسلم و قطعى اسلامى و قرآنى است و خداى عالم با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، حجاب را واجب فرموده است.زن با عنصر حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیهی نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینهی رشد معنوی مردان را در اثر حفظ نگاه تأمین می‌کند.

همچنان که خداوند سبحان خطاب به پیامبر می‌فرماید: ((به مردان مؤمن بگو تا چشمهای خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است))( سورهی نور آیه۳۰)

 همچنین می‌فرماید: (( به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به چادرهای خود فرو پوشند که این کار برای این است که آنها به عفت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند، خداوند در حق خلق، آمرزنده و مهربان است.)) (سورهی احزاب  آیه ۵۹)

واژه حجاب

«حجاب» واژه ای است عربی، به معنای پرده، پوشش، وسیله پوشش، حایل و... . استعمال این کلمه، بیشتر به معنی پرده است.  این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است .

در زبان فارسی نیز فرهنگ های مختلف  برای کلمه حجاب، معانی زیر را آورده اند:

پرده، ستر، نقابی که زنان چهره خود را بدان پوشانند، روی بند و چادری که زنان سر تا پای خود را بدان پوشانند.

حجاب در معنای اصطلاحی« پوشش مخصوص زنان» است، ولی گاهی هم به معنای پرده و حاجز می آید.

پیشینه‌ی حجاب و پوشش

پیشینه‌ی حجاب و پوشش انسان به اندازه‌ی تاریخ آفرینش اوست. حقيقت‌ آن‌ است‌ كه‌ تاريخ‌ بشر قبل‌ از ميلاد و پس‌ از آن‌، پوشش‌ زن‌ و مردرا نشان‌ مي‌دهد. در كتاب‌ «تاريخ‌ لباس»‌ كه‌ نويسندة‌ آن‌ محققي‌ آمريكايي‌است‌ و تاريخ‌ پوشاك‌ را تا سال‌ ۱۹۵۰ ميلادي‌ بررسي‌ كرده‌ است‌، از هر قوم‌ و ملتي‌ كه‌ سخن‌ رانده‌ پوشش‌ نسبتاً كامل‌آن‌ها را نشان‌ مي‌دهد.

در اين‌ كتاب‌ ، تصاوير پوشاك‌ نيز ضميمه‌ ‌ است‌ و طبق‌ گفتة‌نويسنده‌، از منابع‌ اصلي‌ يعني‌ سكّه‌، تنديس‌، فرش‌ ديواري‌، نقاشي‌ ياتزيين‌هاي‌ موجود از دوره‌هاي‌ قبل‌، به‌ دست‌ آمده‌است‌.

از كتاب‌ مقدس‌ برمي‌آيد كه‌ در عهد سليمان‌(ع) زنان‌ علاوه‌ بر پوشش‌بدن‌، بُرقَع‌ (روبند) به‌ صورت‌ مي‌انداختند.

همين‌ سنت‌ در زمان‌ ابراهيم‌(ع) نيز، رايج‌ بود، نامزد اسحق‌ (رِفْقَه‌) ابتدا كه‌اسحق‌ را ديد برقع‌ بر صورت‌ انداخت‌.

زنان‌ ايراني‌ در دوره‌هاي‌ مختلف‌ مادها، هخامنشيان‌، اشكانيان‌ وساسانيان‌ داراي‌ پوشش‌ بوده‌اند.

در زمان‌ ماد، با جامه‌اي‌ دو تكه‌ خود را مي‌پوشانيدند. از قطعه‌ فرشي‌ مربوط‌ به‌ دورة‌ هخامنشي‌ برمي‌آيد كه‌ زنان‌ آن‌ دوره‌ پارچة‌ شنل‌مانندي‌ روي‌ سرمي‌انداخته‌ اند كه‌ حالتي‌ شبيه‌ به‌ چادر داشته‌ است‌.

در عهد اشكانيان‌، زنان،‌ قبايي‌ تا زانو برتن‌ مي‌كردند با شنلي‌ كه‌ برسرافكنده‌ مي‌شد و نيز نقابي‌ داشتند كه‌ معمولاً به‌ پس‌ سر مي‌آويختند.

زنان‌ عهد ساساني‌ ‌ چادري‌ گشاد و پرچين‌ به‌ سر مي‌كردند كه‌ تا وسط‌ساق‌ پا مي‌رسيده‌ است‌. نقوشي‌ كه‌ از بانوان‌ ساساني‌ در بشقاب‌هاي‌ نقره‌ ساخته‌شده‌، مي‌نمايد كه‌ هر يك‌ از بانوان‌ چادري‌ به‌ خود پيچيده‌ دارند.

 

شاهنامه‌ نيز پوشش‌ زنان‌ ايران‌ باستان‌ را ‌وصف‌ كرده‌ است‌، شيرين ‌در بارگاه‌ شيرويه‌ مي‌گويد:

مرا از هنر موي‌ بُد در نهان‌

كه‌ او را نديدي‌ كس‌ اندر جهان‌

نمودم‌ همين‌ است‌ آن‌ جادويي

‌نه‌ از تنبل‌ و مكر و از بد خوئي‌

بگفت‌ اين‌ و بگشاد چادر ز روي‌

همه‌ روي‌ ماه‌ و همه‌ مشك‌ موي‌

نه‌ كس‌ موي‌ او پيش‌ از اين‌ ديده‌ بود

نه‌ از مهتران‌ نيز بشنيده‌ بود

ز ديدار پيران‌ فروماندند

خيو زير لب‌ها برافشاندند

 

تهمينه‌ در برابر رستم‌ مي‌گويد:

كس‌ از پرده‌ بيرون‌ نديدي‌ مرا

نه‌ هرگز كس‌ آوا شنيدي‌ مرا

 

اين‌ نقل‌ها و گزارش‌هاي‌ تاريخي‌ تأكيد مي‌كند كه‌ حيا و آزرم‌يكي‌ از فلسفه‌هاي‌ پوشش‌ بوده‌ است‌ و تمام‌ انگيزه‌ انسان‌ حفاظت‌ از سرما وگرما و يا زيور و خودنمايي‌ نبوده‌ است‌.

 

حجاب و پوشش زنان در فرهنگ اسلامی

در فرهنگ اسلامی و قرآنی، زنان نه تنها در استفاده‌ از زینتآلات و لباسهای زیبا منع نشدهاند، بلکه تشویق نیز شدهاند. جواز استفاده‌ی زنان از لباس زربافت و حریر، از جمله شواهد در نظر گرفتن علاقه‌ی فطری زنان به خودآرایی و زیباگرایی است.

امام باقر(ع) در روایتی فرموده است:

لاینبغی للمرأة ان تعطل نفسها و لو ان تعلق فی عنقها قلادة؛سزاوار نیست زنی خود را بدون زیور واگذارد، لااقل گردن‌بندی به گردن آویزد.

ولی اسلام در کنار توصیه‌ی زنان به خودآرایی، به منظور پاک ماندن محیط اجتماعی، به حجاب و پوشاندن زینتها و زیبایی‌ها و عدم تبرّج و خودنمایی در مقابل نامحرم نیز دستور داده است؛ چون نمایش زینتها و لباسهای زیبا باعث تحریک و تهییج نامحرم میشود.

زنان به طور فطری و غریزی بیش‌تر از مردان به خودآرایی و زیبایی خود اهمیت میدهند، در احکام نورانی اسلام که مطابق با فطرت انسان است با تشویق زنان به آرایش و خودآرایی، زمینه‌ی اشباع و پاسخ‌گویی این نیاز زنان به خوبی فراهم شده است؛ ولی اسلام علاوه بر نیاز فطری مذکور، نیاز فطری دیگر زنان به حجاب و پوشش را نیز در نظر گرفته است؛ و چه زیبا در احکام متعالی خویش بین دو نیاز فطری و غریزی زنان، یعنی نیاز به خودآرایی و نیاز به حجاب و پوشش جمع نموده است.

