این مطلب ۴۶۸۵ بار خوانده شده

۱۰ نشانه برگ ريزان روح

 تغييرات آب و هوايي از جمله عوامل تاثيرگذار بر ويژگي هاي رفتاري محسوب مي شوند و از فاكتورهاي تشديدكننده يا كاهش دهنده احتمال بيماري هاي روانشناختي مانند افسردگي به شمار مي روند.

به گزارش شبكه ايران، اختلال افسردگي فصلي ازجمله مشكلات شايع در حوزه بيماري هاي روانشناختي است كه عمده علل آن تغيير آب وهوا و گذر ازفصل تابستان به پاييز و پس از آن زمستان است.

كاهش نورخورشيد در طول روز، سردشدن هوا وكاهش ساعات روز از جمله عوامل خطر پيشرفت بيماري و افزايش احتمال ابتلا به اين نوع اختلال است.

در بسياري از افراد علائم اين اختلال سطحي بوده و ممكن است فرد مبتلا، متوجه تظاهر نشانه هاي بيماري نشود. به عقيده محققان، بي توجهي به علائم بيماري و پيشرفت آن در اكثر موارد زمينه ساز ابتلا به بيماري هاي افسردگي خواهدبود.

تشخيص زودهنگام بيماري، بررسي علائم و استفاده از روش هايي مانند نوردرماني و تكنيك هاي دارويي، از جمله راهكارهاي كنترل اختلال به حساب مي آيد.

تحقيقات نشان مي دهد، سردشدن آب و هوا و كاهش نورخورشيد از عوامل برهم خوردن ساعت بيولوژيكي بدن و تغيير در ترشح هورمون ملاتونين است كه فرآيند خواب و بيداري را كنترل كرده و تغييرات حالات روحي، رواني را به دنبال دارد. از طرف ديگر كاهش نور خورشيد يكي از عوامل خطر كم شدن ترشح هورمون سروتونين در بدن به شمار مي رود و احتمال ابتلا به افسردگي را در افراد افزايش مي دهد.

تغيير در اشتها و زمان خواب و بيداري از علائم شايع در افراد مبتلا به افسردگي هاي فصلي است.

تمايل به مصرف موادغذايي پركالري و پرخوابي و به دنبال آن افزايش وزن و احساس خستگي بيشتر در افراد مبتلا به سندرم افسردگي فصلي بيش از سايرين بوده و به تدريج باعث ايجاد تغييرات رفتاري در افراد مي شود.

اختلال در تمركز و به يادسپاري، گوشه گيري، كاهش بازدهي و كارايي روزانه، نااميدي و رنج احساس ترس بدون دليل از ديگر علائم شايع اين اختلال در افراد است.

به عقيده محققان استرس، افزايش وزن، بي انگيزگي، دردهاي عضلاني و كاهش انرژي نيز از ديگر نشانه هاي شيوع اختلال افسردگي فصلي در افراد است.

تحقيقات نشان مي دهد، ناديده گرفتن علائم بيماري و بي توجهي به طي شدن مراحل درمان در طولاني مدت منجر به گسترش اختلالات شايع رواني مانند افسردگي هاي شديد يا اختلال دوقطبي مي شود.

 

مقالات

نظرسنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید ما و مقایسه آن با سایت قبلی چیست؟
سایت جدید بهتر است
۳۰%
سایت قبلی بهتر بود
۱۸%
سایت جدید خوب است اماکامل و جامع نیست
۱۷%
نظری ندارم
۳۶%
تمام آرا: ۵۵۱