از طرفی زنان را تشویق نموده که از زیورآلات و دیگر پوشش‌های زیبا استفاده نمایند و از طرف دیگر، به زنان دستور داده است از طریق حجاب و پوشش، از ارائه و نمایش آن به نامحرم و در نتیجه، تحریک روحی و روانی دیگران اجتناب نمایند.

 

قرآن کريم وحجاب

 

واژه‌هاى مرتبط با اين بحث  که در قرآن کريم به کار رفته است عبارتند از: جلباب، خمار، جيب ، زينت و تبرج.

در مورد واژه‌ جلباب در قرآن مى‌خوانيم « يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادنى ان يعرفن فلا يؤذين و کان الله غفورا رحيما »(احزاب/۵۹)

اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسرى‏هاى بلند] خود را بر خويش فروافکنند، اين کار براى اينکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است.

 با جمع کردن نظرات مختلف مى‌توان به اين نتيجه دست يافت که مراد از جلباب پوششى است که از روسرى بزرگتر و از چادر کوچکتر است.

در جايى ديگر در قرآن کريم مى‌خوانيم « وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ » (نور۳۱ )  

روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افکنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، و زينت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان.

 جمع نظرات مفسرين تکيه بر اين دارد که مراد از خمر همان روسرى است و در اين آيه شريفه دستور داده شده است به اينکه زنان بايستى روسرى‌هاى خويش را بر گريبان‌هاى خود بيندازند و نه آن را به صورتى بکار ببرند که گردن و قسمت‌هاى ديگر از سر و سينه‌ آنها مشخص باشد.

در سوره احزاب آيه ۳۲ و۳۳ آمده است: «يا نساء النبى لستن کاحد من النساء ان اتقيتن ... و لا تبرجن تبرج الجاهليه» در آيه فوق به زنان پيامبر توصيه مى‌شود که ...« هرگز مانند دوره‌ جاهليت نخستين خودآرايى نکنيد...»

مراد از تبرج در آيه مزبور اين است که زن، زيبايى‌هايش يا زينت‌هايش را در مقابل نامحرم آشکار سازد.

 

ابعاد حجاب در قرآن کريم

۱-   حفظ كردن خود با پوشاندن بدن

حجاب از منظر اسلام به معناي صرف پوشاندن نيست، قرآن كريم با بياني لطيف در اين باره مي فرمايد: «... و يحفظن فروجهن» (نور۳۱) يعني به زنان با ايمان بگو شرمگاهشان را حفظ كنند. تعبير يحفظن به جاي يسترن- كه به معناي پوشاندن است- بدين منظور است كه هدف، حفظ كردن است، نه فقط پوشاندن.

و البته كه بدون پوشاندن، حفظ كردن بي معناست؛ يعني مي توان خود را پوشاند، اما از نگاه و خطر حفظ نكرد. همان طور كه افراد نمي توانند ادعا كنند كه بدون پوشش خود را حفظ مي كنند، نمي توان ادعا كرد كه هميشه هر پوشيدن، آميخته با حفظ كردن است. (اخلاق و رفتارهاي جنسي ، ص.۱۵۹)

۲-   تجلی حجاب در رفتار خارجی انسان

در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، تجلی حجاب در رفتار خارجی انسان درچندبخش قابل بررسی است:

الف)نوع نگاه در مقابل نامحرم

در قرآن آمده است: قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

(نور۳۰ )  به مردان مؤمن بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ اين براى آنان پاکيزه‏تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است!

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ(نور۳۱ )   و به زنان مؤمن بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگيرند، و دامان خويش را حفظ کنند و زينت خود را - جز آن مقدار که نمايان است- آشکار ننمايند و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افکنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)

امام صادق(ع) در روایتی فرموده اند:

النظر سهم من سهام ابلیس مسموم کم من نظرة اورثت حسرة طویلة؛

 نگاه ناپاک، تیری از تیرهای مسموم و آلوده‌ی ابلیس است و چه بسیار نگاهی که باعث عقده و حسرت طولانی میگردد.

همین واقعیت در شعر شاعر اینگونه بیان شده است:

زدست دیده و دل هر دو فریاد       که هرچه دیده بیند دل کند یاد

 

ب)نوع گفتار در مقابل نامحرم

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
 يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(احزاب/۳۲)

 اى همسران پيامبر! شما همچون يکى از زنان معمولى نيستيد اگر تقوا پيشه کنيد؛ پس به گونه‏اى هوس‏انگيز سخن نگوييد که بيماردلان در شما طمع کنند، و سخن شايسته بگوييد!

 

ج) نوع راه رفتن وجلب توجه نکردن

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که باعث جلب توجه نامحرم شوند:

... وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ (نور۳۱ )   و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.

د) خودآرايى نکردن در مقابل نامحرم

آرایش و آشکار کردن زینت ها در یکی دیگر از آیه های قرآن نهی شده است:

 

وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ اْلأُولی. (احزاب: ۳۳)

در خانه های خود قرار گیرید و همانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خودنمایی نکنید.

 

البته ناگفته نماند که نمایش آرایش و زیورهای زن، تنها در برابر نا محرم آثار ناگواری را در پی دارد و چنانچه برای همسر انجام شود، کار پسندیده ای خواهد بود.

 

حكمت‏ها و فلسفه‏هاى حجاب وعفاف

۱- پاکدامنی و مورد اذيت واقع نشدن زنان

از قرآن کریم استفاده میشود که هدف از تشریع حکم الهی حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است.

قرآن كريم علت و فلسفه حجاب را چنين بيان مي دارد: «ذلك أدني آن يعرفن فلا يوذين» (احزاب.۵۹.) يعني براي اينكه زنان به عفت شناخته شوند و مورد اذيت واقع نگردند؛ چراكه آنها تجسم كرامت و عفاف در جامعه هستند و حرمت دارند. علامه طباطبايي درمورد اين آيه مي نويسد: «پوشاندن همه بدن به اينكه اهل عفت و حجاب و صلاح و سدادند، نزديك تر است. در نتيجه وقتي به اين عنوان شناخته شدند، ديگر اذيت نمي شوند؛ يعني اهل فسق و فجور متعرض آنها نمي گردند.»( طباطبايي، ترجمه الميزان، ج۴، ص.۵۱۰)

 

آماری از وضعیت اخلاقی در اروپا و امریکا

آمار تجاوزها و آزار زنان در محيط هاي مختلف- چه اماكن آموزشي و چه در كارخانه ها- به طور وسيعي در كشورهاي غربي افزايش يافته است. بسياري از زنان در محيط كار خود با باج خواهي جنسي و ارعاب و تهديد همكاران و مديران ارشد خود، روبه رو مي شوند. طبق بررسي ها مشخص شده است كه آزار و اذيت جنسي در كشورهاي صنعتي جهان باعث شده تا از هر ده زن يك نفر كار خود را رها كرده و بيكار شود.

كساني كه از سوي كارفرمايان خود موردسوءاستفاده جنسي قرار گرفته اند، عمدتاً با افسردگي روحي مواجه اند. گزارش سازمان ملل كه با بررسي وضعيت ۲۳ كشور جهان تهيه شده است، مي گويد اين سوءاستفاده ها مدام درحال افزايش است و ۶۰درصد زنان شاغل كه موردسوءاستفاده جنسي قرار مي گيرند، به خاطر حفظ آبرو از شكايت عليه اين آزارها صرف نظر مي كنند.( روزنامه جمهوري اسلامی ، .۷۱.۹.۱۴)

 

به گزارش خبرگزاری فارس درتاریخ ۴ خرداد ۱۳۸۹ براساس آمار ارايه شده سازمان بهداشت جهانى (WHO) سوءاستفاده جنسى از كودكان در كنار كار اجبارى و خشونت فيزيكى عليه كودكان ‏افزايش چشمگيرى داشته و به يكى از اصلى‏ترين نگرانى‏هاى سلامت جهانى تبديل شده است .

در هر دو دقيقه يك كودك در آمريكا مورد سوءاستفاده جنسى قرار مى‏گيرد .

يك زن از هر شش زن آمريكايى در كودكى مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفته است و يك مرد از هر ۳۳ مرد.

دراواخر سال ۲۰۰۸ بيش از ۲۰۰ هزار كودك و نوجوان در آمريكا مورد آزارجنسى قرار گرفتند كه ۴۴ درصد آن‏ها نوجوانان بين سنين ۱۲ تا ۱۸ سال‏هستند . در آمريكا تنها ۴۱ درصد موارد سوءاستفاده جنسى از كودكان به پليس گزارش مى‏شود.

در برخی کشورهای اروپایی از هر سه زن به یکی تجاوز شده است.

از هر ۴ زن یک زن تجربه اول خویش را با برادر خود داشته است.

هر مردی که ۳ فرزند دارد یکی از آن او نیست و خود نمی داند.

به گزارش خبرگزاري زنان ايران "ايونا" از هر ۱۰ دختر آمريكايي ۴ دختر در دبيرستان ها و يا دانشگاههايشان مورد سوء استفاده جنسي هم كلاسي هايشان قرار مي گيرند. 

 ۱۲۰ هزار زن و دختر جوان هر سال به خریدارانی در اروپای غربی فروخته می شوند.

۸۰ درصد تجاوزها به زنان در آمريكا توسط محارم اتفاق مي افتد 

 آمار جهاني نشان مي دهد که از هر ۳ زن يک زن در طول عمر خود در آمريکا به زور و يا با کتک وادار به رابطه جنسي شده است . 

۹۰ درصد از بچه هاي مورد تجاوز قرار گرفته متجاوز خود را مي شناسند و تقريبآ نصف آن ها از اعضاي خانواده هستند .

از هر ۱۰ تجاوز ۶ مورد آن در محيط خانه و توسط پدر صورت مي گيرد و در اغلب موارد مادر يا مادر خوانده از موضوع آگاه است اما هيچ کاري انجام نمي دهد و هيچ دخالتي نمي کند.

 

ميزان تولدهاي نامشروع بيشتر مربوط به مادران بين ۱۷-۱۰ سال بوده. بر اساس آمارهاي موجود در سال ۲۰۰۸ حدود ۵/۴ ميليون كودك در ايالات متحده به دنيا آمد كه بيش از ۸/۱ ميليون آن نامشروع بودند.

 

۲- ارزشمندي و افزايش قدر و منزلت زن

حجاب و پوشيدگي امري است كه خود به خود باعث ارزشمندي زن و افزايش قدر و منزلت او مي شود. اين قاعده كلي جوامع انساني است كه هر اندازه چيزي به وفور و آساني در دسترس عموم قرار گيرد، از ارزش آن كاسته مي شود و اگر رسيدن به آن به راحتي ميسر نباشد و دور از دسترس قرار گيرد، ارزش و اعتبار بيشتري پيدا مي كند. زن و نيازهاي جنسي نيز از اين قاعده مستثني نيستند. ويل دورانت در اين زمينه مي نويسد:

«خودداري از انبساط و امساك در بذل و بخشش بهترين سلاح براي شكار مردان است... مرد جوان به دنبال چشمان پر از حياست و بي آنكه بداند، حس مي كند كه اين خودداري ظريفانه از يك لطف و رقت عالي خبر مي دهد.» همچنين در جاي ديگر مي گويد: «آنچه بجوييم و نيابيم، عزيز و گرانبها مي شود. زيبايي به قدرت ميل بستگي دارد و ميل با اقناع و ارضا، ضعيف و با منع و جلوگيري قوي مي شود.» (مسئله حجاب، ص ۵۳و .۵۵)

در روايات اسلامي تعابيري چون ريحانه در مورد زن به كار رفته كه مظهر ظرافت و طراوت شمرده مي شود. حجاب وسيله اي براي حفظ طراوت و ظرافت قرار گرفته تا در ميان چشم هاي ناپاك جامعه به پژمردگي كشانده نشود. قرآن كريم هم زنان بهشتي را كه يكي از نعمت هاي بزرگ بهشت مي داند، با وصف پوشيدگي و محجوبيت ذكر نموده است كه دست احدي به آنها نرسيده است: « کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ (واقعه.۲۳)؛ همانند مرواريدهاي پوشيده و پنهان در صدف هستند.»

«فيهن قاصرات الطرف لم يطمثمن انس قبلهم و لاجان كانهن الياقوت و المرجان» (الرحمن.۵۶.)؛ در آنجا زنان زيبايي هستند كه پيش از آن دست هيچ انس و جني به آنها نرسيده گويي ياقوت و مرجان هستند.»

 

چون نگاه به نامحرم توسط مردان، باعث تحریک و تهییج جنسی آنان و در نتیجه منجر به فساد میشود، خداوند در کنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، به مردان نیز دستور به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر آنان حرام کرده است؛ چنانکه از امام رضا(ع) نقل شده است:

حُرّم النظر الی شعور النساء المحجوبات بالازواج و غیرهنّ من النساء لما فیه من تهییج الرجال و ما یدعوا التهییج الی الفساد و الدخول فیما لا یحلّ و لا یجمل؛نگاه به موهای زنان با حجاب ازدواج کرده و بانوان دیگر، از آن جهت حرام شده است که نگاه، مردان را برمیانگیزد و آنان را به فساد فرا میخواند در آنچه که ورود در آن نه حلال است و نه شایسته.

 

۳- حجاب، عاملی برای ازدواج های مشروع وآرامش رواني

غريزه جنسى يک ميل اشباع نشدنى است. اين ميل برخلاف ديگر اميال پس از سير شدن يا به صورت حرص يا تنوع‌پرستى درمى‌آيد. براى حفظ آرامش رواني، وظيفه مشترک مرد و زن اين است که حق خيره شدن به هم را به قصد لذت جويى ندارند.با رعایت حجاب ، ازدواج صورت مشروع به خود می گیرد. این گونه ازدواج ها پیوند زن و شوهر را محکم می سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می شود که در نتیجه، کانون خانواده گرم تر می شود، در حالی که بدحجابی و بی حجابی و آزادی بدون قید و بند، به فرو پاشی کانون خانواده می انجامد؛ زیرا در این حالت اساس خانواده بر روی غریزه جنسی پایه گذاری می شود و پس از مدتی که این غریزه فروکش می کند، مسائلی دیگر از جمله عدم توافق اخلاقی، مشکلات خانوادگی و... بروز می کند و در نتیجه به طلاق و آوارگی فرزندان منجر می شود و اساسا این نوع زندگی ها و روابط زناشویی دوامی نخواهد داشت.

 

حجاب، سدی در برابر امیال هوس بازان است و در نتیجه مشوق جوانان به ازدواج، در حالی که بی حجابی و بی عفتی، سبب گریز جوانان از ازدواج می شود که به شیوه های مختلف از زیر بار آن شانه خالی می کنند؛ زیرا مانعی برای رسیدن به خواسته های غیراخلاقی خود نمی بینند.

در محیطی که حجاب و موازین دیگر اسلامی رعایت می شود، احساسات و عشق و عواطف همسران مخصوص یکدیگر است، ولی در بازار آزاد برهنگی که عملاً زنان به صورت کالای مشترکی برای تماشا درآمده اند، دیگر قداست پیمان زناشویی مفهومی نمی تواند داشته باشد و خانواده ها، همچون تار عنکبوت به سرعت متلاشی می شوند و کودکان، بی سرپرست می مانند.

 

۴- حجاب و عفت زنان، عامل استواری اجتماع

کشاندن تمتعات جنسى از محيط خانه به اجتماع نيروى کار اجتماع را تضعيف مى‌کند و البته پوشاندن بدن به جز قرص صورت و کفين مانع فعاليت‌هاى اجتماعى زن نمى‌شود و در واقع فرض اول فلج کردن کل اجتماع است.

بر اساس نظام تکوین، غریزه خودآرایی و جلوه نمایی برای استحکام خانواده در سرشت هر زن تعبیه شده است، آن گاه خداوند با الهام درونی و فرستادن پیامبران و نازل کردن کتب آسمانی، روش صحیح بهره مندی از این دو غریزه را به او نشان داده و او را آگاه کرده است که مکان خودنمایی با آرایش، محیط داخلی خانواده و محل پوشش واحتجاب، خارج از خانه و در برابر بیگانگان است.

 

پوشش زن سبب می شود که استفاده های جنسی، محدود به محیط خانواده شود که در این صورت، حفظ اجتماع و استفاده کامل از نیروی فعال آنان را در پی دارد. در حالی که وجود زنان بی حجاب و بدحجاب که دل مردان سست اراده و کم ایمان را می ربایند و با حرکات و آرایش خود همه نظرها را متوجه خودشان می سازند، به رکود فعالیت های اجتماعی و عدم موفقیت در مراحل گوناگون کمک می کند و در نهایت به پاشیدگی و تیرگی کانون خانواده می انجامد.

 

۵- حجاب، مایه آرامش وحفظ خانواده

حجاب، عاملی بسیار مهم و تأثیرگذار برای حفظ آرامش و صفا و صمیمیت در زندگی خانوادگی است. حجاب برای این است که زندگی ها از هم نگسلد و مردان به زنان و دختران پاکدامن و عفیف، نگاه آلوده نکنند و اساس خانه و خانواده را ویران نسازند.

 

۶- حجاب، وسیله پاکی نسل

حجاب همچنین عاملی است در جهت حفظ پاکی نسل و اینکه فرزند، پدر و مادر معین و متعهدی داشته باشد و از تربیت و محبت پدر و مادر خود برخوردار باشد، از طرفی حجاب می تواند راهکاری باشد بر تسلط معنوی زن بر مرد.

 

در صورت حفظ ارزش حجاب، مردان فقط در محیط خانوادگی از همسران قانونی خود کام جویی می کنند؛ زیرا زنان نیز از اینکه مردان را در خارج از کانون خانواده کام یاب سازند، منع شده اند.

 

 

آثار حجاب اسلامی درتأمین امنیت فردی واجتماعی

حجاب اسلامی درتأمین امنیت فردی واجتماعی مردم بویژه زنان، تأثیر بسزایی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

آثار فردی حجاب

۱ـ حفظ ارزشهای انسانی؛ مانند عفت، حیا و متانت و کاهش مفاسد.

۲ـ کنترل و بهرهمندی صحیح و مطلوب از امیال جنسی.

 فقدان حجاب و آزادی معاشرتهای بیبندوبار میان زن و مرد، هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد.

۳ـ احترام و مصونيت زن در برابر طمع ورزى هوس بازان

 رعايت حجاب، بيش از آن كه به مردان كمك مى‏كند تا خارج از چارچوب‏ها، امیال خود را هزينه نكنند، به خانم‏ها كمك مى‏كند كه به طور ناخواسته و خارج از چارچوب‏ها، وسيله لذت انگارى قرار نگيرند و شخصيت و احترام آنان خدشه دار نگردد.
۴- تمركز احساسات ومحبت‏ها در كانون خانواده بخصوص بین زن و شوهر

 اين بحرانى است كه هم اكنون دامنگير جوامع غربى شده است، به طورى كه هنگام برپايى كانون خانواده كه بر اساس عشق و محبت بايد تحكيم شود و مهم‏ترين ابزار آن ميل جنسى نسبت به يكديگر است اين ميل رو به افول گذاشته و بنيان خانواده‏ها را متزلزل ساخته است، بلكه عشق و عاطفه آن دو، در سال‏هاى قبل از ازدواج و بعد از ازدواج در ميان افراد متعدد پخش شده و تمركز خود را از دست داده است.

۵- تأمین و تضمین سلامت و پاکی نسل افراد. 

آثار اجتماعي حجاب

۱- استحكام نهاد خانواده

بارعايت اصل حجاب و پوشش در محيط بيرون از خانواده، حريم زن و شوهر حفظ مي شود و خانواده داراي ثبات خواهدشد.

قرآن كريم به زنان امر مي كند تا همه بدن خود را به جز صورت ها و دست ها از مچ تا انگشتان بپوشانند. اين امر باعث ايجاد روابط صميمانه زن و شوهر و منحصرشدن لذات جنسي به محيط خانواده و در محدوده ازدواج مي شود. همچنين موجب مي شود همسر قانوني در نزد فرد تنها عامل ارضاي نيازهاي جنسي تلقي شود و در نتيجه پيوند زن و شوهر محكمتر مي شود و درنهايت به استحكام نهاد خانواده مي انجامد.

درحالي كه زنان با خودآرايي و با پوشش مناسب در محيط اجتماع، زندگي خانوادگي خود و ديگر افراد جامعه را به خطر مي اندازند و با كشاندن جاذبه هاي جنسي خود به كوچه وبازار، افراد جامعه را هميشه در حالت نوعي مقايسه قرارمي دهند كه اين امر اختلافات زيادي را درون خانواده ها باعث مي شود.

با افزايش آمار برهنگي و بي حجابي، آمار طلاق و بي بند وباري نيز بالا مي رود و درمقابل از تعداد ازدواج ها و روابط سالم خانوادگي كاسته مي شود؛ زيرا با وجود روابط و معاشرت هاي بي قيد و بند و بودن زنان بي حجاب و بزك كرده درسطح جامعه، ازدواج تنها به صورت يك مسئوليت سنگين و تكليف و محدوديت و عملي پرهزينه جلوه مي كند و طبيعتا علاقه به ازدواج كمتر و كمتر مي شود.

و در نتيجه عدم گرايش جوانان به ازدواج، سلامت اخلاقي جامعه به خطر مي افتد و دامنه فساد گسترش بيشتري پيدا مي كند. اين موج دامن بسياري از خانواده هاي نوپا و ديرپا را خواهد گرفت. زنان ومرداني كه در آغاز ازدواج هاي عشق گرم و خالصانه براي يكديگر هستند، با وجود جامعه اي بي بندوبار و جذابيت به دنبال جديد و متنوع، در خانواده خود شور و جاذبه اي نمي بينند. چه بسا زني كه سال هاي متمادي در كنار همسر خود زندگي كرده و در غم و شادي دركنار همسرش بوده است و با مشكلات مختلف دست و پنجه نرم كرده، كودكاني پرورش داده وحال به طور طبيعي چهره جواني اش را از دست داده و اكنون نيازمند آرامش و زندگي پرعشق و عاطفه دركنار همسر خويش است.

دراين هنگام زنان جوان و باطراوتي كه در اجتماع بدون حجاب، متاع هركوچه و بازاري هستند، از راه مي رسند و درمسير زندگي او قرار مي گيرند و اساس خانواده اي را كه تا سال ها با رنج و سختي و اميد و عاطفه رشد كرده را برهم مي زنند. البته اگر مردان در چنين جامعه اي به تغيير قرآن حافظ نگاه خود باشند، بسياري از اين مشكلات قابل پيشگيري است. «قل للمومنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك ازكي لهم؛ (نور.۳۰) بگو به مومنان كه چشم فرو بندند و شرمگاه خود را حفظ كنند، اين پاكيزه تر است براي آنها.»

۲- آرامش رواني و دوري از التهاب

دومين اثري كه حجاب و عفت ورزي در جامعه به وجود مي آورد، ايجاد آرامش رواني و دوري از التهابات دروني است. عدم پوشيدگي زنان و معاشرت هاي بي بند و بار زنان و مردان همواره هيجان ها و التهابات جنسي را افزايش مي دهد و در صورت پذيرش هر روز سركش تر شده و به صورت يك بيماري و عطش روحي مطرح مي شود؛ چرا كه اين ميل تنها در جنبه هاي جسماني آن مطرح نيست، بلكه داراي ظرفيت روحي وسيع و نامحدودي است كه حتي جسم نمي تواند پا به پاي آن به پيش رود. از سوي ديگر پاسخگويي به اين نياز هم هميشه به صورت دلخواه ميسر نيست، در نتيجه احساس محروميت و عقده هاي رواني، تعادل روحي فرد را بر هم مي زند.

در تحقيقات جديد ثابت شده زماني كه زمينه كاميابي و ارضاي غرايز بعد از تحريك آن فراهم نباشد، اشخاص از نظر رواني، در فشار قرار مي گيرند و رفته رفته ظرفيت عصبي آنان به انتها مي رسد. در اين هنگام به سرعت هورمون هاي آزاردهنده سمي در خون ترشح مي شود و در زماني كمتر از ۱.۱۰ثانيه مغز كه با شبكه هاي ارتباطي به سراسر بدن وصل است، به كمك غده هيپوفيز و فرمان هاي مركز هيپوتالاموس اين سم را به همه اعضا روانه مي كند.

در مقابل اين نظريه افرادي هستند كه عقيده دارند پوشش و ايجاد محدوديت در روابط و معاشرت ها باعث افزايش التهابات مي شود. اين افراد در واقع پيرو مكتب فرويد هستند و معتقدند ناكامي هاي جنسي است كه باعث محروميت ها و اختلالات رواني است و اگر مدتي موضوعات و مسائل منافي عفت در جامعه رواج يابد، جذابيت آنها كاسته مي شود و مردم نيز علاقه چنداني به آنها نخواهند داشت.

استاد شهيد، مرتضي مطهري در پاسخ به اين افراد مي نويسد: «اين سخن ممكن است در مورد يك موضوع خاص و يك نوع بي عفتي بالخصوص صادق باشد، ولي در مورد مطلق بي عفتي ها صادق نيست. يعني از يك نوع خاص بي عفتي خستگي پيدا مي شود، ولي نه بدين معنا كه تمايل به عفاف جانشين آن شود، بلكه به اين معنا كه آتش و عطش روحي زبانه مي كشد و نوعي ديگر را تقاضا مي كند و اين تقاضا هرگز تمام شدني نيست. خود راسل در كتاب زناشويي و اخلاق اعتراف مي كند كه عطش روحي در مسائل جنسي غير از حرارت جسمي است آنچه با ارضا تسكين مي يابد، حرارت جسمي است، نه عطش روحي.» (مطهري، مرتضي؛ مسئله حجاب، ص.۹۸)

نمونه بارز اين سخن را مي توانيم در حرمسراهاي پادشاهان ببينيم كه هزاران زن در حرمسراهاي خود داشتند، ولي باز هم تقاضاي زنان جديد مي كردند و يا در دنياي غرب كه با رواج مكتب فرويد و آزادي هاي مطلق جنسي نه تنها به بي علاقگي نرسيدند، بلكه هر روز بر دامنه فساد افزوده مي شود. اين مساله به زنان و مردان محدود نيست بلكه هر روز آمارها و قوانين جديدي در مورد تجاوز به كودكان و همجنس بازي را مشاهده مي كنيم؛ چرا كه روح بشر بسيار حساس و تحريك پذير است و تنها با تعديل و رام كردن غرايز سركش است كه سلامت روحي و رواني فرد تامين مي شود.

 

۳-حفظ كرامت و هويت انساني زن در جامعه

حفظ كرامت و شخصيت زن به وسيله حجاب و پوشش است. اگر نگوييم همه زنان، بيشتر زنان علاقه مندند جداي از زيبايي هاي جسماني و خصوصيات ظاهري، مورد توجه قرار گيرند و قبل از اينكه نگاه جنسي به آنها شود، به عنوان يك انسان داراي فضيلت و داراي استعداد شناخته شوند و به اعتبار شخصيت انساني شان در جامعه ارزشمند باشند، نه اينكه به خاطر زيبايي هاي جسماني مورد ارزيابي قرار گيرند و بسياري از كمالاتشان تحت الشعاع ظواهرشان ناشناخته و پنهان باقي بماند.

اسلام نگاه دنياي امروز را به زن به عنوان يك كالاي مصرفي و يك وسيله جنسي براي تبليغ كالاهاي مختلف و عاملي براي جذب مشتري و... نمي پذيرد. به همين دليل است كه حفظ هويت واقعي زن را در گرو پوشش و حجاب اسلامي مي داند. به طور طبيعي زناني هم كه مي توانند با ويژگي هاي اخلاقي خاص و علم و دانش و بصيرت و كرامت نفس شناخته شوند، هرگز خود را ملعبه دست ديگر افراد از بوالهوسان جامعه تا استعمارگران و سياستمداران و فعالان اقتصادي قرار نمي دهند و نيازي به خودنمايي و تجمل گرايي ندارند. در مقابل كساني كه بهره اي از هويت انساني و سرمايه هاي معنوي و اخلاقي ندارند كمبود خود را با عرضه ظاهر و اندامشان در جامعه جبران مي كنند و تنها به عنوان يك زن مطرح مي شوند و نه به عنوان يك انسان و اگر هم استعداد و خلاقيتي دارند هرگز شكوفا نخواهد شد.

اميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايد: «كسي كه كرامت و شخصيت انساني، او را استوار نساخت، اهانت و پوچي زندگي او را ادب خواهدكرد.»( غررالحكم ، ص.۴۸۶)

قرآن كريم هم حجاب را عاملي براي رعايت حرمت و احترام زن مي شمارد و مي فرمايد:

«يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين من جلابيبهن ذلك أدني أن يعرفن فلايوذين و كان الله غفوراً رحيماً؛ (احزاب.۵۹) اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبات ها (روسري هاي بلند) خود را بر خويش افكنند. اين كار براي اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است.»

آيت الله جوادي آملي در اين زمينه مي نويسد:

«در هر بخشي و هر بعدي از ابعاد، براي سير به مدارج كمال بين زن و مرد تفاوتي نيست، منتها بايد انديشه ها قرآن گونه باشد؛ يعني همانگونه كه قرآن بين كمال و حجاب و انديشه و عفاف جمع نمود، ما نيز در نظام اسلامي بين كتاب و حجاب جمع مي كنيم؛ يعني عظمت زن در اين است كه مردان بيگانه را نبيند و مردان بيگانه هم او را نبينند قرآن كريم وقتي از حجاب سخن مي گويد، مي فرمايد: حجاب عبارت است از يك نحوه احترام گذاردن و حرمت قائل شدن براي زني كه نامحرمان او را از ديد حيواني ننگرند؛ لذا نظر كردن به زنان غير مسلمان را بدون قصد تباهي جايز مي دانند و علت آن اين است كه زنان غير مسلمان از اين حرمت بي بهره اند.» (جوادي آملي؛ زن در آينه جمال و جلال، ص۴۲۶)

 

۴- حفظ سلامتي زنان و دوري از بيماري

يكي ديگر از آثار مهم رعايت حجاب در جامعه، حفظ سلامتي و دوري از بيماري هاي مختلف است. نبود پوشش مناسب زنان و به دنبال آن بي بند و باري ولجام گسيختگي جنسي علاوه بر اثرات روحي و رواني، پيامدهاي جسمي زيادي را به دنبال دارد؛ در حالي كه بسياري از اين عوارض و بيماري ها آفريده خود انسان ها هستند؛ بلاهايي همچون ايدز كه همه ساله ميلياردها دلار صرف درمان و ساختن واكسن براي پيشگيري از آن مي شود، توسط انسان هاي بي بند و بار به وجود آمده است.

امام رضا (ع) فرمودند: «هرگاه بندگان، گناهان جديدي به وجود آورند كه تاكنون مرتكب آن نمي شدند، خداوند هم بلاهاي تازه اي به وجود مي آورد كه تاكنون نمي شناختند.» (ميزان الحكمه، ج۴، ص.۴۶۷)

۵- حفظ نیروی کار جامعه و فعالیتهای اجتماعی افراد

حجاب در اسلام از اين منشا سرچشمه مى‌گيرد که محل انواع التذاذهاى زن و مرد از يکديگر بايد تنها محيط خانواده باشد و اجتماع منحصرا بايد محل کار و فعاليت باشد.

 بیحجابی و بدحجابی باعث کشاندن لذتهای جنسی از محیط خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه میگردد. بدون تردید، مردی که در خیابان، بازار، اداره، کارخانه و همواره با قیافههای محرّک و مهیّج زنان بدحجاب و آرایش کرده مواجه باشد، تمرکز نیروی کار او کاهش مییابد. برخلاف نظامها و کشورهای غربی، که میدان کار و فعالیتهای اجتماعی را با لذتجوییهای جنسی درهم میآمیزند،اسلام میخواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از اینگونه لذتها پاک شده، و لذتهای جنسی، فقط در محیط خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود.

۶- استحكام جوامع اسلامي در برابر نفوذ بيگانگان

بي حجابي و گسترش برهنگي در كشورهاي اسلامي، يكي از ابزارهاي مهم بيگانگان در سيطره و تسلط بر آن كشورها شده است.

استعمارگران براي استثمار ذخاير عظيم انساني و اقتصادي كشورهاي اسلامي، نخست بايد آنها را از درون تهي مي كردند، براي همين بايد هويت ديني از آنها گرفته مي شد و حجاب از نشانه هاي ارزشمند وقدرتمند آن به شمار مي رفت. براي اين تسلط، زنان بهترين انتخاب بودند.

در همين راستا مستر همفر جاسوس كهنه كار انگليسي مي گويد:

«در مسأله بي حجابي زنان بايد كوشش فوق العاده اي به عمل آوريم تا زنان مسلمان به بي حجابي و رها كردن چادر مشتاق شوند. بايد با استناد به شواهد تاريخي ثابت كنيم كه پوشيدگي زن از دوران بني العباس متداول شده است و مطلقاً سنت اسلام نيست وچادر لباس قديمي ايرانيان قبل از اسلام بوده و عبا لباسي است كه خلفاي عباسي براي زنان مسلمان رسم كردند. پس از آنكه زنان را از چادر و عبا بيرون آورديم، بايد جوانان را تحريك كنيم كه دنبال آنها راه بيفتند تا در ميان مسلمانان فساد رواج يايد و براي پيشبرد اين نقشه لازم است اول زنان غيرمسلمان را از حجاب بيرون آوريم تا زنان مسلمان از آنان ياد بگيرند.» (خاطرات مستر همفر، ص۱۰۸و .۱۰۹)

و اينگونه دنياي غرب با وسيله قراردادن زنان و استفاده از سكس و برهنگي و با ارزش جلوه دادن آن و مقابله با حجاب و پوشش و روحيه عفاف، توانستند مردم را نسبت به مسائل و جريانات سياسي و اجتماعي بي اعتنا سازند و به راحتي به غارت و چپاول ملل محروم و تسلط بر آنان مشغول شوند. آنها تمام كوشش خود را به رفع حجاب از زنان متمركز كردند و با شعارهايي نظير آزادي و رشد و ترقي زنان مي خواستند آنها را از سنت هاي اسلامي و بومي خود مانند تقيد به ارزش هايي مثل عفت و پاكدامني و پايبندي به خانواده دور كنند و اين امر آغازي بود براي گسترش فحشا و بي بندو باري در ميان اقشار مختلف مردم تا به تدريج روحيه بيگانه ستيزي و سلحشوري و غيرت ديني و ملي از آنها گرفته شود.

البته اين نكته نيز قابل ذكر است كه اقدامات بيگانگان در زمينه كشف حجاب و كشاندن زنان به عرصه هاي بي عفتي با نام آزادي و پيشرفت و ترقي زنان تنها با انگيزه هاي سياسي نبوده و نظام سرمايه داري غرب براي بازاريابي كالاهاي توليد شده و داشتن مصرف كننده بيشتر همواره سعي در بهره كشي از زنان داشته است با از ميان برداشتن حجاب و عفاف زنان و مسخ فرهنگي آنان، بازار مصرف آنها گرم و سود بيشتري به جيب كمپاني هاي بزرگ سرازير مي شود. ( مسئله حجاب، ص.۷۹)

 

عوامل جلب توجه مردان توسط برخى زنان

اين كه چرا برخى زنان سعى در جلب توجه مردان دارند و از اين امر احساس رضايت مى‏نمايند به علل و عوامل متعددى برمى‏گردد كه به اختصار اشاره مى‏شود:

الف) عوامل فرهنگى و اعتقادى:

۱. عدم آگاهى يا آگاهى ناچيز.

۲. سستى ايمان.

۳. انحراف اعتقادى و يا اخلاقى

۴. گريز از تحقير. زنان به دليل ويژگى‏هاى شخصيتى، احتياج بیشتری به محبت دارند و يكى از راه‏هاى جلب محبت را جلوه‏نمايى مى‏دانند.

۵. خودباختگى

 

ب) عوامل و انگيزه‏هاى روانى:

۱. جستجوى شخصيت

۲. اثبات لياقت.

۳. اشتياق به تحسين‏برانگيزى.

۴. ناكامى جنسى

 

ج) عوامل اجتماعى:

۱. تأثيرپذيرى از محيط

۲. برخوردارى از احترام متقابل

۳. تظاهر به زندگى مترقى اجتماعى.

 

مشخصات پوشش مناسب

لباس‌هاى مورد استفاده بويژه براى زنان بايد داراى مشخصه‌هاى زير باشد:

۱- نازک نباشد ۲- ساده باشد و زينت‌هاى پوشيده را نمايان نسازد۳- مهيج نباشد ۴- لباس شهرت نباشد (انسان را انگشت نما نکند) ۵- لباس جنس مخالف نباشد- معصومين عليهم السلام همواره از تشبيه شدن مرد به زن و زن به مرد در پوشيدن لباس نهى نموده‌اند زيرا زن بايد هويت خويش را پاس بدارد. ۶- لباس دشمنان اسلام نباشد. از امام صادق عليهم السلام روايت شده است که «خداوند به پيامبرى از پيامبران خود وحى کرد به قوم خود بگو لباس دشمنان مرا به تن نکنيد و ... و خود را به شکل و قيافه دشمنان در نياوريد که دشمن من ‌‌خواهيد بود.

 

مساله‏ حجاب ازنگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي

حضرت آيت ا...خامنه ای رهبر معظم انقلاب دربیانات مختلفی به ارزش حجاب ونوع برترآن وهمچنین راهکار مقابله با بدحجابی اشاره فرموده اند که نمونه هایی ار آنها در پی می آید:

"مساله‏ حجاب، يک مساله‏ ارزشي است. مساله‏ حجاب، مساله‏ اي است که اگرچه مقدمه‏ اي است براي چيزهاي بالاتر، اما خود يک مساله‏ ارزشي است. ما که روي حجاب اين‏قدر مقيديم، به خاطر اين است که حفظ حجاب به زن کمک مي کند تا بتواند به آن رتبه‏ معنوي عالي خود برسد و دچار آن لغزش‌گاه هاي بسيار لغزنده‌‏اي که سر راهش قرار داده‏ اند، نشود."

بیانات در ديدار شوراي فرهنگي اجتماعي زنان به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه‏ زهرا(س) در تاریخ  ۱۳۷۰.۱۰.۴

 

چادر؛حجاب برتر

"حجابِ برتر - که مراد همین چادر ایرانىِ خود ماست - حقیقتاً حجاب برتر است؛ هیچ تردیدى در این نباید داشت. البته من هیچ وقت نگفتم که چادر را در جایى اجبارى کنند؛ اما همیشه گفته‌ام که چادر یک حجاب ایرانى است و زن ایرانى این را انتخاب کرده و خوب حجابى هم هست و مى‌تواند کاملاً حفاظ و حجاب داشته باشد. حالا بعضیها هستند که از هرچه ایرانى و خودى است، ناراحتند و دلشان را مى‌زند؛ دلشان مى‌خواهد سراغ چیزهایى بروند که از خودى بودن دورتر است! به‌هرحال اگر حجاب را حفظ کنند، باز هم خلاف شرعى انجام نداده‌اند؛ منتها چیز بهترى را از دست داده‌اند. "

بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۰۴/۱۲/۱۳۷۷

 

راهکار برخورد با بد حجابی از نظر رهبر معظم انقلاب

 

" اما این‌که شما مى‌گویید «ما چگونه برخورد کنیم؟» ببینید؛ شما با تبلیغات کار کنید. یعنى همان حربه‌اى را که افراد مورد نظر شما براى سست کردن اعتقاد به حجاب به کار مى‌برند، شما هم به کار ببرید. یعنى شما درباره‌ى حجاب بنشینید واقعاً تحقیق کنید، فکر کنید، از لحاظ دینى هم مثلاً درباره‌اش بحث کنید، یا از بحثهایى که شده استفاده کنید. از لحاظ اجتماعى هم روى همین مسأله‌ى کیفیّت حجاب تکیه کنید؛ به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید؛ آن چیزى که به نظرتان درست است، آن را بگویید؛ این دغدغه را هم که اینها مى‌آیند تمایل به حجاب را در دلِ مردم از بین مى‌برند، نداشته باشید؛ حجاب از بین نمى‌رود.

در محیط دانشگاه خودتان، در نشریات خودتان، با نشریات زن - که الان در ایران چند نشریه‌ى مربوط به زنان وجود دارد - با دیگر نشریات رایج صحبت کنید، چیزهایى بنویسید، پخش کنید، در جامعه فکر را بپراکنید؛ منتها با استدلال، با منطق. بهترین راه تأمین حجاب هم همین است که با منطق برخورد شود. البته اگر چیزى جزو مقرّرات شد و کسى برخلاف آن مقرّرات رفتار کرد، ممکن است قوانینى وجود داشته باشد که دولت برخورد کند؛ که لابد هم مى‌کند. درعین‌حال آن چیزى که در اساس لازم است و مهمتر از همه است، این است که شما ذهن این دختر جوان، یا این زن جوان را - که عمده هم خانمهاى جوان هستند - با اهمیت حجاب آشنا کنید؛ یعنى به او تفهیم کنید که حجاب از لحاظ شرعى و از لحاظ منطقى این است. در ذهن او، استدلال صحیح را در مورد رعایت حجاب راسخ کنید. امیدواریم که ان‌شاءاللَّه روزبه‌روز بهتر شود. البته یکى از عواملى هم که در این زمینه تأثیرات منفى دارد، برخى از این فیلمهایى است که بعضى از زندگیهاى غربى را در دسترس همه مى‌گذارد. اینها در سُست کردن ذهنیّت مردم نسبت به مسأله‌ى حجاب بى‌تأثیر نیست. البته نسبت به پخش این فیلمها هم باید تذکّراتى داده شود."

پاسخ رهبر معظم انقلاب به سؤال یک فعال دانشجویی در تاریخ ۰۴/۱۲/۱۳۷۷

عوامل و روش های ترویج پوشش دینی

پوشش دینی یک فرهنگ است و از همین رو تحقق آن نیازمند حرکت های فرهنگی سازنده ای است که تعدادی از آنها را به صورت کوتاه بیان می کنیم:

۱. تشویق

تشویق همواره به عنوان اصل مهم در جهت تربیت اسلامی توصیه و استفاده شده است. ماهیت تشویق ها متنوع است، از جمله عاطفی، مالی، شغلی، علمی و مانند آن که از تمام این موارد می توان در ترویج فرهنگ حجاب بهره گرفت.

 

۲. فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری

عامل دیگر ترویج فرهنگ حجاب دینی، فعالیت های گسترده علمی، فرهنگی و هنری مربوط به حجاب در تمام سطوح فکری جامعه است. ارائه پوستر، نشریه و به ویژه کتاب های مفید به افراد جامعه، از زن و مرد گرفته تا دختران و پسران می تواند سبب ارتقای سطح آگاهی آنها در این زمینه شود. برگزاری میزگردها و فراخوانی مقالات، شعر، ادبیات و انشا، هنرهای تجسمی و تصویری، مسابقات فرهنگی و امثال آن با تعیین موضوع حجاب برای آنها نیز از حرکت هایی هستند که آثار مثبتی در این زمینه به همراه دارند.

پخش برنامه ها و فیلم های مفید و آموزشی از رسانه های تصویری و شنیداری اثری فراگیر دارد. رعایت کامل پوشش دینی بانوانی که در فیلم های سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش می کنند و یا با هر مسئولیتی بر صفحه تلویزیون ظاهر می شوند نیز تأثیر مثبتی بر فرهنگ جامعه دارد.

 

۳. ترویج فرهنگ غیرت

بدون شک، زن با هر تفکر و عقیده ای که باشد به نظر و سلیقه همسر خود در انتخاب ها توجه دارد که از جمله آنها انتخاب لباس و نوع وضع ظاهری است. با توجه به این واقعیت، ترویج فرهنگ غیرت در میان مردان به ترویج و تحقق پوشش دینی در جامعه کمک می کند و موجب استحکام و دوام پیوندهای خانوادگی می شود.

 قرآن کریم در این زمینه می فرماید:

« ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتش دوزخی که هیزمش از مردم و سنگ خاراست، حفظ کنید». (تحریم: ۶)

در روایتی از پیامبر آمده است: « خداوند بینی هر یک از مؤمنان را که غیرت نمی ورزد، به خاک می مالد.» همچنین در حدیث دیگری می فرماید: « غیرت از ایمان است».

۴. آموزش خانواده

محیط خانواده نقشی بسیار مهم در حجاب یا بی حجابی دختران دارد. ازاین رو، باید به آموزش خانواده ها در این باره توجه جدی شود. اگر پدر و مادر حجاب دینی و آثار مثبت و فایده ها و نقش آن را در سلامت و حفظ همه جانبه شخصیت دختران خود بدانند و اینکه حجاب یک حکم الهی است که در قرآن به آن اشاره شده است، به یقین، می کوشند تا فرزندان خود را هم با فرهنگ الهی حجاب همراه سازند.

 

۵ . شناخت و پیروی الگوهای الهی

شناخت ابعاد وجودی و اعتقادی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به عنوان الگوی صالح و شایسته زنان که خداوند نیز ایشان را برای هدایت آنان برگزید، یک اصل مهم است و باید به طرز جامع و حساب شده ای دانش آموزان را با این امر آشنا ساخت؛ زیرا وقتی دختران و زنان بدانند فاطمه، دختر رسول الله و حجت خداست و سخنان و اعمال او معیار الهی حرکت های زندگی است و عفاف و حجاب از ویژگی های بارز الهی او به شمار می رفت، طبعاً از او که جز به خواست خداوند عمل نمی کرد، پیروی خواهند کرد تا به عزت دنیا و سعادت آخرت دست یابند.

 

کلام گهربار فاطمه زهرا علیهاالسلام نشانگر لزوم حفظ جایگاه والای انسان است که می فرماید: «بهترین زنان، زنی است که مردی را نبیند و مردی هم او را نبیند».

حضرت زهرا (س) نشان دادند که يک زن مى‌تواند در عين برخوردارى از پوشش و حجاب و با حفظ سرمايه و دارايى فطرى خود که عفاف و حياست، در جامعه، هم تاثيرگذار باشد و هم تحويل آفرين.

آن روز که فاطمه زهرا (س) و على (ع) در آغاز زندگى مشترک خود براى تقسيم کار نزد رسول گرامى اسلام (ص) شتافته و از‌ آن حضرت کسب تکليف نمودند، رسول خدا (ص) فاطمه (س) را مامور به انجام کارهاى داخل خانه کرد و على را نيز به امور خارج از منزل مامور ساخت و اين چنين موجب شادمانى فراوان بانوى دو عالم شدند.

 

نتیجه گیری

از مباحث طرح شده آشکار شد که در نگاه اسلام، حجاب، مسأله اي سازگار با فطرت زن و مرد است و حفظ هویت انسانی فرد وجامعه وتأمین امنیت فردی واجتماعی مردم بویژه زنان  را به دنبال خواهد داشت. اسلام  حجاب را به عنوان حافظ زن در برابر هوسرانان و ناپاکان واجب کرده تا شرافت وکرامت زنان در پرتو پوشش مناسب حفظ شود.

در فرهنگ رایج غربی روابط بدون قید وبند زن ومرد امری خوب تلقی شده وجذابیت جنسی به یک ارزش اجتماعی و حتی تجاری و تبلیغاتی تبدیل شده است ولی اسلام حد میانه را می پذیرد.

در اسلام روابط زناشویی یک امر ضروری تلقی می گردد به نحوی که پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج را نیمی از ایمان دانسته و افراد مذهبی معمولا زودتر از دیگران ازدواج می کنند.

زیبا بودن و از نظرجنسی جذاب بودن یک نعمت الهی و یک ارزش محسوب می گردد. جذاب بودن جنسی در اسلام یک ارزش زناشویی است و نباید به ارزش اجتماعی و یا تجاری و تبلیغاتی تبدیل گردد.

به همین لحاظ نیز زنان و مردان مسلمان چنانچه خود را برای همسر خود در خلوت بیارایند و جذاب تر کنند ثواب می برند، ولی جذابیت جنسی نباید وارد روابط اجتماعی شود.

اين در حالي است که کشورهاي غربي با شعار آزادي و برابري زن و مرد، همواره با اشاعه فحشا در ميان زنان به دنبال تبديل زن به يک کالاي اقتصادي هستند.

 

بنابراین باید توجه داشت که:

 

الف) پوشش، امرى غريزى و فطرى براى بشر است؛ كاوش‏هاى باستان شناسى نشان مى‏دهد كه بشر از دير زمان در حد امكان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزيده است و همه اديان نيز آن را سرلوحه عمل قرار داده‏اند.

ب ) مستور بودن زيباييها و جذبه‏هاى جنسى زن و مرد آنها را از معرض ديد و طمع ورزى شهوت پرستان هرزه محافظت مى‏كند و امنيت و بهداشت روانى جسمى آنان را تامين مى‏نمايد.

ج ) برهنگى، راهى به سوى بى‏بند و بارى و لجام گسيختگى جنسى است كه عواقب شوم و زيانبارى دارد؛ از جمله:

۱- گسترش فساد و ناهنجارى‏هاى اجتماعى،

۲- شيوع بيمارى‏هايى چون سفليس، سوزاك، ايدز و...،

۳- سست شدن پيمان مقدس خانواده، گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده‏هاى روحى در كودكان،

۴- زياد شدن فرزندان نامشروع.

اينها و ده‏ها مشكل اجتماعى ديگر عواقب شومى است كه جهان را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول مى‏كشاند تا آن جا كه حتى فرياد متفكرين ماترياليستى چون راسل را برآورده است. ولى مكتب گرانقدر اسلام در پرتو هدايت‏هاى نورانى‏اش همچون حجاب از اساس با اين جريان ويرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژى استوار براى صيانت فرد وجامعه از آسيب‏هاى بى‏شمار قرار داده است.

 از همين روست كه استعمارگران براى تخدير جوانان، در بند كشيدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خويش از بى‏حجابى و برهنگى به عنوان ابزارى قوى سود مى‏جويند.

پیشنهاد ها:

در خاتمه، پیشنهادهایی برای ترویج حجاب اسلامی ارائه می شود.

۱.      در کتاب‌های درسی دختران ، به طور سلسلهوار مباحث مختلف حجاب و پوشش به ترتیب دورههای تحصیلی و با رعایت سطحبندی مباحث از ساده به پیچیده به شکل صحیح و زیبا طرح شود.

۲.   در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها ، برگزاری میزگردها ،مسابقات فرهنگی و هنری و جلسات پرسش و پاسخ درباره‌ی حجاب با حضور کارشناسان آگاه و مسلط دینی و اسلامی تشکیل گردد.

۳.      مسئولان سیمای جمهوری اسلامی به الگوپذیری مردم، خصوصاً‌ زنان و دختران، از حجاب و پوشش هنرمندان و مجریان تلویزیون، توجّه و دقت جدی نمایند.

۴.   خانوادهها، خصوصاً مادران که مسئولیت سنگینتری در تربیت دختران و ارتباط بیش‌تری با آنها دارند، خود در مواجهه با نامحرم از حجاب کامل استفاده نمایندتا الگوی کامل دختران در ادامه زندگی خود باشند .

۵.   به دلیل تأثیرپذیری دانشآموزان و دانش‌جویان از مدیران و معلمان و اساتید، رعایت حجاب کامل از سوی کادر آموزشی مراکز آموزش و پرورش و دانشگاها پیشنهاد میشود .

بهزاد کاظمی

 

منابع:

 الف) كتابها

 ۱- آیین بهزیستی اسلام، ج۳ ،احمد صبوری اردوباری

۲- ترجمه تفسير المیزان و تفسير نمونه  در ذيل آيات۳۰، ۳۱، ۳۲، ۵۹ و ۶۰ سوره نور و ۳۲ و ۳۳ و ۵۹ سوره احزاب قرآن

۳- جلوه‏نمايى زنان و نگاه مردان، يوسف غلامى، انتشارات لاهيجى

۴- حجاب از ديدگاه قرآن و سنت، فتحيه فتاحى زاده، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه‌ قم، ۱۳۷۶

۵- حجاب در اديان الهي، على محمدي آشناني، نشر ياقوت، قم، ۱۳۷۸

۶- خاطرات مستر همفر

۷- راز يك فريب، يوسف غلامى، انتشارات لاهيجى

۸- زن در آينه جمال و جلال، آيت الله جوادي آملي

۹- فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگى، غلامعلى حداد عادل

۱۰- مسئله حجاب، مرتضى مطهري، انتشارات صدرا، قم

ب) مقالات:

۱.      مجله پرسمان، دى ماه ۱۳۸۰ (مقاله‏اى درخصوص چرایى پوشش)

۲.      مجله گنجینه : مهر ۱۳۸۴، شماره ۵۴  مقاله آثار اجتماعي حجاب در جامعه

ج) منابع الكترونيكي: 

http://farsi.khamenei.ir

http:www. farsnews.ir

http://www.bornanews.ir

  http://www.maarefquran.com

http://www.tayebat.com

http://www.qomicis.com

 

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